Tot mai mulţi bistriţeni, în special cei care au în proprietate maşini de lux, îşi înmatriculează autovehiculele în ţara aflată peste Dunăre, Bulgaria.
Aceasta se întâmplă deoarece taxele sunt mult mai mici. Cu alte cuvinte, omul scuteşte câteva sute de euro, iar înmatricularea se face în doar 24 de ore.

Firmele care facilitează înmatricularea maşinilor în Bulgaria au apărut ca ciupercile după ploaie. Pe pliantele acestora stă scris „negru pe galben”: „Vă înmatriculăm rapid şi ieftin autoturismul în Bulgaria. Servicii complete la 900 de euro. Este inclus în preţ înmatricularea în 24 de ore, asigurare şi carte verde, inspecţia tehnică, transport dus-întors şi procura de folosinţă”.

Nu vă convine taxa de înmatriculare? Haideţi la bulgari!

Reprezentanţii societăţilor care intermediază înmatricularea maşinilor în Bulgaria susţin că impozitele sunt mult mai mici, comparative cu România, la fel şi asigurările. Reprezentantul unei astfel de firme a declarat pentru Gazeta de Bistriţa: „Sunt oameni care, în România, ar trebui să plătească, pentru înmatriculare, circa 30.000 de lei. În Bulgaria au de plătit maxim 800-900 de euro, la maşinile de până la 150 de cai putere. Faceţi o diferenţă!” Totodată, un angajat al unei societăţi care intermediază înmatriculările în ţara de la sudul Dunării spunea: “Sunt maşini pentru care nu este avantajos să le înmatriculezi în România, deoarece taxa de înmatriculare în ţară este aberantă. Noi oferim servicii complete la 900 de euro. În comparaţie cu 5, 6 sau chiar 7.000 de euro cât este la români. Cei care posedă maşini cu motoare mari plătesc la înmatriculare sume care depăşesc preţul de cumpărare. Această sumă include toate taxele percepute de statul bulgar, biroul notarial, asigurarea automobilului în Bulgaria şi traducerea legalizată a documentelor necesare pentru înmatriculare”.
În plus, aceste firme susţin că sunt doar reprezentanţe locale ale societăţilor bulgare, că asigură asistenţă non-stop, oferă garanţia serviciilor, reînnoirea asigurării auto, impozit auto redus şi că facilitează inspecţiile tehnice periodice. De asemenea, nu uită să precizeze pe pliante: „Garantăm seriozitate şi promptitudine!“ Cui? Bulgarilor?

Intermediarii, bată-i vina!

Cum bistriţenii sunt oameni cu spirit de comerciant, nu doar firmele rezolvă înmatricularea maşinilor în ţările cu taxe fiscale reduse. Astfel, există persoane care în schimbul a 500-600 de euro se deplasează în Bulgaria, doar cu actele maşinii şi, în 4-5 zile revin cu toate actele care atestă înmatricularea. Deci, nu e de mirare că tot mai multe automobile care circulă prin Bistriţa-Năsăud au numere de înmatriculare pe fundal galben. Un caz elocvent îl reprezintă maşinile a căror proprietari locuiesc în Poienile Reteagului. Peste 70% dintre acestea sunt înmatriculate în Bulgaria.

Unde-i lege europeană, nu-i tocmeală!

Îţi poţi înmatricula maşina în Bulgaria, absolut legal. Pentru că Uniunea Europeană garantează libera circulaţie a bunurilor şi persoanelor în interiorul graniţelor sale, poţi circula în România fără niciun fel de problemă, cu numere de Bulgaria. În România, asigurarea obligatorie RCA costă între 100 şi 200 de euro pe an, în funcţie de capacitatea cilindrică. Autentificarea şi revizia RAR pentru un automobil neînmatriculat în România costă între 100 şi 3.000 de euro. Un banal exemplu: înmatricularea în Romania a unui BMW 320D, Euro 3 din 2000 costă 360 de euro (impozite, taxe + asigurare) la care se adaugă noua taxa de prima înmatriculare (taxa de poluare auto) de 2.200 de euro. În total: 2.560 de euro. Reprezentanţii firmelor pe care le-am contactat pentru a ne furniza informaţii legate de fenomenul înmatriculărilor la vecinii bulgari spun că există mai multe variante, absolut legale, prin care se pot înmatricula automobile în Bulgaria. Aceştia invocă principiul liberei circulaţii în Uniunea Europeană şi spun că românii plecaţi la muncă în Italia sau Spania îşi pot înmatricula maşinile acolo şi pot veni oricând cu ele în România.

E clar, în Bistriţa-Năsăud, numărul înmatriculărilor a scăzut!

Faptul că mulţi bistriţeni optează pentru înmatricularea maşinii personale în Bulgaria este confirmat şi de cei care se ocupă în Bistriţa-Năsăud de înmatricularea maşinilor în România. Astfel, comisarul Dănilă Baciu, şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bistriţa-Năsăud a precizat că numărul înmatriculărilor din judeţ în primul trimestru a acestui an, raportat la aceeaşi perioadă de referinţă a anului trecut este mai mică cu 600, iar faţă de începutul anului curent numărul înmatriculărilor a scăzut cu 100. „În primul trimestru s-a înregistrat o scădere a numărului de autovehicule înmatriculate. Comparativ cu 1 ianuarie , anul curent, există o scădere de aproximativ 100 de maşini. Anul trecut am avut, în primul trimestru, 2.900 de autovehicule înmatriculate, iar acum doar 2.300”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, comisarul Baciu. „Referitor la maşinile înmatriculate în Bulgaria, vedeţi şi dumneavoastră prin oraş! Nu am ce să vă spun, baza de date nu îmi permite acest lucru. Cine să aibă evidenţa lor?! Probabil, bulgarii poate o au, dar nici ei nu cred că o au. Poate maşinile pe care le-am zărit prin oraş cu numere de Bulgaria erau conduse chiar de bulgari”, a mai adăugat comisarul. Trebuie menţionat faptul că, aceste cifre se impun a fi analizate în condiţiile în care şi numărul de radieri a scăzut. La nivelul judeţului Bistriţa-Năsăud, sunt înmatriculate circa 61.000 de autovehicule.

Statul român rămâne păgubaş!

Anul trecut, fostul ministrul al Mediului, Nicolae Nemirschi, declara că „70%-80% din maşinile înregistrate în Bulgaria sunt nişte jafuri”. Acesta anunţa că se gândeşte serios la elaborarea unui act normativ care să prevadă instaurarea unei taxe speciale pentru românii care posedă astfel de autovehicule. El a motivat această decizie prin prisma faptului că majoritatea maşinilor înmatriculate la vecini sunt extrem de vechi şi poluante, dar a adăugat că nu s-a gândit încă la o formulă pentru taxarea celor care au apelat la un astfel de tertip pentru a fenta legislaţia românească.
Potrivit Ministerului Mediului, peste 3% din maşinile care circulă în mod constant pe străzile din România sunt înmatriculate în Bulgaria, acest lucru însemnând o pierdere însemnată pentru bugetul statului, întrucât cei care conduc aceste autovehicule nu plătesc niciun fel de taxă în ţara noastră.

Raimond Petruţ

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.