Cadrele medicale sunt  în conflict cu cetatenii. Bolnavii si apartinatorii acestora îi acuza pe medici si pe asistente ca cer spaga. Medicii au cam uitat juramântul pe care l-au depus. “Practicile” cadrelor medicale este criticat inclusiv de lucratori din sistem .

Dai un ban si stai în fata…, cam asa este în spitalele din orasul nostru. Sanatatea costa bani. Asa functioneaza sistemul medical în tara noastra. Dar mai ales în Oradea. Daca sunt bani, cetatenii cu probleme medicale pot beneficia de o îngrijire corespunzatoare. În caz contrar, oradenilor nu le mai ramîne decât sa spere ca nu vor ajunge niciodata pe un pat de spital. Cum sanatatea este pe primul plan, oamenii au asteptari de la personalul medical. Si nu le este indiferent modul cum sunt  tratati atunci când ajung  sa bata la  usa unuia  dintre spitalele Oradea. Ei spera sa primesca îngrijirea si suportul  medical de care are au nevoie. Dezamagirea însa îsi face aparitia odata cu internarea in spital, deoarece în interior lucrurile stau mult mai prost decât s-ar putea imagina…

Banii sau viata…
„Mi-a spus pe fata ca daca vrea sa-i faca baie mamei mele si sa o schimbe, ma costa 50 Ron. La necaz nu te mai uiti cât scoti din buzunar, dar tupeul si bunul simt nu mai au limite”, se plânge Anca, 23 ani studenta, a carui parinte se afla internat pe sectia A.T.I (anestezie terapie-intensiva)a Spitalului Clinic Judetean Oradea.) Banii îsi spun cuvîntul din ce în ce mai des. Din nefericire, aceasta realitate nu ocoleste nici zona de vest a Tarii. Tot mai des se aude de bani. Daca  se ajunge pe un pat de spital, lipsa acestora este o problema extrem de serioasa. Cei care au experimentat astfel de situatii într-unul dintre spitale, nu contenesc sa-si manifeste nemultumirile în ceea ce priveste calitatea serviciilor medicale. Conditiile de igiena lasa mult de dorit. Cabine de dus ruginite, toalete pline de germeni, lenjeria de pat într-o stare dezastroasa. „ Lipsesc produsele de curatenie, baile sunt într-o stare deplorabila”, spune un apartinator intervievat de reporterii Gazetei de Oradea. „ Din cîte stiam eu, fumatul este interzis în spital, dar aici se fumeaza la greu în bai”, mai spune acesta. Indolenta medicilor si a întregului personal medical pune pe gîanduri oamenii suferinzi. „Daca ai bani traiesti… Daca nu, poti sa crapi ca nu te baga nimeni în seama. Conditiile sunt jalnice. A trebuit sa dorm trei zile pe o targa, apoi într-un fotoliu, apoi pe un pat. Ceva în buzunar si ai conditii. Peste tot este acelasi sistem. Nu vreau saa faca alte comentarii. Din pacate am ajuns ca peste tot în oras si în tara sa functioneze acelasi sistem”, spune un pacient nemultumit.

Cu targa la farmacie…
Medicamentele sunt un element important în îngrijirea bolnavului. Apartinatorii, nu de putine ori, sunt nevoiti sa mearga cu reteta eliberata de medicul din spital la farmaciile din oras, pentru a procura medicamentele pentru pacient. Farmacia spitalului nu are medicamentele strict necesare de care pacientii au nevoie. Paradoxal este ca anumite medicamente nu se gasesc  la farmaciile din oras deoarece se distribuiesc doar pentru spitale. Si cum spitalele nu au, asteptarea pentru o solutie salvatoareîsi face aparitia dureros în sufletele celor suferinzi. „Nu pot sa spun. Nu stiu cum sta treaba în spital. Multumesc lui Dumnezeu ca nu am avut pe nimeni acolo. Daca as fi avut, v-as fi putut spune. Dar asa nu cunosc situatia”, spune Ioan Mintas, consilier local Oradea, bucuros ca a cam fost ferit de spitale. Apartinatorii chiar si cadrele medicale, manifesta o oarecare jena fata de acest subiect. „Nu mi-am închipuit niciodata ca o sa ajungem la un spital si ca vom fii tratati ca niste animale. Atîta indiferenta si neglijenta. Banul vorbeste. Tatal meu este de patru zile în spital si medicul de care apartine înca nu si-a facut aparitia”, spune o apartinatoare, care culmea lucreaza în sistemul sanitar Bihor, nedorind sa-si dezvaluie identitatea.

