Peste 50 de instituţii publice din România au semnat un protocol de colaborare cu Serviciul Român de Informaţii. Printre primele se numără instituţiile care deservesc justiţia, nevoia de un asemenea aranjament fiind ce a de protecţie a bazelor de date gestionate de instituţii. Însă, ceea ce nu se ştie este faptul că, potrivit unor informaţii, SRI-ul ar avea un protocol de colaborare cu Ambasada SUA în România. De altfel, fostul şef al SRI, George Maior, este Ambasadorul României în America.
52 de instituţii din ţară au protocoale de colaborare semnate cu SRI. Dintre cele mai importante sunt cele care activează în domeniul justiţiei şi transformă instanţele în ”câmp tactic”, dar şi instituţii ministeriale, precum Ministerul dezvoltării Regionale şi Administraţiei, Banca Naţională a României, care are şi statutul unei instituţii private, sau Curtea de Conturi a României care are capacitatea de a derula controale financiare la orice instituţie publică sau care gestionează fonduri publice, ori Consiliul Superior al Magistraturii, care este factor decident în cadrul funcţionării instanţelor.
Motivul oficial pentru care au fost încheiate aceste protocoale este paza unor baze de date gestionate de aceste instituţii însă, din punct de vedere legal, în niciun text legislativ nu este stipulat faptul că SRI are obligaţia de a ”păzi” bazele de date ale vreunei instituţii, SRI fiind abilitat să strângă şi să valorifice informaţiile care pot fi legate de afectarea stării de siguranţă naţională. Însă, practic, în România SRI-ul nu face să spioneze orice domeniu, această apucătură fiind una dintre reminiscenţele comunistoide. Neoficial, şi SRI-ul are protocoale de colaborare cu Ambasada SUA, ”parafate” prin faptul că fostul şef al instituţiei, George Maior, este Ambasadorul României în SUA. Pentru ”beneficiarul” final, această supraveghere în lanţ înseamnă, în primul rând, securizarea graniţelor. Potrivit unor informaţii, oricărei persoane care deţine o viză pentru Statele Unite şi care devine, într-un fel sau altul indezirabilă, i se suspendă dreptul de a călători pe teritoriul american. I s-a întâmplat fostului premier Adrian Năstase căruia i s-a retras viza pentru SUA cu aproximativ trei luni de zile înainte de a fi condamnat.
Strategii pentru urechea şi timpanul
Preşedintele comisiei de control al SRI, Adrian Ţuţuianu, declara pe 28 februarie că protocolul SRI – Ministerul Public a fost încheiat în februarie anul 2009, pe baza unor hotărâri ale CSAT din 2004 şi 2007 „care prevedeau cooperarea dintre SRI şi ministerul Public. Strategia de apărare pentru 2015-2019 prevede încheierea unor protocoale inter-instituţionale între instituţiile care au rol în asigurarea securităţii naţionale.
”Jobul nostru era să informăm, este şi astăzi, iar înainte de decizia CCR aveam şi obligaţia să punem în executare mandatul de supraveghere tehnică. Acum, aceste protocoale nu mai sunt valabile”, a explicat SRI.
De asemenea, într-un document al CSM se arată că „potrivit documentelor publicate pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii www.csm1909.ro, în anul 2014, la nivelul acestei instituţii, s-au desfăşurat activităţi în vederea implementării unor măsuri de protecţie crescută împotriva ameninţărilor provenite din spaţiul cibernetic asupra sistemelor sale informatice şi de comunicaţii, în scopul prevenirii, stopării sau limitării consecinţelor unor agresiuni asupra acestora. (…) În şedinţa din data de 11.12.2014, Plenul Consiliului a hotărât că este oportună încheierea unui protocol cu Centrul Naţional Cyberint, în forma însuşită în cadrul Comisiei nr. 1 din data de 08.12.2014”.
Oficial, protocolul cu procurorii a fost denunţat, neoficial…
Parchetul ÎCCJ a denunţat un protocol încheiat cu SRI potrivit căruia procurorii erau obligaţi să lucreze cu agenţii SRI atunci când cei pe care îi urmăreau erau înregistraţi ambiental. Potrivit unui punct de vedere al Parchetului, ”încheierea unui protocol de cooperare între Ministerul Public şi Serviciul Român de Informaţii a fost justificată de cadrul legal în vigoare la data respectivă, potrivit căruia implementarea măsurilor de supraveghere tehnică se realiza prin intermediul SRI. În consecinţă, pentru aplicarea legii, s-a încheiat un protocol, al cărui scop principal a fost trasarea regulilor care să guverneze cooperarea instituţională. În cadrul acesteia, contribuţia ofiţerilor de informaţii a fost strict de punere în aplicare a măsurilor tehnice autorizate de instanţa de judecată. Ofiţerii serviciilor de informaţii – în unele cazuri s-a lucrat şi cu lucrători ai Ministerului de interne, nu doar ai SRI – nu au desfăşurat nici un fel de activităţi de urmărire penală, aspect care se poate constata din consultarea dosarelor de urmărire penală şi din care reiese că activităţile de urmărire penală au fost realizate exclusiv de ofiţeri de poliţie judiciară sub conducerea şi coordonarea procurorilor.
