Deszapezirile au trecut, iar acum autoritatile publice locale se pregatesc sa mai carpeasca ,,rinile” pe care iarna le-a lasat pe strazile din municipiul Bistrita. Desi atat pietonii, cat si conducatorii auto au nervii intinsi la maximum, asa-zisa asfaltare se desfasoara dupa tiaparul din anii trecuti: ,,lasa ca merge si asa!”. Cu alte cuvinte, daca tot ne-am obijnuit cu gropile, daca mersul la serviceul auto a devenit o rutina, ce rost mai are sa asfaltam. Carpim! La anul viitor o luam de la capat!
Primaria Bistrita a incheiat un contract cu o firma, care, vezi Doamne, foloseste tehnologie avansata si va transforma strazile Bistritei in unele la parametrii europeni. ,,Doar” 78.000 de lei va primi firma ,,astupatoare de gropi”, firma care s-a apucat de treaba tocmai cand afara ningea mai tare, adica saptamanile trecute.
Strazile urbei bistritene au devenit, in ultimii ani, o ,,colectie” de gropi, iar singura solutie viabila ar fi una tragi-comica: reducerea prin unificare. Majoritatea soferilor ar zambi amar daca li s-ar propune o astfel de solutie, dar, dupa incercari repetate, care dureaza de ani de zile, nu prea exista o alta metoda de a scapa de gropile din caldaram. Conducatorii auto sunt nemultumiti de faptul ca strazile din oras arata ca dupa razboi: mai toate sunt pline de gropi si noroi. Conducatorii auto sunt revoltati si de faptul ca slalomul printre gropi creste semnificativ riscul de accidente rutiere, soferii fiind mai atenti sa ocoleasca gropile decat la sosea. Pentru a rezolva problema si pentru a-i multumi pe bistriteni, autoritatile locale au incercat sa gaseasca solutii. La sfarsitul lunii ianuarie, reprezentantii acestora s-au laudat ca peticirea gropilor din municipiu se va face cu o noua tehnologie, cu aparate ultra-moderne si ca asfaltarea gropilor va avea o durabilitate de cativa ani.
Peticiri de peste 78.000 de lei
Primaria Bistrita a incheiat un contract cu o firma care va incasa de la municipalitate nu mai putin de 78.200 lei pentru astuparea gropilor, insa stupoare: dupa cateva gropi peticite atunci cand ningea mai tare, lucrarile s-au oprit brusc si gropile au reaparut .
Strada sau ulita?
Vorbim despre strada Tarpiului, care nu prea rivalizeaza nici macar cu o ulita. De altfel, angajatii unei firme de cablaj, care are sediul in zona au sesizat aceasta situatie autoritatilor si le-au cerut sa intervina. Vom vedea cand! Primaria Bistrita a anuntat ca anul acesta are de gand sa reabiliteze strada Drumul Tarpiului din surse proprii. Initial, strada fusese inclusa intr-un pachet de strazi pentru care s-a cerut finantare europeana, dar sansa ca aceasta sa fie obtsinuta este mica. Ca urmare, primarul Bistritei, Ovidiu Cretu, a anuntat ca municipalitatea a scos strada din pachetul respectiv si o va reabilita cu propriile resurse.
Podul Jelnei va fi reabilitat. Ramane o singura intrebare: Cand?
Podul in cauza face legatura intre strazile Constantin Roman Vivu – Avram Iancu – strada Viorelelor si Valea Jelnei si este propus de municipalitate spre a fi reabilitat.
Podul are o latime de 10,80 metri si o lungime de 49,10 metri. Valoarea totala a modernizarii acestuia depasind 400 de mii de euro. Se estimeaza ca lucrarile vor dura cel putin cinci luni.
Totodata sunt prevazute si lucrari la albia paraului Jelna si la albia raului Bistrita, pe o lungime de circa 130 de metri.
