Benzinarii amendati cu aproape 1 miliard de lei
La sfarsitul anului trecut, sase mari firme care vand combustibil la pompa au fost amendate de Consiliul Concuretei pentru ca au retras de pe piata un tip de carburant ieftin. Companiile au atacat decizia de amenda, dar “benzinarii” au pierdut procesele, astfel ca trebuie sa plateasca statului o amenda record de peste 880 de milioane de lei. Insa, acest lucru a facut ca majoritatea companiilor sa scumpeasca benzina si motorina la sfarsitul saptamanii trecute.
Romania este una dintre tarile din estul Europei care are preturi extrem de mari la combustibil, comparativ cu castigurile medii pe care le are un angajat. De cativa ani, o data la cateva luni, companiile care vand combustibil la pompa scumpesc periodic combustibilul, ajungand ca ultimul pret al benzinei Premium 95 sa fie de aproape 6 lei. Chiar daca patronii firmelor de transport sau simplii soferi au iesit in strada sa protesteze vizavi de pretul combustibilului, companiile nu au incetat trend-ul de majorare al preturilor la benzina si motorina.
La sfarsitul anului trecut, Consiliul Concurentei s-a sesizat in privinta unei intelegeri tacite pe care au avut-o sase companii din cadrul Asociatiei Petrolistilor (OMV Petrom Marketing, Lukoil, Mol, Eni, OMV Petrom si Rompetrom Downstream). Inspectorii Consiliului au gasit dovezi ca firmele s-au inteles in perioada 2007-2008 sa retraga de pe piata sortimentul de benzina ECO Premium, care le genera sub 20% din vanzari si reprezenta mai putin de 5% din cifrele de afaceri. Consiliul Concurentei considera ca decizia de a renunta la tipul de carburant ieftin de pe piata s-a facut doar din ratiuni de profit.
“Am colectat foarte multa corespondenta intre parti, in principal «minute». Asociatia Petrolistilor fiind o asociatie profesionala, se redactau minute dupa intalnirile celor din asociatie, corespondenta ulterioara intre ei, dupa intalnirile pe care le tineau. E vorba de e-mail-uri in special. Noi ridicam hardurile computerelor si ne uitam in tot ce exista in ele, documente si e-mail-uri. Si toate acestea au aratat un peisaj destul de clar, aproape neasteptat, deoarece exista o prezumtie ca orice intelegere de tip cartel este cat se poate de secreta, cu alte cuvinte ca operatorii economici, invatati cumva de sanctiuni primite de firme in alte tari nu lasa foarte multe semnale ale activitatii lor. Aici au fost multe semnale, ceea ce este bine in sensul in care Consiliul a reusit sa identifice probe incriminatoare, desi noi nu cautam sa gasim vinovati", a declarat vicepresedintele Consiliului Concurentei, Valentin Mircea, pentru RL. Dupa ce Consiliul a aplicat amenzile respective, companiile petroliere au constestat sanctiunile in instanta, dar pana in prezent, judecatorii au respins cererile companiilor Mol, Eni, OMV Petrom si Rompetrom Downstream.
