
Cluj-Napoca, 25 martie 2025 – Ca urmare a discuțiilor din data de 20 martie 2025 în cadrul
ședinței Consiliului Județean Cluj și a informațiilor vehiculate în spațiul public privind serviciile de
întreținere și amenajare a spațiilor verzi din perimetrul aeroportului, prin prezenta, Aeroportul
Internațional Avram Iancu Cluj transmite următoarele precizări:
Necesitatea curățirii zonei înierbate din zonele de operațiuni ale aeroportului este dată de
cerințele de siguranță aeronautică prevăzute în legislația specifică și aplicabilă în ceea ce privește
gestionarea vieții sălbatice pe aerodrom în conformitate cu prevederile Codului Aerian al României
din 18 martie 2020, coroborat cu prevederile Regulamentului (UE) NR. 139/2014 al Comisiei din
12 februarie 2014 de stabilire a cerințelor tehnice și a procedurilor administrative referitoare la
aerodromuri, capitolul ADR.OPS.B.020 ,,Operatorul de aerodrom trebuie să instituie mijloace și
proceduri de reducere la minimum a riscului de coliziune între animalele sălbatice și aeronave, pe
aerodrom” respectiv cerințele și standardele prevăzute de Organizația Internațională a Aviației
Civile – ICAO Doc. 9137 – Part.3, ICAO Doc. 9137 – Part. 8 și ICAO Doc. 9137 – Part. 9 – care
prevăd în mod expres și fără echivoc următoarele:
– Dimensiunea ierbii din benzile de siguranță (banda pistei și benzile de siguranță ale căilor
de rulare) nu trebuie să depășească 10 cm în înălțime. Cosirea trebuie să fie regulată iar iarba
rezultată în urma cosirii trebuie îndepărtată pentru a nu fi ingerată de către motoarele
aeronavelor;
– Înălțimea ierbii dinzonele înierbate din afara benzilor de siguranță este necesar să fie de
20 cm în înălțime pentru a împiedica așezarea unui număr mare de păsări în acele zone.;
– Responsabilitatea principală a operatorului de aerodrom este de a menține siguranța
aerodromului și de a se asigura că se iau măsuri pentru a reduce riscul de impact a aeronavelor
cu animalele sălbatice;
– Obiectivul principal al activităților de cosire a ierbii este de a asigura că luminile și
marcajele nu sunt ascunse de vegetația înaltă și de asemenea pentru a limita atracția păsărilor și
a altor animale sălbatice. Este necesară asigurarea faptului că movilele de iarbă tăiată nu sunt
lăsate în zonele în care este posibilă ingerarea acestora în motoarele aeronavelor.2
Nerespectarea cerințelor de siguranță aeronautice prin raportare la vegetația din zona de
operațiuni aeriene, are asociate următoarele riscuri, impactând în sens negativ siguranța zborurilor,
astfel:
– Bird – strike – impactul dintre aeronave și păsări;
– Afectarea mijloacelor de navigație aeriană – Sistem de Aterizare Instrumentală (ILS) prin
care se furnizează informații prin emițătoare localizate la sol către aeronavele dotate cu receptoare
aflate în zbor pentru ghidarea acestora în timpul fazelor de apropiere finală și de aterizare, în concret
informațiile vitale constând în altitudine, poziția aeronavelor, alinierea cu pista aeroportuară, panta
nominală descendentă spre pistă;
– Afectarea vizibilității echipajelor aeronavelor asupra marcajelor pistei și a căilor de rulare;
– Wild – strike – impactul dintre aeronave și animale sălbatice;
– Funcționarea echipamentelor destinate navigației aeriene – trebuie ca vegetația să fie limitată
la înălțimile corespunzătoare, astfel încât să nu constituie un pericol pentru navigația aeriană prin
influențarea funcționării echipamentelor destinate navigației aeriene.
