La prima vedere, vestea că firma de consultanţă Cambridge Analytica se închide pare a fi interesantă, dar nu suficientă şi mai ales nu exclude o răspundere penală a celor implicaţi în cea mai influentă maşinărie de PSYOPS/operaţiuni psihologice din lume. Cambridge Analytica continuă să surprindă şi chiar dacă compania şi-a anunţat lichidarea, nu e chiar ceea ce pare. Nu suntem toţi atât de manipulaţi precum Cambridge Analytica ar vrea să creadă.

 

Cambridge Analytica întinde coarda sensibilă

În 2 mai, grupul SCL Elections Ltd., precum şi anumite filiale ale acesteia şi companiile britanice Cambridge Analytica LLC au depus cereri de iniţiere a procedurilor de insolvenţă în Marea Britanie. Compania închide imediat toate operaţiunile, iar organele de conducere au solicitat numirea practicanţilor de insolvenţă Crowe Clark Whitehill LLP în calitate de administrator independent pentru Cambridge Analytica.

În plus, procedurile de faliment vor fi iniţiate în curând în numele societăţii Cambridge Analytica LLC şi a anumitor filiale ale Companiei din Statele Unite ale Americii la Curtea de faliment a Statelor Unite pentru Districtul de Sud din New York.

Într-un comunicat de presă, se anunţă, revoltător, că ”în ultimele câteva luni, Cambridge Analytica a făcut obiectul numeroaselor acuzaţii neîntemeiate şi, în ciuda eforturilor companiei de a corecta înregistrarea, a fost viciată pentru activităţi care nu numai sunt legale, ci şi acceptate pe scară largă ca o componentă standard a publicităţii online în atât în arena politică, cât şi în cea comercială (…)”.

Nu numai că reprezentanţii Cambridge Analytica au impresia greşită, zic eu, că angajaţii companiei au acţionat etic şi legal, dar mai şi aruncă vina pe media pentru închiderea companiei: ”(…) Asediul mediatizării a eliminat practic toţi clienţii şi furnizorii companiei. În consecinţă, s-a stabilit că nu mai este viabilă continuarea activităţii, ceea ce a lăsat Cambridge Analytica fără o alternativă realistă de a plasa societatea în administrare”.

Şi de parcă nu ar fi suficient, pe final de comunicat se vrea a se atinge corzi sensibile, o altă psihologie de marketing.

”Deşi această decizie a fost extrem de dureroasă pentru liderii Cambridge Analytica, ei recunosc că este cu atât mai dificil pentru angajaţii companiei dedicaţi care au învăţat astăzi că probabil îşi vor pierde locurile de muncă ca urmare a daunelor provocate afacerii de către cei negativi acoperire media. În ciuda situaţiei financiare precare a societăţii, Cambridge Analytica intenţionează să-şi îndeplinească integral obligaţiile faţă de angajaţii săi, inclusiv în ceea ce priveşte perioadele de preaviz, condiţiile de încetare a concediului şi drepturile de concediere”.

 

Adevărul despre închiderea Cambridge Analytica

Decizia de închidere a Cambridge Analytica vine ca urmare a scandalului Facebook, în care compania a colectat date de la 87 milioane de utilizatori şi după audierile lui Mark Zuckerberg din Congres. Însă lumea nu va scăpa atât de uşor de compania care a provocat scandalul de proporţii. Documentele oficiale arată că această ”închidere” este una temporară, deoarece Cambridge Analytica va lansa o nouă firmă cu un brand mai puţin toxic.

Deşi Cambridge Analytica spune că se retrage din Marea Britanie şi SUA, există deja unele indicii că aceasta se va rebrandui sub un alt nume. În registrul oficial al companiilor şi organizaţiilor din Marea Britanie, Companies House, este menţionată o companie activă numită Emerdata Limited.

Aceasta are acelaşi sediu şi este condusă de o mare parte de manageri şi investitori ai Cambridge Analytica. În plus, compania este descrisă ca o organizaţie de ”procesare a datelor şi a altor activităţi conexe”.

În ceea ce priveşte conducerea, de exemplu, Dr. Alexander Taylor a fost numit director al Emerdata pe 28 martie. Acesta a fost CEO şi expert al datelor la Cambridge Analytica. De asemenea, Julian Wheatland este un director al companiei, care ocupă aceeaşi funcţie şi în cadrul SCL.

Pe lângă aceştia, Jennifer şi Rebekah Mercer sunt directori ai Emerdata şi sunt fiicele omului de afaceri Robert Mercer, care a înfiinţat Cambridge Analytica. Deci, se pare că închiderea companiei nu este o catastrofă ci, mai degrabă, un exerciţiu de marketing.

