Reabilitarea Aeroportului international Cluj-Napoca nu este agreata de Autoritatea Aeronautica Civila Româna. Marius Nicoara doreste relocarea aeroportului în alta zona a judetului. Cel mai probail, initiativa lui Nicoara este determinata de faptul ca terminalele de pasageri si cargo sunt ilegale.
Marius Nicoara a anuntat la finele saptamânii trecute ca are în plan, în cazul în care va obtine un nou mandat de presedinte al Consiliului Judetean Cluj, mutarea Aeroportului international Cluj-Napoca de pe actualul amplasament pe unul care va fi stabilit în viitoarea perioada. Totusi, problema este ca în momentul de fata, actualul aeroport este în plin proces de reabilitare, investitia situându-se la peste 100 milioane euro. Nicoara a anuntat, totusi, ca acesti bani nu se vor pierde, actualul aeroport urmând, fie a fi vândut, fie a fi folosit pe sistemul Aeroportului International Aurel Vlaicu din Bucuresti. Problema e ca în momentul de fata, conform informatiilor noastre, Autoritatea Aeronautica Civila Româna nu va acorda autorizatia pentru investitiile de la Aeroportul Cluj-Napoca.
Reabilitare si vânzare
Aeroportul international Cluj-Napoca este unul din proiectele cu care autoritatile judetene se mândresc cel mai mult. În aceasta perioada, aeroportul trece printr-o perioada de schimbari. Astfel, de la bugetul central si de la cel al Consiliul Judetean Cluj s-au alocat peste 100 milioane euro pentru prelungirea pistei de aterizare-decolare, implementarea activitatii de cargo, extinderea platformei de parcare a aeronavelor, finalizarea terminalului destinat sosirilor externe de pasageri si modernizarea terminalului existent. Totusi, Marius Nicoara a declarat ca prioritatea sa, în cazul în care va câstiga un nou mandat în fruntea CJ Cluj va fi relocarea aeroportului în alta zona a judetului. Motivatia lui Nicoara a fost ca orasul, fiind în continua dezvoltare, va avea nevoie de un aeroport nou, care sa satisfaca nevoile unei metropole. Mai mult decât atât, Nicoara a declarat ca se va continua modernizarea aeroportului actual, urmând ca la momentul în care se va gasi un nou amplasament pentru viitorul aeroport sa se gaseasca o solutie pentru recuperarea banilor.
Aeroport degeaba
Din informatiile pe care le detinem, situatia de la Aeroportul international Cluj-Napoca este extrem de complicata. Astfel, conform informatiilor noastre aeroportul nu va obtine autorizarea de functionare din partea Autoritatii Aeronautice Civile, din cauza amplasamentului acestuia. Astfel, în conditiile în care de pe aeroportul din Cluj-Napoca se doreste sa se realizeze si zboruri cargo, este nevoie de o pista mai mare, avioanele de acest tip fiind mult prea mari pentru ca actuala pista sa poata face fata. Mai mult decât atât, în conditiile în care traficul de pe aeroportul international Cluj-Napoca va fi mult mai mare, avioanele vor fi nevoite sa stea mai mult timp deasupra orasului. Astfel, zona pe care ele vor trebui sa o survoleze coincide cu zona industriala, zona în care sunt o multime de turnuri înalte. Acest fapt ar putea periclita zborurile si implicit siguranta pasagerilor. Mai mult decât atât, relieful orasului este de asa natura încât sa nu permita functionarea unui aeroport de clasa superioara. În aceste conditii, din informatiile noastre am aflat ca reprezentantii Autoritatii Aeronautica nu vor acorda autorizatia de aeroport de clasa I, clasificare la care tinde aeroportul din Cluj-Napoca. Daca nu se va obtine acesta calificare, anumite zboruri pe care conteaza autoritatile judetene nu vor putea ateriza pe aeroportul clujean. Problema este ca, din informatiile noastre, Marius Nicoara stia de situatia de la aeroport, dar nu a anuntat acest fapt continuând proiectul de reabilitare a acestuia.
Terminale ilegale
Mai mult decât atât, terminalul cargo si cel de pasageri, imobile care se construiesc în momentul de fata sunt realizate doar pe o autorizatie de extidere nu pe una de construire cum era normal. Astfel, pe placuta de santier de la terminalul de pasageri nu este trecut niciun numar de autorizatie, asa cum este normal în cazul unei constructii. Singurele lucruri care sunt mentionate sunt termenul de executie si durata acesteia. Acest fapt este extrem de ciudat, confirmând partial informatiile noastre. Conform regulilor de urbanism, orice constructie trebuie sa aiba un PUD, un PUZ si o autorizatie de construire. În cazul în care se doreste extinderea sau construirea unei cladiri în cadrul aeroporturilor, acesta trebuie sa obtina în primul rând autorizarea Autoritatii Aeronautice Civile Române. Însa, conform informatiilor noastre, autoritatea nu va autoriza niciodata constructii de acest gen pe Aeroportul din Cluj-Napoca, din cauza amplasamentului, putând periclita siguranta pasagerilor. Precizam faptul ca în ciuda insistentelor noastre, pâna la ora închiderii editiei reprezentantii Autoritatii Aeronautice nu au putut fi contactati pentru o pozitie oficiala. Promitem sa revenim în numarul viitor cu mai multe informatii referitoare la situatia de la Aeroportul international Cluj-Napoca.
Relocare necesara
Marius Nicoara, presedintele Consiliului Judetean Cluj ne-a declarat ca în momentul de fata nu se pune problema ca în urmatorii ani sa se mute aeroportul de pe vechiul amplasament. „Am efectuat mai multe studii si am realizat ca în urmatorii ani actualul aeroport, cu toate investitiile, nu va mai corespunde cu necesitatile viitoarei metropole. Daca se va realiza proiectul metropolei Clujului, actualul aeroport va fi în centrul acesteia. Peste tot în lume, aeroporturile sunt în afara oraselor. Mai mult decât atât, conform studiilor realizate, în 15 ani, actualul aeroport nu va mai putea sa faca fata traficului. În cazul în care voi mai obtine un mandat de presedinte al CJ Cluj voi începe demersurile pentru a gasi un nou amplasament pentru aeroport. Daca ne vom pune de acord pentru viitorul amplasament, vor trebui realizate studii si în aproximativ 8-10 ani se va pune piatra de temelie si cam în 4-5 ani se va finaliza constructia. Va spun sincer ca m-am tot plimbat prin judet în cautarea unui teren unde am putea sa construim acest aeroport, dar pâna în momentul de fata nu am gasit nimic. Am lasat balta pentru moment acest lucru, dar promit ca în cazul în care voi mai fi ales la presedintia CJ Cluj, voi relua cautarile. La momentul în care vom sti exact care va fi amplasamentul viitorului aeroport, vom vedea ce vom face cu actualul aeroport. Este foarte posibil sa-l mentinem pentru curse interne pe modelul aeroportului Aurel Vlaicu din Bucuresti. La fel de posibil este si sa-l vindem si sa ne recuperam o parte din investitia pe care o realizam acum. Oricum, banii pe care-i investim în momentul de fata nu vor fi pierduti. Din punctul meu de vedere situatia de la aeroport este cât se poate de clara, nefiind niciun fel de probleme în ceea ce priveste legalitatea acestuia”, a precizat Nicoara.
Augustin Stanciu