În mod concret, atribuţiile ofiţerilor de informaţii din cadrul echipelor operative s-au limitat strict la punerea în aplicare a măsurilor de supraveghere tehnică (exemplu – montarea de aparatură pentru înregistrările ambientale) şi exercitarea activităţilor de supraveghere operative (exemplu – filaje). Protocolul în discuţie şi-a încetat efectele în momentul publicării Deciziei nr. 51/2016 a Curţii Constituţionale, ce nu mai prevedea posibilitatea ca serviciile de informaţii să pună în executare mandatele de supraveghere tehnică emise în dosare penale, cu excepţia celor privind infracţiuni de terorism şi contra securităţii naţionale, pentru care SRI are competenţă”, arată anunţul făcut de parchet.
Instituţiile ale căror baze de date sunt protejate de SRI
Parchetul General, DIICOT, DNA, CSM, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Agenţia Spaţială Română, Consiliul Concurenţei, Camera Deputaţilor, Senatul, Uniunea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării. Dezvoltării şi Inovării, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, Banca Naţională a României, Oficiul Naţional de Prevenirea şi Combaterea Spălării Banilor, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale, Cancelaria Prim Ministrului, Curtea de Conturi a României, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, Ministerul Sănătăţii, Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, Ministerul Transporturilor, Ministerul pentru Societatea Informaţională, Centrul Naţional de Management pentru Societatea Informaţională, CERT-RO, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, Agenţia de Plăţi pentru Intervenţie în Agricultură, Agenţia Naţională pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie, Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice şi Departamentul Ape şi Păduri, Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Mediu, Ministerul Economiei, Ministerul Muncii, Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Inspecţia Muncii, Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, Casa Naţională de Pensii Publice, Departamentul de Informaţii şi Protecţie Internă al MAI, Ministerul Culturii, Statul Major General al MApN, Direcţia Generală de Informaţii a Apărării din MApN, STS, SPP, ORNISS, Comisia Naţională pentru Controlul Activităţii Nucleare, INS, Agenţia Naţională de Cadastru, Ministerul Justiţiei, Direcţia Generală Sistemul Naţional Antigrindină şi de Creştere a Precipitaţiilor, Ministerul Educaţiei.
Interceptări pe bandă rulantă
Conform ultimului raport al SRI, interceptările au explodat în ultimii ani. Dacă în 2005 au fost eliberate 6.370 de mandate, anul trecut au fost emise aproape 40.000 de mandate. Informaţiile au fost dezvăluite de ziaristul Radu Tudor. Conform unui calcul simplu, de când traian Băsescu a devenit preşedinte, numărul mandatelor de interceptare a crescut cu 600%. de asemenea, din 2005, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a adoptat Hotărârea 45 prin care s-a aprobat realizarea Sistemului Naţional de Monitorizare a Comunicaţiilor prin Satelit (MONSAT), un sistem de supraveghere bazat pe o serie de proiecte dezvoltate de americani.
Dosare precum Mită la CJ Cluj, Apostu, Radu Bica, ALRO, Bercea – Băsescu, Nana, Gazprom, Udrea – Cocos, “Gala Bute”, Blejnar – Marta, Duţa – CNAS, Videanu – “băieţii deştepţi” din energie, Bebe Ionescu – BRD au fost făcute, în mare parte, în baza interceptărilor telefonice realizate de SRI.
Răzvan Robu
Nu fiti narozi ! Pai, daca aceasta structura nationala, este cea mai competenta si are cea mai buna dotare pentru „date si informatii” de interes national, de ce n-ar trebui sa „coopereze” cu oficialii natiunii… , cu structurile de justitie, de ordine si siguranta publica , etc. etc ?
Adica, cum… sa ai niste caini zdraveni la o ” ferma de langa stana ” … dar sa-i ti ” legati ” si sa nu „cooperezi ” cu ciobanii de la stana cand este atacata , sa-i lasi prada lupilor … ?
Dupa mine, n-ar trebui facute absolut nici un fel de „Planuri sau conventii de cooperare ” ci efectiv i-as obliga prin legea lor de organizare si functionare s-o faca chiar si din oficiu, nu numai la o anumita ” solicitare ” oficiala … ca de aia sunt platiti din banii nostri publici !
La urma urmei, pecine deranjeaza cel mai tare daca institutiile statului sunt puternice si coopereaza intre ele, pe altii decat pe cei cu „musca pe caciula ” … ca pe mine… in nici un caz… si cred ca nici pe Dvs toti cei care sunteti cinstiti din tara asta, ci din contra … !