Biroul Electoral Judeţean a admis plângerea formulată de Partidul Naţional Liberal – FIliala Bistriţa-Năsăud prin care cere înlăturarea tuturor afişelor electorale folosite de Alianţa Electorală PSD-UNPR-PC care conţin denumirea Uniunea Social Liberală.
În opinia PNL, respectivele afişe au drept scop inducerea în eroare a electoratului în condiţiile în care USL nu mai există.
DECIZIA NR. 1 din data de 12.05.2014
Filiala Bistriţa-Năsăud a Partidului Naţional Liberal a formulat o plângere înregistrată la Biroul Electoral Judeţean nr.6 Bistriţa-Năsăud sub nr.51/10.05.2014 faţă de acţiunile Alianţei Electorale PSD-UNPR-PC de împiedicare a PNL de desfăşurare a campaniei electorale în condiţiile prevăzute de lege, în termeni oneşti şi democratici, respectiv, sunt utilizate semnul electoral şi denumirea alianţei Uniunea Social Liberală-ambele sub forma acronimului „USL” , fără acordul Partidului Naţional Liberal, partid membru al acestei alianţe, în ciuda opoziţiei PNL de opoziţie clară la acest demers.
Acţiunile respective au ca scop, în opinia petentei, inducerea în eroare a electoratului cu privire la configuraţia şi orientarea Alianţei Electorale PSD-UNPR-PC, în condiţiile în care alianţa Uniunea Social Liberală s-a desfiinţat iar pentru alegerile vizând Parlamentul European din 2014, partidele componente „USL” au propus candidaţi diferiţi, pe liste distincte.
A mai apreciat petenta că aceste acţiuni încalcă, în primul rând, protocolul de funcţionare a „USL” întrucât în art.9.6 se prevede că denumirea integrală, denumirea prescurtată şi semnul electoral al alianţei vor fi utilizate în alegerile la care se participă pe liste comune cu candidaţi comuni, iar în art.9.7 se prevede că în cazul participării pe liste separate şi cu candidaţi proprii, partidele politice vor utiliza denumirea integrală, denumirea prescurtată, semnul permanent şi semnul electoral cu care acestea sunt înscrise la Tribunalul Bucureşti.
În al doilea rând sunt încălcate dispoziţiile legale prevăzute de art.7 alin.1 şi art.43 alin.4 şi alin.9 din Legea nr.33/2007 republicată privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European care interzice participarea la alegerile pentru Parlamentul European din 2014 a alianţelor electorale care au participat la alegerile anterioare, indiferent de tipul acestora, iar denumirea respectivă nu poate fi utilizată de o altă alianţă. Cum alianţa „USL” nu mai are aceiaşi componenţă , denumirea ei nu mai poate fi păstrată şi utilizată în scop electoral, în mod public.
În drept au fost invocate art.7 alin.1, art.41 alin 1 din Legea nr.33/2007. În probaţiune au fost depuse fotocopii.
Analizând plângerea prin raportare la dovezile anexate şi textele legale incidente Biroul Electoral Judeţean nr.6 Bistriţa-Năsăud o apreciază ca întemeiată.
Potrivit art.7 alin.1 din din Legea nr.33/2007 republicată privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, Partidele politice, alianţele politice şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale se pot asocia între ele numai la nivel naţional, pe bază de protocol, constituind o alianţă electorală, în scopul participării la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European. Un partid politic, o alianţă politică sau o organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale nu poate face parte decât dintr-o singură alianţă electorală. Alianţa electorală care a participat la alegerile anterioare, indiferent de tipul acestora, sub o denumire o poate păstra numai dacă nu şi-a schimbat componenţa iniţială. De asemenea, denumirea respectivă nu poate fi utilizată de o altă alianţă.
Art.43 din acelaşi act normativ stabileşte la alin.4 că semnul electoral folosit de un partid politic, alianţă politică, alianţă electorală, organizaţie a cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale, înregistrate legal începând cu anul 1990, îi aparţine de drept dacă l-a folosit primul, respectiv prima, şi nu poate fi însuşit sau utilizat de alt partid politic, alianţă politică , alianţă electorală, organizaţie a cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale înregistrată ulterior saude un candidat independent decât cu consimţământul celor cărorea le-a aparţinut, respectiv al partidelor care au alcătuit alianţa politică sau alianţa electorală, iar la alin. 9 se dispune Alianţa politică sau alianţa electorală care a participatla alegerile anterioare sub o denumire o pote păstra numai dacă nu şi-a schimbat componenţa iniţială sau dacă niciunul dintre partidele politice care au părăsit alianţa nu declară că nu este de acord ca denumirea respectivă să fie păstrată de către alianţa respectivă în noua sa formă. De asemenea,denumirea respectivă nu poate fi utilizată de o altă alianţă politică sau alianţă electorală.
