Guvernul a adoptat, in sedinta de miercuri, Ordonanta de Urgenta pentru aprobarea Statutului special al functiei publice specifice de inspector social si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Statutul special al functiei publice specifice de inspector social presupune introducerea unor prerogative in exercitarea atributiilor de serviciu care sa-i confere acestuia autoritate de stat, se arata intr-un comunicat al Guvernului.
Activitatea inspectorului social implica verificarea modului de acordare a beneficiilor de asistenta sociala, pentru cele aproximativ 6 milioane de plati lunare efectuate  de ANPIS, dar si asigurarea calitatii serviciilor sociale, prin controalele efectuate la nivelul celor aproximativ 3.000 de furnizori, respectiv peste 7.000 de servicii sociale publice si private.

Actul normativ introduce un sistem unitar de sanctionare a neregulilor identificate, pana in prezent acest lucru fiind realizat in mod fragmentat si diferentiat, deoarece sanctiunile erau stabilite neunitar de fiecare lege speciala in parte. OUG stabileste ca pentru aceeasi incalcare a legii se va aplica aceeasi sanctiune, indiferent unde se inregistreaza aceasta sau despre ce beneficiu este vorba.

ANPIS, prin agentiile teritoriale face plati anuale de 11.5 miliarde lei pentru mai mult de 5,5 milioane de persoane, avand un numar total de 330 de inspectori sociali la nivel national. Misiunea lor este de a verifica si serviciile sociale, nu doar platile acordate.

In anul 2015, ANPIS a platit 1.6 miliarde de lei pentru acordarea Venitului minim garantat (673.411.053 lei), a alocatiei pentru sustinerea familiei (535.518.000 lei) si a ajutorului de incalzire (197.784.075).

ANPIS nu are capacitatea sa verifice toate drepturile acordate, verificarile de pana acum fiind facute prin incrucisarea bazelor de date detinute de alte instutii (ANOFM, ANAF, CNPP, Evidenta Populatiei), dar si pe teren prin verificarea suspiciunilor rezultate din suprapunerea bazelor de date.

In anul 2015, in urma controalelor efectuate s-a constatat ca s-au acordat drepturi necuvenite in cuantum de 33,5 milioane lei, iar pentru 26,4 milioane lei au fost emise deja decizii de impunere. De asemenea, au fost aplicate 350 de sanctiuni contraventionale in valoare totala de 154.500 lei.

Din verificarile facute pe dosarele de acordare a Venitului Minim Garantat cu suspiciuni, in anul 2015 au fost confirmate 11% din esantionul verificat, in 2014- 47% din esantionul verificat, iar in 2013- 29%.

Judetele cu cele mai multe confirmari de cazuri de plati necuvenite sunt: Dolj (41%), Teleorman (26%) si Arges (25%). Judetele in care nu au existat confirmari privind acodarea nelegala a VMG au fost: Vrancea, Satu Mare si Bihor.

La alocatia pentru sustinerea familiei, din totalul suspiciunilor verificate, in 2015, s-au confirmat 11% din cazuri, in 2014- 41%, iar in 2013- 42%. Judetele cu cele mai multe confirmari de plati nelegale au fost: Gorj (96%), Brasov (93%), Calarasi (91%), Teleorman si Bacau (cate 88%). Judetele cu cele mai putine cazuri confirmate sunt: Mures (7%), Bihor (5%) si Sibiu (0%).

In anul 2013 s-au constituit debite in valoare de 23.679.868 lei, iar in anul 2014- 9.875.799 lei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.