Menționăm că în perioada 21.09.2021 – 20.09.2026, aeroportul a avut încheiat contractul
de vânzare-cumpărare nr. 187/21.09.2021 cu Mureșan Alexandru Sebastian, având ca durată de 5
ani, pentru vânzare masă verde (iarbă) necosită din perimetrul aeroportului, pentru suprafața de
118,49 ha, vizând activități de: cosit, greblat, adunat, balotat și transport iarbă. La data de
01.07.2022, acest contract a fost reziliat, ca urmare a nerespectării obligațiilor contractuale, multe
dintre acestea reprezentând riscuri în materie de siguranță aeronautică:
– prin neîndepărtarea baloților de pe suprafața aeroportului, constituind obstacole în banda pistei,
favorizând prezența vieții sălbatice;
– riscul în ceea ce privește incendiul de vegetație, situație care s-a și întâmplat în vara anului 2022,
atunci când pompierii aeroportului au fost nevoiți să intervină din cauza faptului că iarba rezultată
în urma cosirii și care nu s-a îndepărtat imediat după cosire, a luat foc, evitându-se astfel o tragedie
gravă;
– riscul cauzat de vegetația înaltă, care a favorizat prezența unei faune pentru animalele sălbatice,
așa cum s-a întâmplat în cursul anului 2023, când a fost semnalată în mod repetat prezența unei
căprioare în proximitatea pistei, respectiv a favorizat și cauzat Bird – strike.
Drept răspuns la notificarea de rezilierea transmisă de către aeroport, dl. Mureșan Alexandru
Sebastian la data de 30.06.2022, își recunoaște culpa privind neîndeplinirea obligațiilor contractuale3
și a gestionării în mod necorespunzător al contractului, aspecte ce au pus în pericol activitățile de
trafic aerian, așa cum au fost observate și comunicate aeroportului de către companii aeriene,
ROMATSA și Autoritatea Aeronautică Civilă Română.
Odată cu rezilierea contractului 187/21.09.2021, aeroportul a demarat o consultare cu
diverși fermieri/operatori economici, în vederea încheierii unui nou contract similar cu cel reziliat.
Cu privire la acest demers, precizăm că în perioada 23.06.2022-25.07.2022, un număr de 7
fermieri/operatori economici au solicitat accesul în zona restricționată a aeroportului, în vederea
vizitării amplasamentului pentru ulterioara ofertare a serviciilor, dar niciunul dintre cei 7
fermieri/operatori economici nu și-a manifestat interesul în vederea prestării unor astfel de servicii,
motivând în această privință în cadrul discuțiilor de pe teren aspecte precum:
a) calitatea scăzută a masei vegetale (iarbă);
b) împărțirea suprafeței în loturi;
c)restricțiile conexe activității aeroportuare – circulație pe suprafața de mișcare aeroportuară în
funcție de traficul aerian al Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj.
d) dimensiunea ierbii din benzile de siguranță (banda pistei și benzile de siguranță ale căilor de
rulare) să nu depășească 10 cm în înălțime, iar în afara benzilor de siguranță să nu depășească 20
cm în înălțime.
Având în vedere faptul că nici un alt fermier nu s-a angajat să presteze serviciile de
întreținere și amenajarea zonei verzi din perimetrul aeroportului, datorită restricțiilor impuse pe
suprafața de mișcare aeroportuară, conform cerințelor și standardelor de siguranță și securitate
aeronautică, aeroportul a demarat o procedură de achiziție publică, în baza căreia a fost încheiat
Contractul sectorial de servicii nr. 297/11.09.2023 cu SC Garden Center Group SRL pe o perioadă
de 5 ani,având ca obiect Serviciile de amenajare și întreținere zonă verde în perimetrul aeroportuar
al AIAIC pe o suprafață de 116,11 ha, prețul contractului având valoarea de 3.599.410 lei fără TVA.
La data de 08.01.2024, acest contract a fost reziliat ca urmare a nerespectării obligațiilor
contractuale și a cerințelor de siguranță aeronautică, așa cum au fost semnalate de aeroport și
notificate prestatorului în numeroase situații constatate care au pusîn pericol siguranța aeronautică:
– accesul cu utilaje care nu erau cuprinse în oferta tehnică;
– daune produse aeroportului prin deteriorarea a 21 de cuve deteriorate, acestea resprezentând
elemente de siguranță, fiind destinate protecției cablurilor necesare balizajului suprafeței de mișcare
aeroportuară, fără ca prestatorul să raporteze daunele produse;4
– iarba cosită nu a fost adunată și balotată, punând în pericol siguranța traficului aerian, datorită
atragerii păsărilor și a animalelor sălbatice;
– neprezentarea pentru prestarea serviciilor, așa cum s-a întâmplat în perioada 31.10.2023 –
02.11.2023;
– nerespectarea obligațiilor contractuale asumate și specificațiile caietului de sarcini cu privire la
înalțimea vegetației din aproiperea căilor de rulare și a pistei;
– prezentarea doar cu o parte din utilajele prezentare în propunerea tehnică;
– prestarea parțială a serviciilor și cu mare întârziere, nerespectarea timpului de intervenție pentru
prestarea serviciilor, de max. 24 ore de la emiterea notei de comandă.
