Sute de bistriţeni au renunţat de la începutul anului la rablele din curţi şi din parcări. Pentru fiecare maşină dusă la Remat, se acordă câte un tichet, în valoare de 3.800 de lei, iar la cumpărarea unei maşini noi se pot folosi cel mult trei asemenea vouchere, care se scad din preţul final.
Tichetele au aceeaşi valoare atât pentru persoanele fizice sau juridice, cât şi pentru instituţiile publice.

Statul a alocat în 2011 pentru derularea programului în primă fază 228 milioane de lei, bani care ajung pentru casarea a 60.000 de autoturisme. Însă cum cererea a fost mai mare decât oferta, guvernanţii au decis să suplimenteze fondurile cu încă 228 de milioane de lei.
Conform legilor în vigoare, autoturismul casat trebuie să fie mai vechi de 10 ani. Obiectivul acestui program este de a diminua poluarea prin scoaterea din uz a autoturismelor vechi cu nivel de poluare ridicat.
Anul trecut, prin programul Rabla 2010, la nivel naţional s-au casat circa 190.000 autoturisme uzate şi s-au achiziţionat peste 62.000 autoturisme noi, dintre care 25.000 de origine autohtonă, potrivit informaţiilor postate pe site-ul Ministerului Mediului şi Pădurilor. În judeţul nostru, în 2010, 2.059 de autoturisme au avut aceeaşi soartă.

50.000 de maşini casate în cinci luni

Programul Rabla, ediţia 2011, a luat startul la nivel naţional în data de 18 martie, astfel că românii au putut să-şi ducă la casat maşinile mai vechi de zece ani cam în aceleaşi condiţii ca şi anul trecut. Mai exact, pentru un autoturism casat românii primesc un tichet de 3.800 de lei, iar dacă vor să-şi cumpere un autoturism nou, atunci pot plăti în avans trei astfel de tichete.
Iniţial, autorităţile şi-au propus să caseze 60.000 de maşini mai vechi de zece ani, pentru care statul a alocat suma de 228 milioane lei. Ulterior, la propunerea ministrului Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, Guvernul României a aprobat prin Hotărâre de Guvern, în şedinţa din data de 1 iunie 2011, suplimentarea cu încă 60.000 de tichete pentru ediţia din 2011 a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional, care se adresează persoanelor fizice, persoanelor juridice sau operatorilor economici fără personalitate juridică, care deţin în proprietate autovehicule uzate înmatriculate pe numele acestora.
„Astfel, suma aprobată la startul ediţiei din 2011 a programului Rabla, de 228 milioane de lei, a fost dublată, ajungând la 456 milioane de lei, iar numărul iniţial de tichete a crescut de la 60.0000 la 120.000 de tichete”, se precizează pe site-ul ministerului.
Tot pe acelaşi site se mai explică faptul că până la data de 31.05.2011, prin Programul Rabla – ediţia 2011, au fost casate 50.000 de autoturisme vechi, fiind cumpărate 4.355 de maşini din care 2.773 de producţie autohtonă.
Programul Rabla a debutat în Bistriţa-Năsăud la mijlocul lunii aprilie. Până la ora actuală, au fost casate de către singura firmă înscrisă în program – Remat Invest- 350 de autoturisme mai vechi de zece ani. Deocamdată reprezentanţii firmei nu ştiu când vor mai primi tichete în acest sens. „Până în momentul de faţă au fost casate 350 de maşini vechi. Aşteptăm să primim o altă tranşă de vouchere, însă nu ştim când se va întâmpla asta”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa unul dintre angajaţii Remat Invest.

Câteva reguli schimbate

Regulile pentru Rabla 2011 sunt puţin schimbate faţă de 2010. Persoanele care vor merge la Remat să îşi caseze maşina nu vor mai obţine tichetul valoric în aceeaşi zi, cum s-a întâmplat anul trecut, ci în decurs de câteva zile. Asta pentru că cei care vor să îşi cumpere un autoturism nou folosind tichete valorice vor fi controlaţi cu mai multă atenţie după ce în 2010 au existat cazuri în care certificatele de înmatriculare au fost falsificate pentru a se obţine mai multe tichete valorice.
Pentru început, proprietarul unei maşini vechi o predă la Remat pe baza unui proces verbal de custodie. A doua zi, Inspectoratele Judeţene de Poliţie şi Administraţia Fondului de Mediu verifică corectitudinea datelor de identificare ale persoanei şi ale autovehiculului uzat, după care proprietarul va obţine de la Remat certificatul de distrugere a maşinii.
În termen de cel mult cinci zile de la obţinerea certificatului de distrugere, se radiază maşina din evidenţa circulaţiei. Apoi, proprietarul se va prezenta la Remat să primească tichetul valoric, cu o copie legalizată a certificatului de radiere.
Datornicii nu se mai pot înscrie în program anul acesta, aşa că toţi cei care vor să-şi caseze maşinile vor trebui să prezinte un certificat fiscal prin care să demonstreze că nu au datorii la stat. Dacă nu au acest document, ei nu vor putea obţine voucherul.

Documente necesare

Dosarul complet pentru un voucher Rabla 2011 trebuie să conţină următoarele documente: tichetul valoric – voucher Remat 2011, actul de identitate al proprietarului autovehiculului uzat – original şi copie, actul de identitate al persoanei care depune actele pentru achiziţionarea autovehiculului nou – original şi copie, certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat – copie legalizată, certificatul de distrugere a autovehiculului uzat – copie legalizată, certificatul de radiere din evidenţa circulaţiei a autovehiculului uzat – original şi copie legalizată, declaraţia pe propria răspundere, în forma autentificată de notarul public, prin care proprietarul îşi exprimă în mod explicit opţiunea de a achiziţiona autovehiculul nou la sfârşitul perioadei de leasing, în cazul intenţiei acestuia de a obţine finanţare în baza unui contract de leasing financiar.
Prin Programul Rabla 2010 s-au casat 189.323 autoturisme uzate şi s-au achiziţionat 62.550 autoturisme noi, dintre care, 25.263 de origine autohtonă. Printre maşinile preferate de români se numără Dacia Logan, Chevrolet Spark, Citroen C1, Peugeot 107, Renault Symbol, Peugeot 206, Ford Fusion şi Fiat Linea Active.
Cele mai multe maşini casate aveau o vechime între 15 şi 20 de ani, potrivit informaţiilor oficiale. La ora actuală, în România sunt înmatriculate aproape 400.000 de maşini mai vechi de 10 ani. Anul trecut au fost importate 94.540 autoturisme noi şi 214.606 maşini rulate. Dintre cele rulate, 61% aveau o vechime de peste 10 ani, iar 15% sub patru ani.

Iulia Bartha

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.