Doi investitori pregătesc primele mall-uri din Bistriţa, după ce diverse firme ne-au amăgit cu astfel de promisiune ani de zile. Cei doi investitori par să joace dur, impunând Primăriei Bistriţa să mute o piaţă cu o vechime de câteva decenii. Ultimul investitor vrea să îşi scoată din ecuaţie competitorul, contestând în instanţă autorizaţiile emise de Primăria Bistriţa.
Începând din această toamnă, Bistriţa va avea două mall-uri. Deşi pare cel puţin ciudat, ambele vor fi construite în partea de sus a oraşului, pe aceeaşi stradă: Calea Moldovei, la nici 500 de metri distanţă unul de altul.
Este vorba despre Element Development, care a început construcţia unui mall la doi paşi de piaţa de la ruşi şi Apple Development, care construieşte lângă supermarketul Kaufland.
La finalul anului 2016, investitorii au început demersurile pentru a obţine autorizaţiile necesare începerii construcţiei. Dacă cei de la Element Development au fost nevoiţi să ia totul de la zero, începând cu achiziţionarea terenului, cei de la Apple Development au luat o parte din documentaţie de-a gata.
Asta pentru că Apple Development construieşte în locaţia în care un alt investitor a avut de gând să ridice un mall în urmă cu câţiva ani. Cum proiectul nu s-a mai concretizat, fostul investitor a vândut terenul cu tot cu autorizaţii.
Element Development, care pregăteşte mall-ul de lângă piaţă, s-a asociat cu Selgros Cash & Carry, care va veni în Bistriţa cu ocazia inaugurării acestui centru comercial. Acesta va avea 30.000 de metri pătraţi, fiind cam de trei ori mai mare decât celălalt de lângă Kaufland, care va avea doar 8.300 de metri pătraţi construiţi.
Cei de la Apple Development, care construiesc lângă Kaufland, au însă planuri mari pentru această zonă. Mall-ul şi restaurantul care se pregătesc aici reprezintă doar prima etapă. Dezvoltatorul vrea să construiască şi câteva blocuri de locuinţe şi chiar clădiri de birouri.
Unul dintre cele mai mari fonduri de investiţii din Europa investeşte la Bistriţa
Lângă Kaufland, în următorii ani vor fi ridicate nu mai puţin de 10 imobile cu 4, 5 sau 6 etaje. Dintre acestea, în 7 vor fi amenajate locuinţe, iar celelalte vor fi dedicate spaţiilor de birouri. Tot acolo va funcţiona şi un restaurant, dar şi o staţie peco. Acest mega complex va avea două intrări, de pe Calea Moldovei şi de pe Strada Grănicerilor.
Primii care s-au apucat de construcţie au fost cei de la Element Development, care deja au ridicat clădirea principală. Aceştia s-au apucat de construcţie încă din luna martie a acestui an. Potrivit documentaţiilor depuse la Agenţia pentru Protecţia Mediului, investitorul se pregăteşte să bage în această investiţie 800.000 de euro.
Apple Development, care plănuieşte un complex cu mai mule clădiri, a pus la bătaie două milioane de euro pentru acest proiect. Se pare că în spatele acestei investiţii se află Mitiska Reim, unul dintre cele mai importante fonduri de investiţii din Europa, specializate pe astfel de proiecte.
Fondul de investiţii deţine 19 astfel de centre comerciale în România şi sute în diferite ţări din Europa. Mitiska Reim mai are proiecte de genul acesta în Polonia, Cehia, Slovacia, Germania, Belgia, Franţa, Spania şi Italia.
Reprezentanţii fondului de investiţii au fost prezenţi săptămâna trecută la Bistriţa pentru a lua parte la debutul lucrărilor.
Mall-urile aduc brand-uri celebre în Bistriţa
Cei doi investitori promit că vom putea face cumpărături în noile centre comerciale înainte de Crăciunul acestui an. Termenele vehiculate de investitori pentru inaugurare vizează lunile octombrie-noiembrie.
Deşi mai au câteva luni bune până la inaugurare, cele două mall-uri au început să scoată spre închiriere spaţiile încă de la începutul anului. Bistriţa Retail Park (construit lângă piaţă) a anunţat deja brand-uri precum H&M, C&A, dar şi McDonald`s sau KFC.
B1, cel de-al doilea mall şi-a anunţat o parte din chiriaşi, în cadrul conferinţei de inaugurare a lucrărilor, desfăşurate săptămâna trecută. Culmea, chiriaşii anunţaţi de cel de-al doilea investitor par să coincidă.
Astfel, printre brandurile cu care ar fi bătut deja palma cei de la Apple Development se numără KFC, H&M, New Yorker, CCC, Deichman, Flanco, Hervis, Taco, Noriel şi JYSK.
Investitorii cer mutarea pieţei şi au mutat bătălia în instanţă
Una dintre primele condiţii impuse Primăriei Bistriţa, în special de investitorul care pregăteşte mall-ul de lângă piaţa de la ruşi a fost tocmai mutarea pieţei. Acest lucru a fost recunoscut cu jumătate de gură de către primarul Ovidiu Creţu şi în faţa presei.
Mutarea pregătită de municipalitate nu este cunoscută de către populaţie, iar de o dezbatere publică în acest sens nici nu poate fi vorba. Practic, Primăria Bistriţa şi-a asumat-o în faţa investitorului, fără a întreba pe nimeni. Deocamdată nu se ştie dacă investitorii au dat şi un dead-line Primăriei Bistriţa pentru această mutare misterioasă.
Municipalitatea vrea să împace şi capra şi varza şi să modernizeze Piaţa Decebal, iar cu această ocazie să mute şi piaţa de la ruşi acolo. Proiectul de modernizare presupune ridicarea a două clădiri cu două etaje.
Deşi în doar câteva luni cele două mall-uri vor fi funcţionale, Primăria Bistriţa încă nu a început demersurile pentru modernizare. Asta pentru că municipalitatea se baza pe fonduri europene, investiţia din bani europeni nefiind însă posibilă, indică noile ghiduri de finanţare.
Mutarea pieţei de la ruşi este doar una dintre bătăile de cap cu care s-a pricopsit Primăria Bistriţa odată cu cele două investiţii.
În data de 24 mai, Element Development SRL (cei care construiesc lângă piaţă) şi-au acţionat în judecată competitorii, adică pe cei de la Apple Development. Investitorul a chemat în judecată şi Primăria Bistriţa.
Se pare că investitorul contestă autorizaţiile şi documentele emise de către Primăria Bistriţa pentru cei care construiesc lângă Kaufland. Obiectul dosarului este „anulare act emis de autorităţi publice locale”. Deocamdată, judecătorii Tribunalului Bistriţa-Năsăud încă nu au stabilit un termen de judecată, însă lupta se anunţă una acerbă.
Andreea Moldovan