Autorităţile publice locale vor fi obligate să publice pe pagina de Internet bugetele anuale, inclusiv anexele lor, precum şi execuţiile trimestriale, plăţile restante şi programul de investiţii publice, potrivit unui proiect de ordonanţă care modifică legea finanţelor publice locale, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă publicat de Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Proiectul vine ca urmare a necesităţii eficientizării activităţii instituţiilor publice şi a îmbunătăţirii actului managerial în condiţiile reducerii cheltuielilor bugetare locale.
Pe site-ul Ministerului Administraţiei şi Internelor a fost publicat recent un proiect de ordonanţă de urgenţă care vizează modificarea şi completarea Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale.
„Luând în considerare opiniile şi recomandările Fondului Monetar Internaţional, Comisiei Europene şi ale Băncii Mondiale referitoare la creşterea disciplinei financiare, predictibilităţii şi transparenţei execuţiei bugetare la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale, la diminuarea arieratelor înregistrate ca urmare a managementului financiar imprudent şi la reducerea cheltuielilor bugetare ale autorităţilor administraţiei publice locale, este necesară adoptarea unei politici de restrângere a cheltuielilor bugetare şi de întărire a disciplinei financiare astfel încât să se reducă deficitele dintre veniturile şi cheltuielile publice locale. Arieratele bugetare înregistrate la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale se reflectă în deficitul bugetului general consolidat, conducând la creşterea acestuia”, se menţionează în debutul proiectului de ordonanţă.
Veniturile şi cheltuielile bugetelor cumulate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale, alcătuiesc bugetul general al unităţii administrativ-teritoriale care, după consolidare, prin eliminarea transferurilor de sume dintre bugete, va reflecta dimensiunea efortului financiar public, în anul respectiv, în unitatea administrativ-teritorială sau subdiviziunea acesteia, după caz, starea de echilibru sau dezechilibru.
Finanţele vor avea o legătură mai strânsă cu autorităţile locale
Potrivit noilor prevederi, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, vor repartiza pe unităţi administrativ-teritoriale, respectiv subdiviziunile acestora, după caz, în termen de cinci zile de la comunicare, sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum şi transferurile prevăzute la art.34 alin. 1 (transferurile de la bugetul de stat către bugetele locale care se acordă pentru investiţii finanţate din împrumuturi externe la a căror realizare contribuie şi Guvernul, potrivit legii, şi se aprobă anual, în poziţie globală, prin legea bugetului de stat), în vederea definitivării proiectelor bugetelor locale de către ordonatorii principali de credite. În acelaşi termen, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti comunică unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv subdiviziunile acestora, după caz, şi o estimare a veniturilor din cotele defalcate din impozitul pe venit.
De asemenea, ordonatorii principali de credite ai instituţiilor publice locale vor trebui să facă public proiectele de buget, inclusiv anexele acestora, în maxim două zile lucrătoare de la supunerea spre dezbatere publică.
În programul de investiţii publice vor putea fi cuprinse numai acele obiective de investiţii pentru care sunt asigurate integral surse de finanţare prin proiectul de buget multianual. Totodată, programul de investiţii publice al unităţii administrativ-teritoriale, respectiv al subdiviziunilor acesteia, va fi făcut public în maxim cinci zile lucrătoare de la aprobare.
Unităţile administrativ-teritoriale care nu au pagini de internet vor publica documentele şi informaţiile, în termenele respective, la avizierul aflat la sediul acestora.
Noi angajamente, numai după stingerea datoriilor din anul precedent
Fundamentarea veniturilor bugetelor locale se bazează pe constatarea şi evaluarea materiei impozabile şi a bazei de impozitare în funcţie de care se calculează impozitele şi taxele aferente, evaluarea serviciilor prestate şi a veniturilor obţinute din acestea, precum şi pe alte elemente specifice, inclusiv pe serii de date, în scopul evaluării corecte a veniturilor. Totodată, donaţiile şi sponsorizările se cuprind, prin rectificare bugetară locală, în bugetul de venituri şi cheltuieli numai după încasarea lor. Cheltuielile unui buget se acoperă integral din veniturile bugetului respectiv, inclusiv excedentul anului precedent.