Lukoil spune ca a scos benzina pentru sanatate
In cazul Lukoil, pronuntarea urmaza a fi facuta, intrucat si aceasta companie a contestat amenda. “S.C. LUKOIL ROMANIA S.R.L. considera aceasta decizie nefondata, deoarece retragerea de la vanzare a benzinei Premium COR 95 s-a facut independent de actiunile altor jucatori de pe piata, in conformitate cu planurile proprii de productie si vanzare si conform politicii Companiei Petroliere „LUKOIL” in domeniul protectiei mediului. Masurile necesare pentru renuntarea la benzina Premium COR 95 cu aditiv metalic pe baza de mangan si trecerea la utilizarea unui aditiv mult mai ecologic (MTBE) au fost luate inca din anul 2006. In acest scop au fost investite circa 14 milioane USD. In acest caz nu au fost lezate in nici un fel interesele consumatorilor, deoarece in gama produselor LUKOIL Romania exista si exista si in prezent un tip de benzina mai ieftin, Euroluk 95, care inlocuieste pe deplin benzina Premium COR 95 si, totodata, are caracteristici de exploatare si ecologice superioare. Comisia internaționala pentru sanatate si securitate ocupationala si igiena industriala a mentionat, inca din 2006, in Declaratia de la Brescia, ca manganul este un puternic element toxic si a cerut incetarea imediata a utilizarii lui si a componentilor sai ca aditivi pentru benzina. S.C. LUKOIL ROMANIA S.R.L. regreta decizia Consiliului Concurentei de aplicare a amenzii, fara sa se tina cont de nivelul de nocivitate al aditivului pe baza de mangan din continutul benzinei Premium COR 95, nici de beneficiile economice pentru consumatori, nici de actiunile active ale statelor europene pentru interzicerea utilizarii unor astfel de aditivi, nici de renuntarea la utilizarea lui in alte tari europene, desi, oficial, la nivel legislativ, aditivul nu a fost interzis”, arata reprezentantii companiei.
Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, spune ca spera ca in acest an sa incaseze de la companiile petroliere o parte din amenzi (cautiune de 30% din valoarea amenzii), in cazul in care instanta suprema va confirma solutia Curtii de Apel Bucuresti.
Statul “Gica Contra”
Insa, aceste amenzi se pare ca vor fi recuperate de pe urma soferilor si a companiilor de transport pentru ca una dintre cele mai mari firme de profil din tara, Petrom, a majorat la sfarsitul saptamanii trecute, preturile benzinelor si motorinelor comercializate in statiile proprii cu sase bani/litru. Potrivit reprezentantilor companiei, de la inceputul anului cotatiile Platts, exprimate in lei, au crescut cu 33% la motorina si cu 37% la benzina. In acest interval, preturile practicate de Petrom s-au majorat cu 20% la motorina si cu 15% la benzina, “preluand astfel doar o parte din cresterea cotatiilor internationale”. Ultima majorare a preturilor practicate de Petrom a avut loc pe 24 aprilie, cand benzina a fost scumpita cu sase bani/litru. De asemenea si celelalte companii vor mari preturile.
Pe de alta parte, noul Guvern i-a chemat la negocieri pe petrolisti in speranta ajungerii la un compromis privitor la stabilirea unui pret fix al carburantilor. Intalnirea ar urma sa aiba loc in cursul acestei saptamani, iar formula pe baza careia s-ar putea stabili pretul unic la pompa va lua in calcul cotatiile produselor petroliere, cursul de schimb leu-dolar comunicat de Banca Centrala, acciza si TVA-ul si densitatea produsului petrolier. Noul ministru al Economiei doreste ca pretul unic de referinta sa fie valabil pentru toate benzinariile din Romania, indiferent de companie si sa varieze cu 5 procente in functie de fiecare statie.
In mod bizar, in acelasi timp, tot statul pregateste o lege care va mari acciza la benzina, astfel ca, implicit, va creste si pretul combustibilului. De la 1 ianuarie 2013 acciza la benzina va creste de la 2.885 lei la 3.030 lei pentru o tona. La motorina si pacura accizul va fi majorat de la 1.200 lei la 1.260 lei pentru o tona, iar la gazul lichefiat de la 1.800 la 1.890 de lei pentru o tona.
acestea sunt noile prevederi ale unui proiect de lege publicat de Ministerul Finantelor privind realizarea politicii fiscale si vamale pe anul 2013, masura data "reiese din Obiectivele politicii fiscale si vamale pe termen mediu 2013-2015 si are drept scop armonizarea treptata a cotelor accizelor la cele europene, precum si asigurarea cu surse financiare a Bugetul Public National".
Totodata, modificarea respectiva tine de ajustarea la rata inflatiei de 5% a marimilor cotelor accizului stabilite in sume fixe. Importatorii si comerciantii de produse petroliere sustin ca majorarea acestei taxe va duce inevitabil la cresterea pretului carburantilor la pompa cu 3-5%.
Razvan Robu