Primaria promite, promite, promite…
Pentru anul 2011, Primaria Bistrita a alocat transporturi suma de 11.914.000 de lei pentru amenajare strazi, trotuare si parcare in ansamblu de locuinte Subcetate. Astfel, reprezentantii administratiei publice locale spun ca in decursul acestui sumele sunt alocate pentru puntea pietonala pe strada Petru Maior, amenajarea legaturii dintre strada Libertatii spre Zona Zavoaie, inclusiv construirea podului berariei peste raul Bistrita, crearea accesului auto intre strada Artarilor si strada Colibitei, amenajarea strazilor in zonele noi de locuinte si puntea pietonala pe strada Tudor Vladimirescu si multe, multe altele. Repet, toate sunt, momentan, doar pe hartie. Din pacate, strazile din Bistrita nu sunt ,,ca hartia”. Sau nu le vedem noi bine?
Si o parte dintre politicieni se arata deranjati de starea strazilor din municapiu. E adevarat ca se apripie, incet-incet alegerile locale. Astfel, consilierul local Alin Seserman sustine ca : ,, Solutia astuparii gropilor si a plombarilor presupune:
– Sa aloci anual resurse ;
– Utilajele pentru intretinerea anuala sunt foarte scumpe;
– Nu va exista niciodata o evaluare corecta a lucrarilor realizate, in special cea financiara;
Firmele de la care se achizitioneaza materiale pentru pietruiri, fie aduc materialele in baza primariei(care, din pacate), fie le transporta pe strazile indicate de autoritati;
– Costurile pentru plombarile realizate de primarie sunt de 41,79 lei/mp , bani care se aloca anual, bani care dupa un timp scurt se pierd;
– Avem permanent disconfort in trafic si cheltuim pe piese de schimb la masini.
Solutia reabilitarii presupune ca de la inceput sa aloci resurse mai mari, dar pe termen mediu avantajele sunt clare:
– Pe perioada garantiei de buna executie, pe care firmele sunt obligate sa le acorde, primaria nu cheltuie nici un leu;
– Asigura o retea de strazi de buna calitate, confort, si un trafic modern;
– Distributia masinilor in trafic se va face pe toate arterele(momentan strazile cu gropi sunt ocolite);
Asigura o dezvoltare a agentilor economici de profil;
– Se poate realiza o evaluare corecta a investitiei ” Bine, dar pana la punerea in practica este cale lunga.
PRO MEMORIA
Nu este primul an in care strazile din municpiu arata ca dupa o conflagratie mondiala. In 2010, lucrarile de reabilitare a celor 33 de strazi din municipiul Bistrita a intrat intr-un mare impas. Aceasta deoarece firmele care au realizat studiul de fezabilitate si proiectele tehnice au ajuns la concluzia ca au gresit estimarile. Diferenta dintre suma avansata initial si suma reala, necesara investitiei, este de aproximativ sase milioane lei, adica 60 miliarde lei vechi.
La momentul respectiv, primarul municipiului Bistrita a facut cunoscut faptul ca, suma alocata reabilitarii celor 33 de strazi din Bistrita, de aproximativ 24 milioane lei (240 miliarde lei vechi) era insuficienta. Suma estimata de proiectanti, SC Consilier Construct Bucuresti si SC Maxidesign Bucuresti era, initial, de 24 milioane lei, insa. conform studiului de fezabilitate , suprafetele vizate erau mult mai mici decat in realitate. Odata cu intocmirea proiectului tehnic, aceiasi proiectanti au ajuns la concluzia ca suma necesara investitiei este cu aproximativ sase milioane lei mai mare. Cele doua firme bucurestene si-au castigat, prin licitatie, dreptul de a elabora proiectul de fezabilitate pentru obiectivul de investitii modernizare si consolidare strazi in municipiul Bistrita, inclusiv proiect tehnic, caiete de sarcini si detalii de executie pentru 33 strazi din municipiul Bistrita, suma primita atunci de acestea fiind de 176.341 lei, fara TVA. Deci, solutionarea problemei strazilor in municipiul Bistrita a fost in ultimii ani un fel plimbare perpetuua de la Anna la Caiafa, iar institutiile si firmele implicate si-au pasat mereu responsabilitatile. Poate in 2011 urarea ,,Drum bun!” va deveni o certitudine pentru bistriteni. Poate!
Raimond Petrut