Românii ar putea să alimenteze, în curând, de la hipermarket şi să afle preţurile la benzină şi motorină prin intermediul unei aplicaţii mobile, anunță cei de la stiripesurse.ro. Acesta sunt două dintre recomandările făcute de Consiliul Concurenţei pentru sectorul carburanţilor.

Pentru că piaţa carburanţilor din România este dominată de câteva companii mari, Consiliul Consurenţei a emis o serie de recomandări pentru stimularea concurenţei, evitarea abaterilor de la cadrul legal şi facilitarea unui acces mai bun al consumatorilor la produse.

Consiliul Concurenţei doreşte „stimularea concurenței pe piața carburanților și îmbunatățirea climatului concurențial, în vederea obținerii de avantaje pentru consumatorii finali. În ceea ce privește acest deziderat, Consiliul Concurenței propune un set de măsuri și acțiuni, care au rolul să stimuleze concurența pe piața carburanților”, se arată într-un document emis de instituţie.

Propunerile Consiliului Concurenţei:

1. Crearea unei baze de date și a unei aplicații web/mobile pentru compararea prețurilor la carburanți. Pentru a stimula concurența prin preț dintre operatorii economici, pe de o parte, dar și pentru a asigura, în același timp consumatorului posibilitatea de a alege carburanții cu cel mai bun raport calitate-preț, Consiliul Concurenței consideră necesară crearea unei baze de date care să conțină lista tuturor companiilor care comercializează carburanți, amplasarea geografică a benzinăriilor deținute de fiecare, tipurile de carburanți (benzină și motorină) comercializate în fiecare benzinărie, prețurile la pompă practicate. Pentru crearea acestei baze de date, Guvernul ar trebui să emită un act normativ prin care să oblige toate întreprinderile care dețin benzinării active să furnizeze datele necesare, dar și să transmită on-line (printr-un sistem pe bază de parolă) toate modificările efectuate la nivelul prețurilor carburanților, care să fie înregistrate în timp real (maxim 30 de minute de la modificare). Această bază de date trebuie să constituie elementul central al unei aplicații web şi/sau al unei aplicaţii mobile cu acces gratuit din partea consumatorilor, prin care aceștia pot afla care sunt cele mai apropiate (ex: 10) benzinării, localizarea geografică și prețurile oferite de acestea (eventual, în ordine crescătoare pentru a vedea care este compania cu cel mai mic preț).

2. Afișarea prețurilor la carburanți la intrarea pe autostrăzi.

3. Stimularea concurenței manifestate pe autostrăzi.

4. Publicarea de către Ministerul Energiei/Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri a rezultatelor controalelor efectuate cu privire la calitatea carburanților.

5. Creșterea ofertei pe piața carburanților. Piața comercializării cu amănuntul de carburanți din România este dominată de companii petroliere, membre ale unor grupuri internaționale cu vastă experiență în acest domeniu (ex: OMV, MOL, Lukoil), dar și cu resurse financiare importante. Creșterea sau diversificarea ofertei de carburanți ar putea determina reducerea prețurilor acestor produse, acest avantaj fiind în ultimă instanță în folosul consumatorilor. Însă, pentru ca presiunea concurențială asupra companiilor deja active în România să aibă acest efect, este necesară o reacție din partea unor companii cu resurse financiare comparabile. O soluție în acest sens ar fi reprezentată de intrarea pe piața carburanților a marilor lanțuri de hiper/supermarketuri prezente în România. Această activitate nu ar fi una complet nouă pentru acestea, cu atât mai mult cu cât ele desfășoară deja activități de comercializare a carburanților în alte state europene (ex: Franța , Germania, Marea Britanie), având o pondere importantă în cadrul piețelor naționale respective. Mai mult, lanțurile de hipermarketuri dispun deja, într-o formă sau alta, de spațiu suficient pentru amplasarea benzinăriilor în imediata vecinătate a magazinelor de desfacere produse alimentare/nealimentare, putând astfel profita de afluxul de clienți care pot deveni, în același timp, și cumpărători ai carburanților comercializați.

6. Modificarea regimului de autorizare a spaţiilor comerciale.

7. Eliminarea barierelor la intrarea pe piața carburanților.

8. Implementarea programelor de conformare cu legislația în domeniul concurenței.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.