Ne dati ori nu ne dati…
„Daca nu dai spaga nu primesti  nimic”, spune nea Aurel, pacient aflat pe sectia de urologie a Spitalului Clinic Judetean. „Daca mergi cu plasa plina ti se mai deschid  usile. Din pacate acest fenomen este întâlnit cel mai frecvent la noi in tara. Lipsesc o multime de lucruri necesar elementare pe care orice spital ar trebui sa îl aibe în administratia lui. Sa nu mai vorbim de  igena care lasa mult de dorit. Dulapioarele în care trebuie sa îti ti-i lucrurile personale misuna de gândaci. Toti asteapta sa le umpli plasa.Bunul simt întrece orice limita”, mai spune pacientul nemultumit. „Nesimtire curata, ce mai. Infirmierele nu îsi fac datoria cum se cuvine, eu o înteleg ca îi este greata sa schimbe un pampers, dar atunci de ce nu a învatat mai multa scoala  sa ajunga mai sus”, se plânge si doamna Maria a carei mama se afla internata. „Daca e  infirmiera si nu altceva, atunci sa îndeplineasca serviciile care tin de functia pe care o detine. Decât sa faca treaba de mântuiala, mai bine ar merge si ar da la sapa, poate ca acolo s-ar pricepe mult mai bine.Aici se lucreaza cu oameni, nu cu animale”, mai spune Maria. Oamenii spera la îmbunatatirea sistemului medical sa fie vizibila…  Ei au nevoie sa stie ca în situatia unei probleme medicale, vor avea parte de cea mai buna îngrijire. Daca nu pentru ei atunci pentru copiii lor. Nu de alta, dar speranta moare ultima…

Spitalul Clinic Judetean reprezinta unitatea sanitara cea mai complexa a judetului Bihor, asigurînd asistenta medicala de specialitate a peste 200 000 locuitori din municipiul Oradea,
Respectiv a peste 600 000 de locuitori ai judetului pentru unele specialitati, îndeplinind tot odata functia de spital de urgenta. Are în structura 954 paturi, acoperind 29 specialitati medicale.
Din punct de vedere imobiliar, SPITALUL CLINIC JUDETEAN Oradea are în structura sa cinci cladiri distincte: Stationar 1, Stationar 2, Stationarul 3, Ambulator de specialitate si Serviciul Administrativ.

 „Nu am primit sesizari”
 „Eu nu am primit astfel de sesizari. Probabil ca oamenii se plîng presei. Am sa verific situatia însa la urechile mele nu au ajuns astfel de sesizari”, spune Mircea Ghitea, prefectul de Bihor.

Ritli fuge
Reporterii Gazetei de Oradea au incercat sa dea de Ritli Ladislau, directorul executiv al DSP Bihor. „Nu este aici. Încercati mai încolo”, spune o voce blânda dar „smechera” de la secretariatul directoratului. „Este într-o sedinta. Reveniti maine”, spune „calauza”. „Nu este aici, este plecat din institutie, sunati mâine”, este indicatia aceleiasi voci blânde. Care timp de o saptamana, l-a „acoperit” pe director. Iar telefonia mobila s-a inventat degeaba pentru „tacutul” director.

Conform dispozitiilor legale, princiipiile care guverneaza conduita profesionala a personalului sunt urmatoarele:
 Prioritatea interesului public -principiu conform caruia personalul are indatorirea de a considera interesul public mai presus de interesul personal, in exercitarea atributiilor functiei;
Asigurarea egalitatii de tratament al cetatenilor în fata autoritatilor si institutiilor publice-principiu conform caruia personalul are îndatorirea de a aplica acelasi regim juridic în situatii identice sau similare. Profesionalismul-principiu conform caruia personalul are obligatia de a îndeplini atributiile de serviciu cu responsabilitate ,competenta,eficienta,corectitudine si constiinciozitate:
Impartialitatea si nediscriminarea-principiu conform careia personalul este obligat sa aiba o atitudine obiectiva,neutra fata de orice interes politic,economic,religios sau de alta natura,în exercitarea atributiilor functiei;
Integritatea morala-principiu conform caruia personalului îi este interzis sa solicite sau sa accepte ,direct ori indirect,pentru el sau pentru altul,vreun avantaj ori beneficiu moral sau material.
Libertatea gândirii si a exprimarii-principiu conform caruia personalul poate sa îsi exprime si sa îsi fundamenteze opiniile,cu respectarea ordinii de drept si a bunelor moravuri.
Cinstea si corectitudinea-principiu conform caruia în exercitarea functiei si în îndeplinirea  atributiilor de serviciu ,personalul trebuie sa fie de buna-credinta si sa actioneze pentru îndeplinirea conforma a atributiilor de serviciu.
Deschiderea si transparenta-principiu conform caruia activitatiile desfasurate de personal în exercitarea atributiilor functiilor lor sunt publice si pot fi supuse monitorizarii cetatenilor.

Primirea de foloase necuvenite(codul penal ,art.256)
Primirea de foloase necuvenite este definita drept primirea de catre un functionar,direct sau indirect,de bani ori alte foloase,dupa ce a îndeplinit un act,în virtutea functiei sale si la care era obligat în temeiul acesteia.Aceasta este infractiunea prin care se sanctioneaza asa numitele ”atentii”:cadouri,sacose cu diverse produse ,plicuri cu bani strecurate printre foi.etc Daca un asistent medical elibereaza un certificat medical acceptând apoi o suma de bani sau un cadou drept ”multumire”,el se face vinovat de coruptie prin primirea de foloase necuvenite.

Dana Lazau

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.