Potrivit prevederilor legii învăţământului şi legii bugetului de stat pe anul 2010, finanţarea cheltuielilor de personal din învăţământul preuniversitar de stat se face exclusiv din sume alocate din bugetul de stat, primaria efectuând doar transferul acestor fonduri către unităţile din învăţământ.
Potrivit unui comunicat de presă remis de Primăria Bistriţa, Consiliile locale aloca fonduri din venituri proprii (impozite şi taxe locale) pentru cheltuieli de întreţinere şi funcţionare şi pentru reparaţii şi modernizări imobile din învăţământ. Ca o noutate, prin legea bugetului de stat pe anul 2010, nu au fost alocate fonduri de la bugetul de stat pentru acordarea de burse elevilor, fiind primul an când se întâmplă acest lucru. Legat de acest aspect, legea învăţământului este confuză: la articolul 172 se prevede că bursele se suportă din bugetul de stat, iar la articolul 167, din bugetele locale. Pentru anul 2010, în bugetul local al municipiului Bistriţa s-au alocat din venituri proprii, fonduri pentru burse în valoare de 250.000 de lei. În vederea clarificării acestei situaţii, s-a solicitat Inspectoratului Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud şi Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Bistriţa-Năsăud (D.G.F.P. B-N) sa facă demersuri la ministerele de resort, iar pana la primirea unui răspuns se va sista plata burselor.
Prin adresa nr.19004/10.03.2010, Primăria Bistriţa a solicitat DGFP B-N, transferarea sumei de 3.300 mii lei din trimestrele III sau IV în trimestrul I 2010 în vederea plăţii celui de-al 13-lea salar. Până în prezent nu s-a primit nici un răspuns. Privitor la neacordarea tichetelor cadou, în anul 2009, acestea nu au mai fost acordate întrucât Curtea de Conturi a constatat şi a consemnat în raportul privind cheltuielile de personal şi numărul de posturi la nivelul bugetelor locale în perioada 2005-2008, faptul că – „au fost acordate tichete cadou de către primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor şi pentru personalul didactic (personal contractual din învăţământ), pentru personalul din şcolile de pe raza unităţilor administrativ-teritoriale, situaţie în care s-a depăşit cadrul legal, întrucât ordonatorul principal de credite al unităţii administrativ – teritoriale nu are calitatea de angajator pentru cadrele didactice”.
Iulia STUPINEAN