Condiţiile impuse favorizează doar anumite firme
Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud este dispus să cheltuiască în următorii patru ani peste 51,6 de milioane lei doar pentru întreţinerea drumurilor judeţene pe timp de vară. Firma care va câştiga licitaţia va avea asigurată timp de patru ani o sursă de bani, întrucât aceasta este perioada pentru care se va încheia contractul.
Condiţiile pe care firmele participante vor trebui să le îndeplinească sunt destul de pretenţioase, astfel încât există deja şi contestaţii.
Întreţinerea drumurilor, indiferent de natura lor, este o activitate care trebuie să fie desfăşurată fie vară sau iarnă. Cum arată însă aceste drumuri, ce sume se alocă şi cât prestează într-adevăr firmele care câştigă respectivele contracte de întreţinere este un aspect foarte interesant.
De obicei în perioada de vară foarte rar pot fi văzute pe drumurile judeţene, cel puţin din Bistriţa-Năsăud, utilaje şi angajaţi ai firmelor de profil care să se ocupe cu sârg de întreţinerea şoselelor. Potrivit caietelor de sarcini, cei care câştigă astfel de contracte pe bani publici au de executat diferite lucrări de plombare ale gropilor apărute în asfalt, întreţinerea şi curăţenia marginilor drumurilor, dar trebuie să aibă grijă de semnele de circulaţie. Cuvintele sunt însă de prisos vizavi de modul în care îşi desfăşoară activitatea firmele câştigătoare, fiindcă drumurile judeţului arată an de an tot mai rău, iar gunoaiele sunt la tot pasul.
Aproape 13 milioane de lei pentru patru luni pe an
Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a lansat recent prin intermediul Sistemului Electronic de Achiziţii Publice licitaţia pentru întreţinerea pe timp de vară a drumurilor judeţene. Contractul se va derula timp de 48 de luni de la data semnării acestuia şi este estimat de administraţia judeţeană la 51.652.388 lei. Deci anual până în 2016, Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud va cheltui doar pentru perioada de vară 12.913.097 lei.
Conform caietului de sarcini „contractantul va avea în sarcină întreţinerea curentă pe timp de vară a drumurilor judeţene şi a podurilor de pe raza judeţului Bistriţa-Năsăud în lungime totală de 752 km drumuri şi în număr de 99 buc. poduri, în perioada 2013 – 2016”. La un calcul scurt, întreţinerea unui kilometru de drum ar costa anual doar pe perioada verii peste 17.000 lei (peste 170 milioane lei vechi). Contractul este împărţit în două loturi, iar deschiderea ofertelor ava avea loc pe 16 mai 2013.
Condiţii impuse
Pentru a putea să participe la licitaţii agenţii economici trebuie să îndeplinească însă nişte condiţii, şi nu tocmai de ici de colo, din punct de vedere financiar dar şi tehnic.
Astfel, conform condiţiilor impuse, din punct de vedere financiar, ofertanţii trebuie să ateste că în ultimii trei ani media cifrei globale de afaceri este în valoare de minim 6,5 milioane lei pentru primul lot, şi de şase milioane lei pentru cel de-al doilea. În ceea ce priveşte capacitatea tehnică, ofertanţii trebuie să dovedească că dispun de un personal tehnic specializat în domeniu pentru coordonarea lucrărilor, dar şi de utilajele necesare. Este vorba, printre altele, de deţinerea unei staţii de preparare a mixturilor asfaltice, a unui număr de zece autobasculante, două buldoexcavatoare, alte două pe pneuri, freză pentru asfalt şi beton, patru compactoare autogreder, aparate de sudură, etc.
Pentru lotul 1 de drumuri judeţene care vor fi întreţinute de câştigătorul licitaţiei, lucrările care predomină sunt lucrări de reparaţii „pe suprafeţele îmbrăcăminţilor bituminoase care prezintă degradări sub formă de gropi, burduşiri, faianţări, etc. Aici există o prevedere în caietul de sarcini destul ciudată, care spune că „durata maximă de transport a mixturilor asfaltice va putea fi de 1 oră şi 30 minute de la producere la locul de punere în operă”.
Condiţii contestate
Această cerinţă a dus la depunerea unei contestaţii, cel puţin până la această dată, din partea unei firme care ar intenţiona probabil să participe la licitaţia organizată de Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud. Este vorba de contestaţia depusă de Construct Perom SRL din Bistriţa, una dintre firmele abonate la lucrările de reparaţii scoase la licitaţii de Primăria Bistriţa condusă de primarul social democrat Ovidiu Creţu.
Conform contestaţiei, conducerea firmei bistriţene, reprezentată de administratorul acesteia, Claudiu Petruţ, solicită Consiliului Judeţean BN modificarea unei condiţii impusă prin caietul de sarcini, condiţie considerată abuzivă. Este vorba de condiţia amintită mai sus, şi anume „durata maximă de transport a mixturilor asfaltice va putea fi de 1 oră şi 30 minute de la producere la locul de punere în operă”. Contestatorul susţine că din acest punct de vedere prevederile caietului de sarcini sunt restrictive şi încalcă legislaţia, mai precis nediscriminarea, restricţionarea participării la licitaţie şi tratamentul egal între operatorii economici.
„Solicitarea ca un operator economic să transporte mixturile asfaltice în timp de o oră şi 30 de minute de la producere până la punerea în operă, considerăm că este o cerinţă restrictivă atâta timp cât transportul şi punerea în operă a mixturilor respectă standardul aflat în vigoare, respectiv SR 174/2-1997”, precizează reprezentantul Construct Perom în contestaţie.
Potrivit normativelor invocate, nu este prevăzut nicio perioadă de timp minimă sau maximă pentru transportul mixturilor asfaltice şi punerea lor în operă, ci condiţiile în care acestea trebuie transportate şi temperatura pe care trebuie să o aibă la aşternere.
„Prin impunerea acestor cerinţe se îngrădeşte practic dreptul ca mai mulţi operatori economici, care au staţie de mixturi asfaltice la o distanţă de transport mai mare de 1 oră şi 30 de minute de la locul de preparare până la locul de punere în operă, de a participa în vederea realizării acordului cadru de achiziţie publică, dând practic posibilitatea de a participa la procedură numai operatorii economic i care au staţie de preparare de mixturi asfaltice în această zonă”, mai precizează administratorul firmei bistriţene.
Pentru cel de-al doilea lot lucrările prevăd lucrări de reparaţii pe drumurile pietruite.
Nu doar plombări de gropi
Pe lângă aceste lucrări de plombare a gropilor cu mixturi asfaltice şi pietruire, câştigătorul licitaţiei va avea obligaţia să execute şi alt tip de lucrări de întreţinere. Dintre acestea amintim întreţinerea şi pietruirea acostamentelor, întreţinerea esteticii rutiere a drumurilor prin cosirea vegetaţiei ierboase şi curăţirea de gunoaie, curăţarea şanţurilor, întreţinerea şi reparaţiile podurilor de beton armat, dar şi întreţinerea semnelor de circulaţie.
Liana Mureşan