Guvernul ar putea sa rezilieze contractul cu Bechtel, firma care construieste Transilvania si sa reliciteze tronsoanele ramase.

Politicienii clujeni sunt de parere ca rezilierea contractului cu Bechtel este o mare greseala.

Ambasadorul Ungariei a criticat încetineala cu care avanseaza lucrarile la autostrada Transilvaniei, sustinând ca în Ungaria mai sunt doar 30 de km de construit din autostrada care va lega Ungaria de România.

Ca raspuns la declaratiile oficialilor maghiari, autoritatile de la Bucuresti îsi încoarda muschii.

Lucrarile la autostrada Transilvania merg anevoios si continua sa provoace diverse reactii. Dupa ce a fost subiectul mai multor nemultumiri pe motiv ca în patru ani abia a reusit sa construiasca cinci kilometri de autostrada, compania americana Bechtel a fost criticata si de ambasadorul Ungariei, Fuzes Oszkar care a declarat ca lucrarile merg într-un ritm lent. Dupa vizita premierului Calin Popescu-Tariceanu din luna august pe santierul autostrazii Transilvania, Bechtel a reusit sa mai asfalteze doar 3 kilometri din sectorul 2B, Gilau-Câmpia Turzii. Directorul de comunicare al companiei, Bogdan Sgârcitu a declarat ca s-a finalizat asfaltarea cu doua straturi de baza pe un sector de opt kilometri din autostrada si ca s-a trecut la asternerea stratului de legatura de sase centimetri. Totodata, acesta a precizat ca în curând se va începe turnarea asfaltului de uzura, iar pâna la sfârsitul acestui an se spera sa fie finalizati primii 15 km de autostrada, care va avea 28 de centimetri grosime. Dupa vizita sa pe santierul Bechtel din zona Savadisla-Ciurila, premierul Tariceanu s-a aratat foarte multumit de stadiul lucrarilor, remarcând, totodata, ca desi termenul prevazut în contract pentru finalizarea tronsonului dintre Câmpia Turzii si Gilau este anul 2010, constructorul american se apropie de sfârsitul lucrarilor. Însa, ambasadorul Ungariei, Fuzes Oszkar, aflat în vizita la Cluj-Napoca, a avut o cu totul alta parere despre cel mai mare proiect de infrastructura din Europa. Acesta a mentionat ca problema autostrazii Transilvania este un punct foarte important ce va fi discutat în cadrul sedintei dintre România si Ungaria. ,, În Ungaria au mai ramas de construit vreo 30 de kilometri. Aici este mai mult, dar diferenta nu este atât de mare si ar fi bine ca pâna la aderarea României la spatiul Schengen cele doua autostrazi sa se întâlneasca la granita”, a precizat ambasadorul ungar.

Pro Bechtel

Informatiile conform carora Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale ar fi propus Guvernului sa rezilieze contractul cu compania Bechtel a stârnit reactia unor politicieni clujeni. Printre acestia se numara si senatorul UDMR, Peter Kovasc Eckstein care e de parere ca rezilirea contractului cu Bechtel ar avea consecinte ireparabile. ,,În nici un caz nu sunt de acord cu rezilierea contractului. Autostrada Transilvania a fost unul dintre proiectele politice majore ale României, sustine de mine si de alti colegi parlamentari. Cred ca acest contract trebuie renegociat de ambele parti pentru a ajunge la un rezultat pozitiv. Aceasta reziliere ar duce doar la întârzieri catastrofale”, a explicat Eckstein. Si liderul PD-L Cluj, deputatul Daniel Buda e de parere ca rezilierea contractului cu Bechtel pune în pericol finalizarea autostrazii Transilvania, dar si ar aduce prejudicii statului român. ,,PNL vrea sa rezilieze contractul pentru a avea posibilitatea atribuirii de contracte clientelei politice, acum la sfârsit de mandat”, a precizat Buda. În ceea ce îl priveste pe deputatul liberal, Horea Uioreanu acesta considera ca Autostrada Transilvania trebuie realizata pentru ca Guvernul a alocat anul acesta o suma mare de bani pentru acest proiect.