Autorităţile locale vor fi obligate ca la elaborarea bugetelor să prevadă distinct credite bugetare destinate stingerii plăţilor restante la finele anului anterior celui pentru care se întocmeşte bugetul, iar în situaţia în care gradul de realizare a veniturilor proprii programate în ultimii doi ani este mai mic de 97% pe fiecare an, se fundamentează veniturile proprii pentru anul curent cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent. De asemenea, ordonatorii de credite au obligaţia ca în execuţia bugetelor să asigure achitarea plăţilor restante, iar noi angajamente legale se pot face, în limita prevederilor bugetare aprobate, numai după stingerea plăţilor restante înregistrate la finele anului anterior. O altă modificare prevăzută în ordonanţă se referă la sumele obţinute în urma vânzării unor bunuri aparţinând domeniului privat al unităţilor administrativ-teritoriale, acestea constituind integral venituri ale bugetelor locale şi se cuprind în bugetul de venituri şi cheltuieli la secţiunea de dezvoltare, prin rectificare bugetară locală, numai după încasarea lor.
Dacă în legea 273/2006 era prevăzut că se pot acorda transferuri către bugetele locale pentru finanţarea unor programe de dezvoltare sau sociale, de interes naţional, judeţean sau local, din bugetul de stat, prin bugetele unor ordonatori principali de credite ai acestuia, precum şi din alte bugete, noile prevederi spun că alocările de acest gen vor fi făcute doar în baza unui contract de finanţare. Sumele aferente finanţării integrale sau parţiale a unor proiecte de dezvoltare se repartizează pe unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni ale acestora, prin hotărâre a Guvernului sau ordin al ministrului, şi se comunică acestora, în termen de 10 zile de la publicarea legii bugetului de stat în Monitorul Oficial al României.
Funcţionarea şi dezvoltarea vor avea bugete separate
În bugetele anuale pe care le vor elabora, primăriile vor evidenţia distinct veniturile şi cheltuielile aferente secţiunilor de funcţionare şi cele destinate dezvoltării, iar deficitele cumulate vor putea fi acoperite doar prin excedentul din anul precedent.
În veniturile secţiunii de funcţionare sunt incluse venituri proprii cu excepţia veniturilor din valorificarea unor bunuri, venituri proprii ale instituţiilor publice locale finanţate integral sau parţial din venituri proprii, subvenţii pentru finanţarea cheltuielilor curente, sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanţarea cheltuielilor curente, venituri din împrumuturi acordate instituţiilor şi serviciilor publice locale sau activităţilor finanţate integral din venituri proprii şi vărsăminte din veniturile secţiunii de funcţionare pentru finanţarea secţiunii de dezvoltare, care se reflectă cu valoare negativă. La cheltuielile secţiunii de funcţionare sunt enumerate cheltuielile de personal, cu bunuri şi servicii, cu dobânzi, cu subvenţii, transferurile curente între unităţile administraţiei publice, alte transferuri pentru cheltuieli curente, cu asistenţă socială, rambursări de credite, împrumuturile pentru instituţii şi servicii publice locale sau activităţi finanţate integral din venituri proprii, precum şi alte cheltuieli.
De asemenea, veniturile secţiunii de dezvoltare sunt compuse din vărsăminte din veniturile secţiunii de funcţionare, sume rezultate din valorificarea unor bunuri, subvenţii pentru cheltuieli de capital, sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanţarea cheltuielilor de capital şi sume primite de la Uniunea Europeană şi/sau alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări. La cheltuieli de dezvoltare vor fi incluse cheltuielile de capital, proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile de postaderare, transferurile pentru cheltuieli de capital şi alte transferuri interne pentru cheltuieli de capital.
Liana Mureşan