În sfârşit, s-a terminat încă o campanie, şi a mai trecut o tură de alegeri. Campania a fost una searbădă, dacă este să privim din unghiul scopului ei – a trimiterii în PE a reprezentanţilor României. Lumea a fost puţin interesată, politicienii şi-au îndeplinit doar misiunile, parcă fără prea multă convingere.
S-a pus accent mai mare pe obiectivul celei care va veni în toamnă. În faţă au fost scoşi mult mai mult candidaţii la preşedinţia ţării, fără niciun scrupul, iar candidaţii care erau importanţi la momentul de faţă au fost puşi în umbră.
Din această cauză, dar mai ales că în toţi anii de după 1989 s-a promis mult şi s-a făcut mai nimic, românilor li s-a făcut lehamite de politică şi de politicieni. Aceasta se vede pe feţele oamenilor dar o spun şi direct prin vorbe. Adesea am auzit, mai ales în ultimele zile, spunând că s-au săturat de minciuni. Adesea au spus că nu vor merge la vot, pentru că li se pare o pierdere de vreme. De ce? Pentru că văd aceleaşi feţe obosite, aud aceleaşi sloganuri, chiar dacă sunt folosite alte cuvinte. Mesajul este acelaşi, a rămas neatractiv. De fapt, am constatat că românilor nu le plac sloganurile, lozincile. Cred că în mintea lor a rămas, aşa, un fel de pată neagră lăsată de anii comunismului, vreme în care lozincile erau prezente pe toate gardurile. Dacă prin ’90 domina optimismul printre oameni, acum domină pesimismul. Mai mult, actuala criză economică şi financiară le întunecă la maxim feţele. Le-a pierit oamenilor zâmbetul şi încrederea că mâine va fi mai bine. Şi asta pentru că până acum au avut parte doar de vorbe şi nu de fapte. Sărăcia lor s-a adâncit, problemele zilnice parcă sunt mai multe, sănătatea lor mai şubredă pe zi ce trece, iar copiii mai neînvăţaţi. Aşa că, este normal să se întrebe – pentru ce să meargă la vot? Singurul scop valabil este pentru că votul este un drept cetăţenesc. Doar că nu au de unde alege. Ori aleg la grămadă o listă pe care sunt câteva zeci de nume, de care de cele mai multe ori nu au auzit niciodată, ori, aşa cum a fost la uninominale, au nume de care s-au săturat. Variantele, în concluzie, sunt extrem de puţine, şi extrem de neatrăgătoare.
Până la urmă, această ultimă campanie a fost, pe lângă promovarea prezidenţiabililor, una a convingerii oamenilor să meargă la vot. Dar pentru cine, pentru ce asta s-a spus mai puţin. Ideea principală a fost aceea de a nu ne face de râs în faţa Europei prin dezinteresul pe care românii îl au faţă de proprii politicieni.
Şi este normal să râdă Europa de noi, atâta timp cât noi nu credem în ai noştri.
În acest moment în care aştern aceste gânduri nu ştiu care va fi încă prezenţa la urne, dar în cazul în care predicţiile se vor adeveri şi va fi mai mică de 30%, cred că este timpul ca liderii politici să ia aminte şi să tragă învăţăminte la modul cel mai serios. Să facă mai mult şi să vorbească mai puţin. Românii cred în fapte, nu în vorbe deşarte.
În acest moment în care aştern aceste gânduri nu ştiu care va fi încă prezenţa la urne, dar în cazul în care predicţiile se vor adeveri şi va fi mai mică de 30%, cred că este timpul ca liderii politici să ia aminte şi să tragă învăţăminte la modul cel mai serios. Să facă mai mult şi să vorbească mai puţin. Românii cred în fapte, nu în vorbe deşarte.
Liana Mureşan