Angajatorii nu pot forța angajații să se testeze pentru coronavirus, însă în cazul în care există suspiciuni de infectare, aceștia pot solicita efectuarea unei testări.
Testarea reprezintă o măsură de înlăturare a riscurilor privind infectarea cu virusul Sars-cov2, iar în acest sens, testarea negativă se impune ca o cerinţă obligatorie la întoarcerea angajatului la locul de muncă.
„Deşi în România nu există o legislaţie specifică menită a impune angajatorilor responsabilităţi specifice perioadei pandemiei la locul de muncă, cea mai mare parte a legislaţiei naţionale privind ocuparea forţei de muncă şi securitatea şi sănătatea la locul de muncă obligă angajatorii să ofere şi să menţină, după cum este firesc, un loc de muncă sigur pentru a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor şi a altor persoane în toate aspectele legate de muncă”, afirmă Lucian Pop, avocat Iordăchescu & Asociaţii, potrivit adevarul.ro.
Dacă un angajat este suspect de coronavirus, angajatorul îl poate trimite în concediu medical pentru a nu pune restul personalului în situații de risc.
„Angajatorul trebuie să ceară lucrătorului să solicite asistenţă medicală, testare şi un certificat medical, înainte de a reveni la serviciu. În cazul în care salariatul susţine că este apt să muncescă, trebuie avută în vedere cu prioritate posibilitatea ca lucrătorul să muncească de acasă”, continuă Av. Lucian Pop.
„Putem astfel concluziona că un angajat nu va putea fi testat împotriva voinţei sale, însă, atunci când există suspiciuni de infectare, pentru a se putea prezenta la locul de muncă, angajatorul, pentru înlăturarea oricăror riscuri, poate solicita angajatului să efectueze un test privind infectarea cu virusul Sars-Cov2, având în vedere obligaţiile sale de asigurare a sănătăţii şi securităţii la locul de muncă. În această situaţie însă, costurile aferente testării vor fi suportate de către angajator”, este de părere Av. Lucian Pop.
Citește mai multe AICI.