PSD mai vrea o negociere

Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor si vicepresedinte al PSD Cluj, Sorin Bota a sustinut ca cea mai buna solutie este renegocierea contractului cu firma americana Bechtel. În opinia sa, aceasta renegociere este impusa deoarece dupa renegocierea din 2005, Bechtel poate sa santajeze Guvernul cu tot felul de clauze si penalitati, care pot dubla sau tripla pretul initial al autostrazii Transilvania. ,, Singura solutie este ca Guvernul sa se puna, din nou, la masa cu Bechtel, dar fara amenintari de reziliere si fara santaj cu penalitati, pentru a readuce contractul în termeni normali, cu sume fixe si termene fixe”, a declarat Bota. Totodata, acesta a precizat ca întârzierea lucrarilor a afectat si Ungaria, care a fost nevoita sa întrerupa lucrarile la propria autostrada, care ar fi trebuit sa se uneasca, la Vama Bors, cu autostrada Transilvania. În ciuda acestui fapt, Sorin Bota nu agreeaza deloc varianta rezilierii contractului cu Bechtel si relicitarea tronsoanelor de autostrada ramase. În ceea ce îl priveste pe actualul deputat PSD, Vasile Soporan, acesta e de parere ca Guvernul nu prezinta situatia reala a autostrazii si ca ideea rezilierii contractului cu firma americana este doar campanie electorala. ,, În primul rând, Guvernul nu a prezentat situatia reala. Guvernul ar fi trebuit sa prezinte un raport exact despre întreaga situatie: câte resurse s-au alocat, conform programului câte portiuni ar fi trebuit sa fie finalizate. De asemenea, ar fi trebuit sa fie prezentat si punctul de vedere al companiei Bechtel. Mi se pare ca aceasta reziliere suna mai mult a amenintare, iar cu amenintarile nu se rezolva nimic”, ne-a declarat Soporan.

Declaratia ambasadorului Ungariei, Fuzes Oszkar în legatura cu autostrada Transilvania l-a nemultumit pe Ludovic Orban, Ministrul Transporturilor. Acesta l-a sfatuit pe diplomatul ungar sa se preocupe de situatia infracturii din tara sa si nu cea din România, dupa ce Fuzes s-a aratat nemultumit de stadiul lucrarilor la Autostrada Transilvania. ,,Domnul ambasador lucreaza la Bechtel, e angajat la Bechtel? Eu nu îmi permit sa fac declaratii despre dezvoltarea infrastructurii din Ungaria si îl sfatuiesc si pe ambasadorul Ungariei sa se preocupe de Ungaria”, a declarat Orban, prezent miercuri la Cluj, la inaugurarea fabricii Nokia de la Jucu. Orban a spus ca România va finaliza autostrada Transilvania pâna la granita de vest pâna în anul 2013. Totodata, acesta a precizat ca, desi mereu apare câte un scandal în jurul Bechtel, investitia continua. ,, “Apar probleme din cauza unui contract care genereaza foarte multe drepturi pentru companie si multe obligatii pentru stat, dar controlam strict si exigent derularea contractului”, a precizat ministrul Transporturilor. Iar în ceea ce priveste tronsonul Gilau-Suplacu de Barcau al Autostrazii Transilvania, Orban a anuntat ca la 1 noiembrie Consiliul Tehnico-Economic al CNADR va aproba proiectarea, dupa care, la începutul anului viitor se va da start la începerea lucrarilor.

CNADR a propus Guvernului rezilierea contractului cu compania americana Bechtel, constructorul Autostrazii Transilvania. CNADNR ar fi propus ruperea partiala a contractului, astfel încât Bechtel sa construiasca doar 30% din autostrada cu 2,2 miliarde de euro, iar tronsoanele ramase sa fie scoase la licitatie. Reprezentantii firmei Bechtel au anuntat ca zilnic va fi asfaltat, în trei straturi, câte un kilometru de autostrada. Însa , pâna în prezent , compania “Bechtel” a reusit sa asfalteze cu strat de baza doar opt kilometri din tronsonul Gilau – Câmpia Turzii, urmând sa toarne stratul de legatura si cel de uzura.

Lucrarile la autostrada au început în vara anului 2004. Un an mai târziu acestea au fost sistate pentru ca Bechtel a cerut renegocierea contractului încheiat în 2003, respectiv majorarea pretului lucrarii de la 2,4 la peste 5 miliarde de euro. Santierul a fost redeschis în 2006. Bechtel a promis ca în 2008 va finaliza primii 25 de kilometri din autostrada.

Timea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.