Sistemul drepturilor omului poate fi văzut ca mecanism ce contribuie la restrângerea unor posibile excese din partea autorităţilor statului. Un drept al omului este o revendicare atribuită prin simplă condiţie de a fi fiinţă.
Fără şcoli de arte şi meserii
Tot mai mulţi elevi, dar şi părinţii lor, nu mai vor să audă de şcolile de arte şi meserii (SAM). Aceştia preferă liceele teoretice pentru că vor să urmeze şi o facultate după terminarea studiilor liceale. Astfel stând lucrurile, statisticile sunt alarmante, iar părinţii îşi sprijină odraslele şi îi îndrumă spre un liceu teoretic şi nu spre o şcoală de arte şi meserii.
Meseria aleasă
Orele de specialitate reprezintă una din formele de activitate educativă în care profesorul realizează informarea elevilor în domeniul orientării şcolare şi profesionale, cultivă interesul pentru anumite profesii, colaborează cu parteneri, foloseşte mijloacele specific.
Teste de interese
Cel mai ades sunt răsturnate aceste mituri prin aplicarea unor teste de interese şi teste de aptitudini, iar pe baza lor se pot purta discuţii mai concrete. După aplicarea testelor, se poate observa compatibilitatea / incompatibilitatea cu profilul ales. Trebuie întărită la elevi convingerea că factorii exteriori îl îndrumă, dar de cele mai multe ori, în final alege elevul.
Paşi obligatorii în alegerea meseriei
Alegerea corectă este o condiţie fundamentală şi se impune existenţa mai multor alternative posibile, printre care se găsesc – dezvoltarea unei motivaţii corespunzătoare, asigurarea libertăţii de a alege, informarea completă despre studiile profesiilor pe care le pot alege, sensibilizarea elevului la diferenţele dintre alternativele posibile şi nu în ultimul rând raţionalitate în hotărârile sale.
Alegerea meseriei prin flerul personal
Dacă în Occident alegerea viitoarei cariere se bazează pe testarea aptitudinilor încă din şcoală şi pe cerinţele pieţei muncii, la noi cei mai mulţi tineri mizează pe flerul personal.
La noi, acest obicei nu prea există întrucât majoritatea oamenilor nu ştiu de existenţa acestor cabinete şi de faptul că pot fi ajutaţi pentru a lua cea mai potrivită decizie pe plan profesional.
Majoritatea studenţilor nu ştiu de ce au ales facultatea respectivă
Studenţii nu au un plan de carieră realist. Nimeni din liceu sau măcar în primul an de facultate nu-i îndrumă. Dacă nu li se prezintă oportunităţile, atunci tinerii dau la facultate unde li se pare lor că este mai bine, unde au auzit ei că se plăteşte mai bine.
Încrederea în sine în alegerea meseriei
Este extrem de utilă cultivarea permanentă a încrederii în sine, în forţele proprii, în capacitatea de a realiza ceva, fără a exagera şi fără a valoriza la modul absolut. Căutarea unui loc de muncă nu trebuie să fie descurajantă, tinerii trebuind să fie ajutaţi să nu se descurajeze dacă, după ce au mers la mai mulţi angajatori şi după luni de căutare, nu şi-au găsit încă un loc de muncă.
Mihaela Mocanu
Pe hartie suntem o tara de intelectuali, e plina tara de studenti.Dar, pe de alta parte la o privire asupra posturilor vacante din tara in domeniul medical, observam ca nimeni nu se mai inghesuie sa fie „Doftor”, drept urmare, din 3000 de locuri scoase de ministerul Sanatatii, avem 1000 si ceva de persoane.La fel si cu Scolile de arte si meserii : nu se mai inghesuie nimeni ca la noi in scoli inca se mai invata meserii din evul mediu, uitate de mult de piata bursei locurilor de munca…
Suntem o tara de lenesi, condusi de niste SMECHERI, care in loc sa ia masuri fundamentale de ocrotire si dezvoltare a tineretului, in loc sa construiasca institutii de invatamant cu conditii prielnice elevilor, ei construiesc penitenciare de 3 stele, ca doar ei sunt viitorul tarii!!!!
Lista poate continua, dar numai ne facem rau la fiere si chiar numerita!
interzis