Protocolul de funcţionare „USL” prevede următoarele:
9.6. Denumirea integrală, denumirea prescurtată şi semnul electoral al Alianţei vor fi utilizate în alegerile la care se participă pe liste comune/cu candidaţi comuni.
9.7. În cazul participării pe liste separate şi cu candidaţi proprii, partidele vor utiliza denumirea integrală, denumirea prescurtată, semnul permanent şi semnul electoral cu care acestea sunt înscrise la Tribunalul Bucureşti.
Competitorii electorali ce participă la Alegerile Europarlamentare din data de 25 mai 2014 sunt reprezentaţi de partidele politice, respectiv alianţele menţionate în Anexa Procesului-verbal nr.503/16.04.2014, astfel cum a fost modificat prin Procesul-verbal nr.554 din 25.04.2014 întocmite de Biroul Electoral Central, printre acestea numărându-se şi Partidul Naţional Liberal, ce are propria listă de candidaţi, precum şi Alianţa Electorală PSD-UNPR-PC, ce are o listă distictă de candidaţi, fiecare dintre cei doi competitori electorali anterior nominalizaţi având obligaţia de a utiliza în această campanie exclusiv denumirile cu care s-au înscris în competiţia electorală, respectiv semnele electorale aprobate conform Deiziei nr.9/27.03.2014 a Biroului Electoral Central.
Se constată, astfel, ca Alianţa Uniunea Social Liberală-USL, nu participă în Alegerile Europarlamentare din data de 25 mai 2014. Planşele foto ataşate plângerii formulate precum şi fluturaşul electoral prezentat în susţinerea plângerii de către reprezentantul partidului petent atestă că afişele electorale utilizate în campania electorală a Alianţei Electorale PSD-UNPR-PC pentru Alegerile Europarlamentare din 2014 cuprind inscripţionări ale acronimului „USL” în expresii de genul „Continuăm USL”, „USL trăieşte.” Acordul Partidului Naţional Liberal pentru folosirea denumirii prescurtate USL de către noua alianţă electorală, din care acesta nu face parte, alianţă constituită pentru scrutinul menţionat, nu s-a dovedit a fi fost dat.
Din interpretarea textelor legale enunţate rezultă că o alianţă politică stabilită anterior, care a participat la alegeri sub denumirea comună agreată, poate păstra această denumire condiţionat, fie de păstrarea componenţei iniţiale, fie de exprimarea acordului partidelor politice care au părăsit alianţa pentru ca denumirea respectivă să fie păstrată de alianţă în noua sa formă. Cât timp USL nu participă la prezentele alegeri, iar PNL nu şi-a exprimat acordul pentru folosirea denumirii prescurtate „USL” de către noua Alianta Electorala PSD-UNPR-PC , cu temei se reclamă inducerea în eroare a alegătorilor cu privire la identitatea politică a candidaţilor acestei aliante prin utilizarea afişelor electorale în care propaganda electorală a Alianţei electorale PSD-UNPR-PC utilizează denumirea prescurtată „USL”, prezentându-se o situaţie nereală, a existenţei şi în prezent a alianţei politice „USL”. Împrejurările expuse concretizează un comportament electoral nelegal prin nerespectarea dispoziţiilor legale citate, precum şi încalcarea Codului bunelor practici în materie electorală elaborat de Comisia Europeană pentru Democraţie prin Drept (Comisia de la Veneţia) .
Se are în vedere necesitatea asigurării libertăţii reale a alegătorilor de a-şi forma o opinie corectă, reală asupra partidelor politice, alianţelor politice sau electorale care participă la alegeri şi au semne, liste de candidaţi distincte la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din data de 25 mai 2014.
Pentru considerentele de fapt şi drept expuse, în baza art.41 din Legea nr.33/2007 republicată privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, cu majoritate de voturi, BIROUL ELECTORAL JUDEŢEAN Nr. 6 BISTRIŢA-NĂSĂUD.
DECIDE
Admite plângerea formulată de PARTIDUL NAŢIONAL LIBERAL- Filiala Bistriţa-Năsăud.
Dispune înlăturarea afişelor electorale folosite de Alianţa Electorală PSD-UNPR-PC care conţin denumirea Uniunea Social Liberală sub forma acronimului „USL” pe raza judeţului Bistriţa-Năsăud şi interzicerea utilizării acestora pe viitor.
Cu drept de contestaţie la Biroul Electoral Central în 48 de ore de la afişarea la sediul Biroului Electoral Judeţean nr.6 Bistriţa-Năsăud.
Preşedinte, Judecător ILIE URSU