Sistemul drepturilor omului poate fi văzut ca mecanism ce contribuie la restrângerea unor posibile excese din partea autorităţilor statului. Un drept al omului este o revendicare atribuită prin simplă condiţie de a fi fiinţă.

Elevii bistriţeni ocolesc Şcolile de Arte şi Meserii, pentru tinerii din ziua de azi meseria nemaifiind brăţară de aur. Astfel, într-o ţară tot mai plină de studenţi, elevii refuză şcolile de arte şi meserii – conform statisticilor, numai un elev din 100 mai vrea să urmeze cursurile unei şcoli de meserii, caz în care aceste şcoli ar putea să-şi închidă porţile în curând.

Fără şcoli de arte şi meserii

Tot mai mulţi elevi, dar şi părinţii lor, nu mai vor să audă de şcolile de arte şi meserii (SAM). Aceştia preferă liceele teoretice pentru că vor să urmeze şi o facultate după terminarea studiilor liceale. Astfel stând lucrurile, statisticile sunt alarmante, iar părinţii îşi sprijină odraslele şi îi îndrumă spre un liceu teoretic şi nu spre o şcoală de arte şi meserii.

Cu toate că lucrurile stau destul de grav pe acest plan, nu există încă o statistică oficială referitoare la asta.
Elevii ocolesc Şcolile de Arte şi Meserii din cauza ofertei neatractive, unele dintre ele având specializări care nu mai sunt căutate pe piaţa muncii. De asemenea şi condiţiile din cadrul SAM-urilor îi îndepărtează pe elevi tot mai mult de aceste şcoli, iar cei care însă le mai aleg în favoarea unui liceu teoretic o fac pentru a învăţa o meserie, dar şi pentru a se angaja mai repede.

Meseria aleasă

Orele de specialitate reprezintă una din formele de activitate  educativă în care profesorul realizează informarea elevilor în domeniul orientării şcolare şi profesionale, cultivă interesul pentru anumite profesii, colaborează cu parteneri, foloseşte mijloacele specific.

Tematica aleasă trebuie să se bazeze pe noţiuni preliminare, dobândite  în clasele mai mici, privind diverse meserii. Pentru copilul mic este definitorie mass-media şi accesul la PC.
Întrebări de genul “ce te faci când vei fi mare? “ sau replici ca “mă joc de-a astronautul “, sunt frecvente pană la vârsta de 10 – 11 ani, atenţia însă canalizându-se spre profilul liceal ce va fi urmat, acesta prefigurând viitoarea meserie sau fiind pasul de lansare spre studiile superioare, unde se delimitează clar meseria dorită

Teste de interese

Cel mai ades sunt răsturnate aceste mituri prin aplicarea unor teste de interese şi teste de aptitudini, iar pe baza lor se pot purta discuţii mai concrete. După aplicarea testelor, se poate observa compatibilitatea / incompatibilitatea cu profilul ales. Trebuie întărită la elevi convingerea că factorii exteriori îl îndrumă, dar de cele mai multe ori, în final alege elevul.

Se remarcă, în timpul muncii educative, că la clasele VII – VIII sunt mai multe preferinţe decât interese active stabile, profilul liceal urmat timp de patru ani canalizându-le interesele spre mai multe direcţii de orientare şcolara si profesională.

Paşi obligatorii în alegerea meseriei

Alegerea corectă este o condiţie fundamentală şi se impune existenţa mai multor alternative posibile, printre care se găsesc – dezvoltarea unei motivaţii corespunzătoare, asigurarea libertăţii de a alege, informarea completă despre studiile profesiilor pe care le pot alege, sensibilizarea elevului la diferenţele dintre alternativele posibile şi nu în ultimul rând raţionalitate în hotărârile sale.

Alegerea meseriei prin flerul personal

Dacă în Occident alegerea viitoarei cariere se bazează pe testarea aptitudinilor încă din şcoală şi pe cerinţele pieţei muncii, la noi cei mai mulţi tineri mizează pe flerul personal.

În străinătate este un lucru firesc pentru fiecare viitor angajat să consulte un psiholog specializat în orientarea profesională pentru a-şi alege viitoarea carieră.
Sarcina orientării tinerilor revine cabinetelor de orientare profesională, care prin interviuri şi teste de evaluare, îi consiliază pe elevi în alegerea meseriei potrivite. Tot acestea elaborează şi un plan de carieră a cărei primă treaptă este opţiunea pentru un liceu sau altul.
La noi, acest obicei nu prea există întrucât majoritatea oamenilor nu ştiu de existenţa acestor cabinete şi de faptul că pot fi ajutaţi pentru a lua cea mai potrivită decizie pe plan profesional.
În România există cabinete psihologice în unele licee, iar în aceste cabinete se face, dacă este solicitată şi orientarea profesională de către psihologul care predă în şcoală.

Majoritatea studenţilor nu ştiu de ce au ales facultatea respectivă

Studenţii nu au un plan de carieră realist. Nimeni din liceu sau măcar în primul an de facultate nu-i îndrumă. Dacă nu li se prezintă oportunităţile, atunci tinerii dau la facultate unde li se pare lor că este mai bine, unde au auzit ei că se plăteşte mai bine.

La alţii însă, piaţa orientează cariera. În SUA, Departamentul Muncii furnizează universităţilor aşa-numitele job descriptions pe care responsabilii din învăţământul superior le descompun în competenţe şi nivele pentru a se vedea clar ce trebuie să ştie un absolvent. De asemenea, există agenţii specializate care furnizează universităţilor informaţiile necesare pentru stabilirea unui plan de învăţământ.

Încrederea în sine în alegerea meseriei

Este extrem de utilă cultivarea permanentă a încrederii în sine, în forţele proprii, în capacitatea de a realiza ceva, fără a exagera şi fără a valoriza la modul absolut. Căutarea unui loc de muncă nu trebuie să fie descurajantă, tinerii trebuind să fie ajutaţi să nu se descurajeze dacă, după ce au mers la mai mulţi angajatori şi după luni de căutare, nu şi-au găsit încă un loc de muncă.

Căutarea unui loc de muncă poate fi foarte frustrantă, de aceea se recomandă apelarea la ajutorul unor specialişti în recrutare.

Mihaela Mocanu

2 COMENTARII

  1. Pe hartie suntem o tara de intelectuali, e plina tara de studenti.Dar, pe de alta parte la o privire asupra posturilor vacante din tara in domeniul medical, observam ca nimeni nu se mai inghesuie sa fie „Doftor”, drept urmare, din 3000 de locuri scoase de ministerul Sanatatii, avem 1000 si ceva de persoane.La fel si cu Scolile de arte si meserii : nu se mai inghesuie nimeni ca la noi in scoli inca se mai invata meserii din evul mediu, uitate de mult de piata bursei locurilor de munca…
    Suntem o tara de lenesi, condusi de niste SMECHERI, care in loc sa ia masuri fundamentale de ocrotire si dezvoltare a tineretului, in loc sa construiasca institutii de invatamant cu conditii prielnice elevilor, ei construiesc penitenciare de 3 stele, ca doar ei sunt viitorul tarii!!!!
    Lista poate continua, dar numai ne facem rau la fiere si chiar numerita!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.