Desi în acest moment o eventuala investitie a companiei Mercedes-Benz în Cluj este nesigura, Dejul va fi cu siguranta un centru de productie pentru cunoscuta firma germana.
La un moment dat, primarul Emil Boc a afirmat ca exista negocieri cu reprezentantii Mercedes, mediate de catre consilierul local democrat, Adrian Gurzau. De asemenea, surprinzatoare a fost decizia Consiliului Judetean Cluj de a extinde parcul industrial Tetarom III cu 170 de hectare, exact suprafata pomenita de Mercedes.
Potrivit Bussines Standard, companie producatoare de automobile ar dori o reorientare catre Europa de Est, unde, începând din 2011 ar urma sa produca 350.000 de unitati pe an.
Un alt argument pentru alegerea României, ar fi ca, de fapt, ”costurile cu forta de munca se ridica la 3,23 euro pe ora în România si 6 euro în Polonia, în timp ce în Germania ele ajung la 42 euro pe ora”.
În cazul în care Daimler va decide sa investeasca în România ar putea beneficia de pe urma unor furnizori de subansamble auto care produc pentru constructorul german. Demararea lucrarilor la Dej fiind deja o certitudine. Fabrica din judetul Cluj se va alatura altor întreprinderi furnizoare de piese componente pentru automobilele Mercedes, de la Timisoara, Sibiu, Cugir si Slatina.
Înca un nume mare la Tetarom III?
Declaratiile primarului Emil Boc vizavi de o posibile venire a companiei producatoare de autoturisme precum si concesionarea, aparent întâmplatoare a 170 de hectare pentru parcul Tetarom III, exact suprafata necesara firmei Mercedes.
Viorel Gavrea, directorul parcului Tetarom III, s-a abtinut sa faca declaratii pe marginea acestui subiect. El a confirmat, în schimb faptul ca are în lucru mai multe dosare provenite de la investitori foarte seriosi. “ Pe nici unul dintre acestea, în schimb, nu scrie Mercedes”, a afirmat Gavrea.
Parcul Tetarom III ar putea fi o solutie atâta timp cât, în acest moment poate fi considerat unul dintre cele mai cunoscute parcuri din zona, mai ales dupa deschiderea fabricii Nokia. SC Tetarom S.A., în cadrul parcului Tetarom III ofera, servicii de infrastrucura, servicii conexe, bancare, asistenta tehnica, financiara, asistenta a fortei de munca etc. si sprijin din partea autoritatilor locale.
De asemenea, investitiile masive în infrastructura, care se ridica deja la 20 milioane de euro, carora li se vor adauga în perioada urmatoare înca 5 milioane, precum si proiectul de construire a autostrazii urbane, care va face legatura cu orasul Dej, unde vor fi produse blocuri motoare, va ar putea avantaja Jucul în alegerea companiei.
Argumente Pro Dej
Municipiul Dej se afla la o distanta de 57 km fata de resedinta judetului , municipiul Cluj Napoca, principalul pol economic al Transilvaniei.
De asemenea, Parcul Industrial Dej se afla la o distanta de 48 km de Aeroportul International Cluj-Napoca, pe drumul national DN1C , la cca. 30 km de Platforma Industriala “ Nokia” , pe Tronsonul Autostrazii urbane “Cluj”cu traseul: Gilau-Jucu-Dej, care face legatura cu Autostrada “ Transilvania” în zona localitatii Rascruci, iar înspre sud realizeaza legatura cu viitorul Coridor IV Paneuropean.
Potrivit datelor oficiale, suprafata totala a parcului este de 40,185 ha, în intravilanul localitatii Dej. Locatia este buna iar accesul la mijloacele de transport, rutier, aerian, feroviar se poate realiza usor, precum si cel la serviciile bancare, IT, etc.
Un alt avantaj pentru investitorii care aleg platforma Dej este oferta generoasa de forta de munca, un studiu realizat în august 2007 de catre Primaria Dej, relevând faptul ca rata somajului este incomparabil mai mare decât cea din Cluj, adica de 15-18% . De asemenea, un alt atu care a cântarit greu în alegerea Dejului de catre firma germana a fost posibilitatea de a gasi personal specializat în domeniil: metalurgie-turnatorie si prelucrari la cald, mecanica , electromecanica , automatizari-electronica, etc.
De asemenea, toate constructiile ce se vor realiza în incinta parcului industrial , vor fi scutite, pe toata durata de existenta a parcului , de la plata impozitului pe proprietate( teren sau constructii), regim fiscal cu facilitati(în sensul scutirii de la plata), prevazut în Legea codului Fiscal 571/2003 si vor beneficia si de alte scutiri/reduceri de taxe si impozite locale, acordate pe baza cererilor depuse la Consiliul Local Dej. De asemenea, potrivit legislatiei în vigoare, “contravaloarea contractelor : de administrare , de concesionare teren, plus contravaloarea contractului de închiriere de hale , sunt considerate cheltuieli curente si se deduc fiscal” profitul realizat în România poate fi transferat integral, în strainatate.
Surse din cadrul parcului Dej au afirmat ca o asemenea optiune ar fi mai mult decât binevenita, parcul industrial oferind, la o adica conditiile cerute de compania constructoare de masini.
Mercedes în topul preferintelor românilor
O investitie Mercedes în zona nu ar fi surprinzatoare cu atât mai mult cu cât Asociatia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) au anuntat o crestere a cifrei globale de afaceri, în acest an, cu 53,3%, adica cu 3,68 miliarde euro.iar piata totala, va ajunge la 6,3 miliarde de euro.
Potrivit datelor ACAROM volumul investitiilor straine în producerea de componente auto a crescut în anul trecut la 2,5- 3 miliarde de euro.
Potrivit datelor APIA în 2007 numarul de autovehicule vândute în România a crescut spectaculos, cu cca. 50% fata de anul precedent. Privilegiate au fost marcile de import, iar Mercedes a vândut 6.903 unitati., cu 45,1% mai mult la categoria minibuze, acestea reprezentând cca 6 % din totalul unitatilor de gen cumparate de români.
Traian Asavoaie
interzis