Astfel, prin raportare la cele evidențiate mai sus, încălcarea sistematică a prevederilor contractuale
și punereaîn pericol a siguranței aeronautice, s-a impus rezilierea contractului.
În prezent, Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj R.A. are în derulare contractul
sectorial de servicii nr. 271/15.07.2024, având ca obiect Servicii de amenajare și întreținere zona
verde în perimetrul aeroportuar al Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj R.A., pe o durată
de 4 (patru) ani, cu o valoare de 3.170.938,40 lei fără TVA, încheiat cu S.C. BVA AS STILL
CLEAN S.R.L., în baza procedurii sectoriale prin licitație deschisă, demarată la data de
16.04.2024 cu respectarea Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale.
Activitățile prevăzute în contract sunt: activități de cosire și recoltare de masă verde,
activități de curățare a terenului aferente perioadei de recoltare, lucrări de cosire și îndepărtare a
vegetației sălbatice, adunarea, transportul de masă verde și/sau deșeuri/reziduri, lucrări de
întreținere a suprafeței de teren, discuire, amenajare, nivelare, inclusiv erbicidare și alte lucrări de
întreținere a suprafețelor înierbate din zona de operațiuni aeriene, pe o suprafaţă de 113,31 ha.
Valoarea estimată a serviciilor licitate în cuantum de 3.200.000,00 lei, pentru suprafața de
113,31 ha, la prețul unitar de 0,25 lei/mp pentru servicii de cosire masă verde, iar pentru întregul
pachet de servicii, la prețul unitar de 0.69 lei/mp, conform ofertei financiare, anexă la contractul
sectorial de servicii nr. 271/15.07.2024, pentru o durată de 4 ani, a fost stabilită în baza strategiei
de contractare și a Referatului de necesitate, publicate în SEAP odată cu documentația de atribuire
și cu respectarea dispozițiilor art. 14 din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, ținând cont
de ofertele de preț primite, specificul și complexitatea activității aeroportuare, accesul la
infrastructură în zona de operațiuni aeriene, fără întreruperea traficului aerian, specificul terenului
(neuniform, cu denivelări), zonele în care sunt amplasate echipamentele de radionavigație și balizaj,
fiind obligatorii operațiuni de cosire manuală.5
De asemenea, subliniem că la data demarării procedurii, au fost luate în considerare și
valorile estimate stabilite de către alte autorități contractante, în concret, aeroporturi precum: S.N.
Aeroportul Internațional Timișoara Traian Vuia S.A. și Compania Națională Aeroporturi București
S.A.
S.N. Aeroportul Internațional Timișoara Traian Vuia S.A. a atribuit în anul 2023 prin
Anunțul de participare simplificat nr. SCN1121238 / 02.03.2023, un contract având ca obiect:
Servicii de cosire a vegetației și tocare a arbuștilor din zonele înierbate din perimetrul aeroportului,
pe o durată de 12 luni cu o valoare estimată de 800.000,00 lei pentru o suprafață de cosire de 136
ha, rezultând un preț de aproximativ 0,60 lei / mp, cu mai puține operațiuni, doar pentru operațiuni
de cosire și tocare vegetație fără transport și erbicidare.
Compania Națională Aeroporturi București S.A. a atribuit în anul 2023 prin Anunțul de
participare nr. CN1054253 / 15.04.2023, un contract pentru servicii de amenajare și întreținere spații
verzi pe o durată de 4 ani, cu o valoare estimată de 1.443.622, 16 euro, adică aproximativ
7.119.222,68 lei pentru o suprafață de cosire de 30 ha, rezultând un preț de aproximativ 5,93 lei /
mp.
Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj a achiziționat servicii de întreținere și amenajare
zone verzi, cu respectarea legislației din domeniul achizițiilor publice, pentru a răspunde cerințelor
de siguranță și securitate impuse prin reglementări naționale și internaționale în domeniul aviației
civile.
Anexăm comunicatului de presă, adresa aeroportului cu nr. 4215 din 24.03.2025, transmisă
Consiliului Județean Cluj, cu privire la documentația care a stat la baza atribuirii contractului având
ca obiect cosirea terenului din perimetrul aeroportuar.