Scandal între Consiliul Județean Bistrița-Năsăud și Consiliul Județean Cluj, după ce cel din urmă ar fi aprobat devierea traficului greu pe un drum județean care a fost practic distrus în nici un an de mașinile de mare tonaj. Traficul greu a fost preluat din nou de Drumul Național 17, însă covorul asfaltic de pe DJ 172 F, reabilitat în urmă cu 5 ani, a fost total distrus.
Totul a pornit de la drumul județean 172 F, care are doi administratori: Consiliul Județean Cluj și Consiliul Județean Bistrița-Năsăud. Consiliul Județean Bistrița-Năsăud și-a pus la punct partea sa de drum, de la Beclean până la limita cu județul Cluj în urmă cu 5 ani, mai exact în 2017, cu 3,2 milioane de lei.
Până anul trecut, pe drumul județean 172 F se circula decent, fiind o alternativă viabilă pentru cei ce voiau să ajungă la Cluj și nu-și doreau aglomerația din Beclean și de pe DN17 în general. De câteva luni, însă, această porțiune de 9 kilometri din DJ 172 F de pe teritoriul județului Bistrița-Năsăud este absolut nepracticabilă.
De vină ar fi autoritățile județene din vecini, mai exact Prefectura Cluj și Consiliul Județean Cluj, care ar fi distrus drumul după ce au hotărât ca acest drum județean să preia tot traficul greu de pe DN17.
Problemele de la un pod din Dej au adus camioanele pe DJ 172 F
La podul peste Someș din Dej care s-a aflat în reabilitare s-au constat fisuri, care puneau în pericol traficul auto. Din acest motiv, autoritățile locale din Dej au cerut devierea autovehiculelor de mare tonaj.
În 12 noiembrie, Prefectura Cluj anunța că a primit o solicitare de la Comitetul Local pentru Situații de Urgență Dej, care a hotărât să interzică traficul greu, cu tonaj de peste 7,5 tone pe podul de peste râul Someș, din municipiul Dej. Ce a însemnat asta?! Un drum județean care merge până în Bistrița-Năsăud urma să preia tot traficul greu.
„Se aprobă devierea/restricționarea traficului greu de peste 7,5 tone, începând cu ora 00:00 a zilei de 13 noiembrie 2021 pe DN 1C, la nivelul podului care asigură traversarea peste râul Someș, la km 60+654 în localitatea Dej, urmând ca circulația să se efectueze pe următoarele drumuri: pe direcția Bistrița și Cluj și retur pe DJ 172 F (Mica – Mănăstirea – Mintiu Gherlii – Gherla); pe direcția Baia Mare și Cluj-Napoca și retur, pe DJ 109 E (prin Vad-Cetan-Dej)”, se arată în hotărârea dată de Prefectura Cluj, în toamna anului trecut.
Doar că TIR-urile și utilajele de mare tonaj nu ieșeau la Gherla în DN17, ci își continuau drumul pe DJ 172, până la Beclean, unde intrau pe drumul național. Astfel, autovehiculele de mare tonaj au distrus nu doar partea de DJ 172 F care aparține de Cluj, ci și cea care aparține de Bistrița-Năsăud.
Restricția de circulație pe podul din Dej a fost ridicată abia în 15 februarie. În doar trei luni în care mașinile de mare tonaj au circulat pe DJ 172 F, drumul s-a umplut de gropi, fiind pe alocuri nepracticabil.
Consiliul Județean a cerut în instanță reluarea traficului pe DN17
Constatând stricăciunile făcute de camioanele care au tranzitat DJ 172 F, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a cerut în instanță suspendarea executării actului administrativ, în baza căruia traficul a fost deviat pe acolo.
Dosarul a fost înregistrat la Tribunalul Cluj în 2 februarie, iar în 25 februarie când judecătorii s-au pronunțat problema fusese deja rezolvată, traficul reluându-se pe DN 17 în 15 februarie.
„Admite excepția lipsei de obiect a cererii, invocată prin întâmpinare. Respinge cererea de suspendare a executării Hotărârii C J p S de U C cu numărul 231 din 12.11.2021, privind aprobarea devierii traficului greu de peste 7,5 tone pe podul care traversează râul Someș din municipiul Dej, formulată de reclamații CJ BN ca fiind rămasă fără obiect”, se arată în hotărârea Tribunalului Cluj.
Se pare că primele demersuri pentru ridicarea restricției au fost făcute chiar de Consiliul Județean Cluj:
„Urmare a restricționărilor de trafic de pe drumul național DN 1C, mai exact podul de la ieșirea din municipiul Dej înspre județul Bistrița-Năsăud, în 9 februarie 2022, am solicitat Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Cluj, în regim de urgență, oprirea traficului greu pe cele două drumuri județene aflate în administrarea Consiliului Județean Cluj, respectiv DJ 172 F și DJ 161 D, și ridicarea restricțiilor de tonaj de pe DN 1C”, informa Consiliul Județean Cluj.
Instituția a mai anunțat și că cele două drumuri județene afectate din cauza traficului greu urmează a fi reabilitate și readuse în condiții optime de circulație.
„Anterior deciziei de deviere a traficului, acestea s-au prezentat în bune condiții, problemele fiind cauzate de camioanele de mare tonaj, care au tranzitat zona”, mai spune Consiliul Județean Cluj.
Președintele CJ Radu Moldovan amenință cu judecata
Ei bine, decizia de deviere a aparținut autorităților din județul vecin, însă au afectat grav și drumul din județul Bistrița-Năsăud. Asta deși recomandarea autorităților prevedea ca șoferii să reintre pe DN 17 în Gherla.
Cei care aveau de ajuns în Bistrița-Năsăud, fie că a fost vorba de camioane sau mașini mici își continuau drumul pe DJ 172 F, până în Beclean. Președintele Consiliului Județean Radu Moldovan a precizat pentru Bistrițeanul.ro că va analiza lucrurile și că va da în judecată autoritățile din județul vecin pentru pagubele și disconfortul creat.
„Am cerut Direcției Juridice din cadrul Consiliului Județean să-mi identifice posibilitățile juridice. Consiliul Județean, proprietar și administrator al drumului nu a fost consultat ca și proprietar, așa cum prevede legea, de către Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Cluj, care și-a depășit atribuțiile și a deviat tot traficul greu de pe un drum european, pe un drum județean. Acest drum nu are portanța la tonajul pe care îl are un drum european și efectiv ne-a distrus tot drumul județean. Aștept informarea de la Departamentul Juridic și dacă avem argumentele necesare, nu voi ezita să chem în instanță CJSU Cluj și prefectul județului Cluj, care și-au permis să-și depășească atribuțiile și să facă un asemenea lucru fără a ne informa sau a ne cere acordul”, spune președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan.
Acesta nu ține cont însă de faptul că Prefectura Cluj a dispus devierea traficului doar pe teritoriul județului său, nu face referire și la județul vecin. Tranzitarea DJ 172 F a șoferilor este strict alegerea lor, motiv pentru care Consiliul Județean Bistrița-Năsăud va avea o sarcină grea în a demonstra că a fost vina autorităților din județul vecin.
(Sursa foto: Someșeanul.ro)