Printre membrii consiliului de administraţie al noii firme se numără Johnson Ko Chun Shun, un antreprenor din Hong Kong, partener de afaceri al lui Erik Prince, fondatorul controversatei firme de securitate private Blackwater, redenumită Xe Services după scandalul uciderii unor civili în Irak. Cotidianul The Washington Post dezvăluia că, în ianuarie 2017, Erik Prince, un susţinător al lui Donald Trump, s-a întâlnit în Seychelles cu un apropiat al preşedintelui Rusiei, Vladimir Putin, în efortul de a stabili contacte neoficiale între Administraţia Trump şi Moscova, cazul fiind în atenţia FBI.

 

Războiul psihologic

În martie, compania Cambridge Analytica a anunţat suspendarea directorului general, Alexander Nix, şi iniţierea unei investigaţii independente pentru a stabili dacă au existat activităţi ilegale în campanii electorale.

Datele a 87 de milioane de utilizatori Facebook, majoritatea din Statele Unite, au fost accesate ilegal de compania de consultanţă britanică Cambridge Analytica, a anunţat reţeaua de socializare online.

Cambridge Analytica, firma specializată în analizarea datelor online implicată în campania preşedintelui SUA Donald Trump şi în cea pro-Brexit, a exploatat în scop electoral datele de pe Facebook a zeci de milioane de cetăţeni americani în ceea un membru al echipei lui Steve Bannon a numit drept ”război psihologic”. Un activist pentru transparenţă, Christopher Wylie, a dezvăluit pentru publicaţiile The New York Times şi The Observer că firma Cambridge Analytica, deţinută de miliardarul specializat în tranzacţii speculative Robert Mercer şi condusa la acea vreme de Steve Bannon, a participat la campania electorală a lui Donald Trump folosind fraudulos profilurile Facebook a milioane de alegători americani pentru a construi un puternic program software în scopul anticipării şi influenţării preferinţelor electorale. Aceeaşi companie de analize a fost implicată în campania pentru ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeana (Brexit). Steve Bannon a devenit în august 2017 director al echipei de campanie a lui Donald Trump.

Firma Cambridge Analytica a utilizat date sustrase în 2014 din conturile Facebook pentru a stabili profilurile alegătorilor americani şi a le trimite reclame politice personalizate. Christopher Wylie, care a colaborat cu un profesor de la Universitatea Cambridge pentru obţinerea datelor, a declarat pentru publicaţia The Observer:

”Am exploatat platforma de socializare online Facebook pentru a obţine milioane de profiluri ale alegătorilor. (…) Aceasta a fost baza pe care a fost construită compania”.

Documente obţinute de publicaţia The Observer şi confirmate de Facebook relevă că, până la sfârşitul anului 2015, compania Cambridge Analytica colecta date online la un nivel fără precedent. Facebook nu avertizase încă utilizatorii şi luase doar măsuri limitate pentru securizarea datelor a peste 50 de milioane de persoane. Potrivit cotidianului The New York Times, copii ale datelor sustrase de firma Cambridge Analytica încă sunt online. Informaţiile au fost colectate printr-o aplicaţie numită ”thisisyourdigitallife”, creată de profesorul Aleksandr Kogan în mod independent de activitatea sa de la Universitatea Cambridge. Prin intermediul companiei sale, Global Science Research (GSR), în colaborare cu firma Cambridge Analytica, sute de mii de utilizatori Facebook au fost plătiţi să facă teste de personalitate sub pretextul folosirii datelor pentru studii academice. Însă aplicaţia colecta şi datele din listele de ”prieteni” ale celor care au acceptat testele, astfel că au fost obţinute profilurile a zeci de milioane de persoane.

Potrivit cotidianului The Guardian, Christopher Wylie a vorbit despre ceea ce a numit ”instrumentul de război psihologic al lui Steve Bannon”. El a explicat că Steve Bannon şi Robert Mercer au avut ideea de a utiliza printr-o metodologie militară megadate şi reţele de socializare online pentru ”operaţiuni informaţionale” asupra electoratului din Statele Unite. Christopher Wylie a contribuit cu idei şi s-a ocupat de aplicarea proiectului, înainte de a deveni, în primăvara anului 2017, denunţătorul acestuia.

Firma Cambridge Analytica este investigată în Marea Britanie de Parlament şi de autorităţile de reglementare sub acuzaţia unor activităţi ilegale în campania privind referendumul pe tema apartenenţei ţării la Uniunea Europeană.


Gazeta de Cluj a cerut Comisiei SRI lămuriri cu privire la scandalul Cambridge Analytica

În acest context, amintim că după scandalul global Cambridge Analytica, subsidiara Strategic Communications Laboratories (SCL), Gazeta de Cluj a cerut Comisiei de control SRI din Parlament să facă cercetări pentru a afla cine din România a plătit 60.000 dolari lunar pentru a denigra imaginea ţării, având în vedere contractul încheiat între SCL şi firma americană Andreae & Associates, depus pe 17 martie 2017 la Departamentul de Justiţie al SUA, contract ce vizează presupusa luptă anticorupţie din România.

Aşteptăm cu interes răspunsul domnului senator Iulian Claudiu Manda, preşedintele Comisiei parlamentare de control al SRI.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.