Aeroportul Internaţional din Cluj-Napoca este primul terminal din România care a intrat în zona Schengen. Şansa pe care o au clujenii pentru dezvoltare acestei instituţii este uluitoare în continuare. Astfel, Romstrade a câştigat licitaţia pentru pista de 3.500 de metri, pistă care va costa 113 milioane de euro şi va fi construită începând din următorul an. Cea mai optimistă variantă pentru începerea lucrărilor este în luna ianuarie, însă această lucrare se află în momentul de faţă pe masa Consiliului Judeţean Cluj, instituţia care va asigura finanţarea. Aeroportul cu cel mai mare trafic de pasageri din lume, cel din Atlanta, şi-a construit o nouă pistă având un buget de opt ori mai mare decât se preconizează că va avea cel din Cluj. Pe de altă parte, traficul de pasageri a crescut cu aproximativ 44% după construcţia noii piste în SUA. Oficialii autorităţilor locale sunt pe cale să semneze un contract de opt ori mai ieftin, care va creşte interesul investitorilor pentru Cluj. Oraşul de pe Someş va de veni cel mai important nod de comunicaţii cu Europa, de pe aeroportul din Cluj fiind posibilă decolarea aeronavelor de tip cargo.
Aeroportul cu cel mai mare trafic de pasageri din lume este cel din Atlanta, Aeroportul International Hartsfield–Jackson. Investiţiile în noua pistă au reuşit să crească traficul de pasageri la un nivel înalt. Astfel, în primele opt luni ale anului de pe aeroportul din Atlanta au zburat 59,7 milioane de pasageri. Cinci ani de zile a durat construcţia unei piste de 2.700 de metri, iar costurile totale s-au ridicat la valoarea de 1,28 miliarde de dolari, respectiv 970 de milioane de euro. Probabil va întrebaţi care este legătura acestei piste cu Clujul. Similitudinea pistei din Atlanta cu proiectul pistei din Cluj-Napoca este una majora: ambele piste traversează un drum. Dacă proiectul pistei din Cluj-Napoca este deasupra centurii de ocolire, pista aeroportului din Statele Unite ale Americii este construită deasupra unei autostrăzi. În momentul de faţă este singura pistă din lume care traversează un drum, dar cine ştie, poate Cluj-Napoca va fi al doilea oraş la acest capitol.
Construcţia unei piste durează 10 ani
Construcţia noii piste a Aeroportului Internaţional din Cluj-Napoca ar putea începe din ianuarie. În momentul de faţa, comisia de licitaţie aşteaptă anumite clarificări de la câştigătorul licitaţiei, Romstrade. Pe de altă parte, Romstrade şi-a asumat construcţia noii piste de 3.500 de metri în maximum patru ani. În primă instanţă, cei de la Romstrade vor trebui să construiască o pistă de 2.100 de metri în nouă luni. Dacă tot v-am amintit de aeroportul din Atlanta, am putea spune că americanii intenţionează să construiască o nouă pistă. “A şasea pistă se va potrivi tiparului aeroportului existent. Construcţia unei noi piste durează 10 ani”, a declarat Tad Hutcheson, vicepreşedintele de marketing al companiei AirTran, companie specializată în construcţia de piste.
Cum se construieşte o pistă?
Construcţia celei de-a cincea pistă a Aeroportului din Atlanta a început în mai 2001. Lungimea era de 9.000 de picioare, respective 2.800 de metri. Lucrările s-au terminat pe 27 mai 2006, costurile ajungând la peste 1,28 miliarde de dolari. A fost prima pistă realizată în cadrul Aeroportului după 1984 şi intersectează Autostrada 285. Este singura construcţie de acest gen din Statele Unite. Pista va spori aterizările şi decolările cu un procent de 40% de la o medie de 184 de zboruri pe oră până la 237.
O pistă de minim 1.800 de metri este adecvată pentru aeronave sub 90.000 de kg. Avioane de dimensiuni mai mari necesită piste de cel puţin 2,400 de metri, dacă se află la nivelul mării şi dimensiunea pistei crescând odată cu altitudinea. Aeronavele imense care transportă cantităţi substanţiale de combustibil, au nevoie implicit de piste de mai mult de 3000 de metri.
Pista aeroportului reprezintă cel mai important proiect pe care autorităţile locale îl au în vedere pentru viitorul apropiat. Alin Tişe, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, principala instituţie care va asigura finanţarea pistei, consideră că este foarte important să înceapă cât mai repede lucrările, însă cel mai probabil acestea vor demara abia în 2011.
“Comisia analizează în momentul de faţă dosarul conform solicitărilor Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Anul viitor vor începe lucrările la noua pistă cu siguranţă. Până în vară sper să începem. Important e să înceapă, însă trebuie să parcurgem procedura legală”, a declarat Alin Tişe, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj.
“ Comisia de licitaţie trebuie să finalizeze procedura de analiza a dosarelor. Nu este în urmă,este în grafic. Este un proiect important pentru Consiliul Judeţean şi pentru Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca. Dacă începem lucrările cu câteva zile în plus sau în minus, acest lucru nu afectează neapărat programul lucrărilor ,atât că s-ar decala puţin ca timp. Cu toate astea, ar fi ideal să se înceapă lucrările cât mai repede”, a susţinut David Ciceo, directorul Aeroportului Internaţional din Cluj-Napoca.
Bica: În ianuarie începem!
“Noi am cerut o serie de lămuriri de la societatea care a câştigat licitaţia (n.r. Romstrade). Au termen până pe 6 decembrie. Am primit anumite lămuriri, însă mai avem nevoie de câteva. După data de 6 decembrie, în funcţie de ce ne trimit, luăm decizia dacă mergem mai departe sau nu. Eu sunt membru al comisiei de licitaţie şi am dat o declaraţie de confidenţialitate, aşa că nu pot să vă spun mai multe. Am cerut nişte documente de calificare.. pe care în momentul de faţă le studiem. După evaluare, trecem la următoarele două etape: oferta tehnică şi cea financiară. Abia apoi luăm decizia. Dacă documentaţia este în regulă, se va semna contractul. În mod normal într-o lună de zile vom demara lucrările. Au termen 9 luni pentru a finaliza prima fază a construcţiei. Compania (n.r. Romstrade) trebuie să facă dovada finanţării. Nu pot să spun mai multe cu privire la licitaţie”, mărturiseşte Radu Bica, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj şi preşedintele Comisiei de Licitaţie pentru construcţia noii piste.
Tiberiu Hrihorciuc