Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a amendat recent compania de telefonie Vodafone cu 50.000 lei pentru utilizarea de practici comerciale incorecte, se arată într-un comunicat al ANPC.
Conform ANPC, operatorul de telefonie mobilă punea la dispoziție consumatorilor o serie de oferte prepaid care includeau un număr fix de minute, SMS-uri sau acces la internet. Oferta era valabilă 28 de zile.
„În urma analizării reclamațiilor consumatorilor, a rezultat că, deși aceștia se aflau în perioada de valabilitate a ofertelor, serviciile de apelare au fost restricționate pentru că erau condiționate de un număr suficient de apeluri primite. Consumatorilor le era impusă o condiție pe care le era imposibil să o respecte, numai profesionistul (operatorul de telefonie – n.red.) având capacitatea tehnică de a monitoriza apelurile primite. La fel se întâmpla și în cazul beneficiilor oferite la reîncărcarea diferitelor cartele, consumatorii, pentru a putea utiliza beneficiile achiziționate, fiind condiționați de numărul de apeluri primite”, este argumentația ANPC.
O alta neregula constatată se referă la cartelele reîncarcabile prin care se ofereau minute și SMS-uri naționale nelimitat. Operatorul de telefonie mobilă consideră că utilizarea rezonabilă a serviciului înseamnă că numărul de minute al apelurilor inițiate nu depășește cu 500 numărul de minute primite.
„Website-ul prin care comerciantul își promova ofertele la aceste cartele nu mentiona aceste restrictionari. Prin utilizarea cuvântului nelimitat se înțelege faptul că nu există nicio restricție. Practic, profesionistul utiliza acest termen doar în scop de marketing, consumatorii luând o decizie de tranzacționare pe care în alta situație nu ar fi luat-o”, mai spune ANPC.
Conform Legii 363 din 2007, o practică comercială este considerată înșelătoare atunci când un comerciant ascunde sau oferă într-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu ori în contratimp, o informație esențială sau nu indică intenția comercială a practicii, în cazul în care aceasta nu rezultă deja din context, și când, în oricare dintre cazuri, consumatorul mediu este determinat sau este susceptibil a fi determinat să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o.
În urma amenzii, Vodafone s-a obligat să elimine mecanismul de restricționare automată a serviciilor ca urmare a raportului dintre numărul de minute sau SMS-uri efectuate și cele primite.