Unele instituții pur și simplu ai impresia că există doar ca să ofere un loc de muncă propriilor angajați. Un bun exemplu este Instituția Prefectului Bistrița-Năsăud, unde o proporție covârșitoare din buget merge pe plata salariilor angajaților, cu toate sporurile și bonusurile implicate, evident. Nu mai puțin de 88% din buget merge, în anul în curs, pe plata angajaților.
Reprezentanții Guvernului în teritoriu sunt al naibii de scump de întreținut. Bugetul Instituției Prefectului Bistrița-Năsăud ajunge anul acesta la 3,4 milioane de lei. Din această sumă, 3 milioane de lei merg pe plata salariilor angajaților. La un calcul simplu constatăm că practic 88% din buget merge pe remunerația acestor oameni.
Astfel, pe cheltuielile salariale în bani merg 2,5 milioane de lei. Salariile de bază „papă” două milioane de lei, iar sporurile pentru condiții de muncă 165.000 de lei. Cheltuielile salariale în natură ajung și ele la 464.000 de lei, reprezentând norma de hrană și voucherele de vacanță. Deplasările în străinătate și în țară în interes de serviciu sunt și ele plătite din banii noștri ai tuturor.
Instituția Prefectului mai cheltuiește pe bunuri și servicii 350.000 de lei. Este vorba în principal de cheltuieli de funcționare. Mare parte merge pe încălzit și iluminat – nu mai puțin de 130.000 de lei. Apa, canalul și salubritatea mai înghit 10.000 de lei. Pe carburanți și lubrifianți, Instituția Prefectului a dat anul acesta 28.000 de lei, iar pe poștă, telecomunicații, radio, TV și internet alți 14.000 de lei.
Pentru pregătirea profesională s-a alocat modesta sumă de 4.000 de lei, iar pentru indemnizațiile de conducere 10.000 de lei.
Se plimbă de peste 15.000 de euro anual
Fără nu știu ce activitate memorabilă, angajații Instituției Prefectului reușesc să se plimbe anual de 16.000 de euro. Ultimul contract semnat cu OMV Petrom pentru furnizare de combustibil pe bază de carduri ajunge la 77.386 de lei.
Scumpă este și curățenia în instituție. Valoarea contractului pregătit pentru anul acesta ajunge la 72.548 de lei. Pentru energie electrică a fost alocată suma de 50.293 de lei, iar pentru gaze naturale 55.361 de lei. Culmea este faptul că toate aceste contracte care totalizează o sumă frumușică sunt acordate firmelor prin atribuire directă.
Cu investițiile nu prea să omoară, mai ales că nu prea rămân bani de ele. De curând însă, mai exact în vară, Instituția Prefectului a cerut audit energetic PT și DALI pentru îmbunătățirea eficienței energetice, reabilitării și modernizării instalațiilor clădirii instituției.
În rest, doar pe hârtie de copiator și imprimantă, Instituția Prefectului a cheltuit, în primăvara acestui an, aproape 10.000 de lei. Contractul a fost încheiat tot prin atribuire directă. Pe bibliorafturi și mape au mers 4.500 de lei, iar pe plicuri 2.000 de lei anul acesta.
Verificarea și revizia centralei termice a costat 5.000 de lei, iar cartușele toner pentru fotocopiatoare și imprimante 15.000 de lei. Întreținerea și repararea fotocopiatoarelor a mai scos din contul instituției 7.200 de lei. La fel și service-ul de întreținere și reparații calculatoare.
Serviciile de revizii tehnice ale parcului auto au costat 11.500 de lei, iar cele de reparare întreținere și reparare sistem de securitate video 3.400 de lei. Pe servicii antivirus și antimalwere a dat Instituția Prefectului 6.264 de lei.
Vrea centru integrat de servicii publice comunitare
De asemenea, Instituția Prefectului are în plan construirea Centrului Integrat de Servicii Publice Comunitare. Bugetul instituției pentru anul în curs nu spune nimic despre această investiție.
Acolo urmează să se mute Pașapoartele, Permisele Auto, Înmatriculările, precum și serviciile municipale și județene pentru evidența populației cu tot cu baze de date, serviciul pentru Imigrări, serviciul cazier judiciar și biroul de achitare taxe.
Clădirea ar urma să fie ridicată pe strada Grănicerilor, după ce Consiliul Local Bistrița a trecut un teren cu o suprafață de 2.640 de metri pătrați în administrarea Instituției Prefectului.
Deocamdată, Instituția Prefectului a pregătit un plan urbanistic zonal. Potrivit acestuia, centrul urmează să fie ridicat pe 1.320 de metri pătrați, urmând ca 792 de metri pătrați să fie acoperiți de spații verzi, iar parcările să ocupe 264 de metri pătrați.
Clădirea va avea două etaje și demisol. De asemenea, se vor amenaja 16 locuri de parcare.
La Primăria Bistrița, angajații „papă” 50% din buget
Cu un buget ceva mai consistent și mai multe atribuții și îndatoriri, Primăria Bistrița alocă undeva în jur de 50% din buget cheltuielilor cu personalul. Astfel, cei 700 de angajați merg acasă, în 2019, în total, cu 72,8 milioane de lei.
Potrivit bugetului din acest an, salariile celor 700 de angajați ai primăriei însumează 72,8 milioane de lei, adică peste 1,2 milioane de euro, iar totalul investițiilor realizate exclusiv din buget însumează doar 5 milioane de euro.
Primăria Bistrița a mizat însă pe proiecte europene, valoarea acestora ajungând la 26 de milioane de euro. Pentru a asigura partea de co-finanțare, Primăria Bistrița a mai luat un credit de 49 de milioane de lei. Până acum, niciun proiect european nu a fost implementat.
Scăderea impozitului pe venit de la 16% la 10% a dus la o gaură în bugetul Primăriei Bistrița de 32 de milioane de lei. De asemenea, cheltuielile sociale, puse în cârca autorităților locale, a mai scăzut bugetul cu 16,6 milioane de lei.
Primarul Ovidiu Crețu a încercat să mai adune bani la buget umblând la salariile angajaților, printr-un tertip. Acesta a introdus norma de hrană în salariul de bază, scăzându-l astfel cu sume cuprinse între 200 și 400 de lei.
Măsura a fost intens criticată de sindicaliști, mai ales că norma de hrană a apărut și a dispărut de mai multe ori în ultimii ani, iar angajații Primăriei Bistrița se tem să nu se trezească cu salariul scăzut cu câteva sute de lei.
Pentru a corecta ce a decis primarul Ovidiu Crețu din pix, angajații Primăriei Bistrița au acționat în judecată instituția. 550 de angajați ai instituției și-au căutat dreptatea în instanță.
Angajații Primăriei Bistrița spun în plângerea depusă la Tribunalul Bistrița-Năsăud că șefii lor au încălcat legea. Funcționarii contestă decizia luată de consilierii municipali, dar și dispozițiile emise de primarul Ovidiu Crețu și șefii de direcții, prin care au fost modificate salariile.
Andreea Moldovan
Da numa CE SALARII…!!!