Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism Micul Prinţ Bistriţa, împreună cu Casa EMA încurajează activităţile de aquaterapie pentru copii cu tulburări din spectrul autist, potrivit unui comunicat remis redacției.
În acest sens, cei doi furnizori de servicii au încheiat un parteneriat prin care se angajează să conlucreze şi să îşi mobilizeze resursele în vederea desfăşurării de programe şi acţiuni comune care să asigurare accesul la terapii eficiente şi informaţii de ultimă oră privind problematica autismului pentru părinţi şi pentru comunitatea interesată. Protocolul facilitează asigurarea de suport familiilor asistate în găsirea unei metode optime de recuperare a copilului afectat, cu aportul tuturor resurselor existente în comunitatea în care îşi desfăşoară existenţa nucleul familial, precum şi implicarea echilibrată a familiei copilului cu autism în recuperarea acestuia. Acest prim program vizează diminuarea situaţiilor de stres în familiile asistate, prin oferirea de reduceri şi gratuităţi în domeniul aquaterapiei, servicii de tip respiro pentru familii, prevenirea izolării familiilor care au copii cu autism, creşterea interesului comunităţii şi a populaţiei pentru problematica autismului şi valorizarea importanţei terapiilor care implică mişcare în recuperarea persoanelor cu tulburări din spectrul autist.
„Prin acest program în urma căruia o parte din beneficiarii noştri au acces gratuit la piscină însoţiţi de părinţi sau terapeuţi, în intervale orare convenite prin protocol, urmărim diversificarea formelor de terapie la care copiii au acces. Persoanele cu autism au dificultăţi de percepție senzorială pe care cei mai mulţi dintre noi nu le cunoaştem sau înțelegem. La suprasarcini, se angajează în comportamente inadecvate menite să le distragă atenția. În apă însă, cu toţii ne bucurăm la fel, iar aquaterapia le oferă copiilor acces la manifestarea liberă a comportamentelor autostimulative, fără conotațiile sociale negative asociate. Deschiderea „Casa EMA” către nevoile comunităţii constituie un ajutor semnificativ oferit copiilor cu autism şi familiilor cu venituri reduse care fac deja eforturi semnificative pentru a le oferi copiilor serviciile de recuperare necesare, nedecontate de Statul Român, şi se constituie într-un model de implicare comunitară pentru toţi furnizorii de servicii”, au precizat reprezentanții Centrului de Resurse şi Referinţă în Autism „Micul Prinţ” Bistriţa.
Beneficiile terapiei acvatice sunt:
Experienţa senzorială: apa asigură o presiune de 30 de ori mai mare decît aerul asupra corpului şi este o modalitate de contact unică şi totală a acestuia. Mulţi dintre copii găsesc mediul subacvatic un loc foarte calm şi organizat.
Stimularea vestibulară: mişcarea prin apă creează stimulare vestibulară controlată pe mai multe planuri. Toate aceste stimulări senzoriale îmbunătăţite ajută la creşterea conştiinţei propriului corp şi la învăţarea motorie. În plus, în afară de înot, copiii pot merge sau face tumbe prin apă sau pot face pluta cu suport din partea însoţitorului.
Abilităţi verbo-motorii: apa este un mediu natural pentru a îmbunătăţi abilităţile verbo-motorii ale copiilor. Ei pot sufla bule în apă, printr-un pai sau pot mişca bile pe tot întinsul piscinei, acestea fiind modalităţi distractive de a îşi îmbunătăţi abilităţile de suflare.
Stimularea senzorială: stimularea senzorială intensă din apă va creşte abilităţile de limbaj ale copiilor, multe cântece sporind această posibilitate. Jucăriile de piscină pot creşte creativitatea copiilor.
Forţa musculară: apa poate ajuta sau opune rezistenţă la diferitele tipuri de mişcări ducând la creşetera forţei diferitelor grupe de muşchi. Înotul şi mişcarea prin piscină pot fi încurajate prin desfăşurarea unor jocuri specifice.
Abilităţile motorii grosiere: mediul cu o forţă a gravitaţiei mai ridicată poate încuraja copiii să exploreze şi să practice mişcări pe care nu le pot face pe sol. Copiii care au dificultăţi în a sta într-un picior, a sări sau ţopăi pe sol, pot face asta în apă.
Mersul şi alte mişcări: Copiii care învaţă să meargă sunt asistaţi de apă pentru că încetineşte mişcările şi oferă copilului mai mult timp pentru a reacţiona.
Planificarea motorie: abilităţile de planificare motorie pot fi îmbunătăţite prin diferitele moduri de folosire a accesoriilor şi jucăriilor gonflabile din piscină.