Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) a admis, miercuri, contestaţia formulată de SC Retim Ecologic SA din Timişoara cu privire la procedura de negociere directă în urma căreia Supercom SA a primit contractul pentru colectarea deşeurilor din Bistriţa-Năsăud, luând astfel locul Vitaliei. Conform deciziei CNSC procedura este anulată în întregime. Reacţiile nu au întârziat să apară.
Pe data de 12 octombrie, la Bucureşti, la sediul Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a fost judecată contestaţia depusă de SC RETIM ECOLOGIC SERVICE SA, în contradictoriu cu ASOCIAȚIA DE DEZVOLTARE INTERCOMUNITARĂ PENTRU GESTIONAREA INTEGRATĂ A DEȘEURILOR MUNICIPALE ÎN JUDEȚUL BISTRIȚANĂSĂUD, având ca obiect atribuirea unui contract de servicii pentru Activitatea de colectare și transport al deșeurilor municipale și managementul Stațiilor de Transfer și al Centrelor de Colectare din județul Bistrița-Năsăud.
„CNSC admite, în parte, contestația formulată de SC RETIM ECOLOGIC SERVICE SA, în contradictoriu cu ASOCIAȚIA DE DEZVOLTARE INTERCOMUNITARĂ PENTRU GESTIONAREA INTEGRATĂ A DEȘEURILOR MUNICIPALE ÎN JUDEȚUL BISTRIȚA NĂSĂUD, și anulează întreaga procedură de negociere fără publicare unui anunț având ca obiect atribuirea unui contract de servicii pentru Activitatea de colectare și transport al deșeurilor municipale și managementul Stațiilor de Transfer și al Centrelor de Colectare din județul Bistrița-Năsăud
De asemenea, CNSC mai spune următoarele: „ În temeiul art. 26 alin. (2) și (7) din Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, pentru considerentele evocate în motivarea prezentei, admite, în parte, contestația formulată de SC RETIM ECOLOGIC SERVICE SA, în contradictoriu cu ASOCIAȚIA DE DEZVOLTARE INTERCOMUNITARĂ PENTRU GESTIONAREA INTEGRATĂ A DEȘEURILOR MUNICIPALE ÎN JUDEȚUL BISTRIȚANĂSĂUD, și anulează întreaga procedură de negociere fără publicare unui anunț având ca obiect atribuirea unui contract de servicii pentru Activitatea de colectare și transport al deșeurilor municipale și managementul Stațiilor de Transfer și al Centrelor de Colectare din județul Bistrița-Năsăud.
În conformitate cu art. 64 Cod procedura civilă, încuviințează în principiu cererea de intervenție formulată de SC SUPERCOM SA, și o admite, în parte.
Prezenta decizie este obligatorie pentru părţi. Împotriva ei se poate formula plângere, în termen de 10 zile de la comunicare”, este decizia CNSC.
Diana Morar: Trebuia anunţ!
Cu privire la acest subiect, avocata Diana Morar explică într-o postare pe Facebook de ce CNSC a anulat procedura.
„Deci trebuia anunţ ca să fie legală procedura! De ce trebuia? Pentru că există doar două excepţii când nu se cere un astfel de anunţ: una e când doar un anume furnizor poate presta un anumit serviciu cu particularităţi unice, ceea ce nu e cazul.
Cea de a doua excepţie se referă la existenţa unei stări de urgenţă care îţi permite să atribui contractul prin negociere directă fără anunţ prealabil. Presupun că aici a încercat „cu măiestrie” să se încadreze ADI Deşeuri când „s-a grăbit” să se predea cu arme şi muniţii în braţele Supercom, fără să mai consulte pe nimeni. Dar, cum graba strică treaba, au omis să citească excepţia până la capăt. Au citit „stare de urgenţă” şi au zis, asta e! Ghinionul stătea ascuns după virgulă însă! Se cere ca starea de urgenţă să nu fie imputabilă autorităţii contractante, ci să fi fost determinată de imprevizibil. Serios? Dar de „ruperea” contractului cu Vitalia cine răspunde prin instanţa? Nu autoritatea contractantă, adică ADI Deşeuri? E de domeniul imprevizibilului?
Din altă perspectivă mai reieşea şi asta: Bine, bine stare de urgenţă, dar stai să vezi că mai sunt trei condiţii care să activeze excepţia, condiţii pe care, ce să vezi, Supercom nu le îndeplineşte pe niciuna pentru a beneficia de negociere directă fără anunţ. Astfel, cele trei condiţii cumulative sunt: Supercom să fi fost contractantul iniţial, ceea ce nu e, să fie vorba de servicii sau lucrări suplimentare ce rezultă din implementarea serviciilor iniţial contractate, ceea ce nu e cazul, căci vorbim de servicii principale şi valoarea acestor adiţionale ce urmează a fi atribuite fără anunţ, să nu depăşească 20% din valoarea contractului iniţial, ceea ce iar nu poate fi vorba atâta timp cât nu există acel contract iniţial. Deci o fi fost stare de urgenţă decretată de prefect, dar nu era de ajuns! Trebuia anunţ!
De ce trebuia anunţ? Simplu: ca să nu atribui discreţionar acest serviciu, pe limba noastră ca să nu ajungem iar la mâna vreunei firme unice care să ne dea ţepe pe faţă şi să ne mărească tarifele cu mâinile noastre ridicate votând în for legal că suntem de acord cu ţeapa! De ce era bun anunţul? Simplu: pentru că permitea participarea mai multor furnizori de profil, competiţia asigurând transparenţă şi eliminarea suspiciunilor că s-ar fi atribuit serviciul unei firme clientelare! De ce nu şi-a făcut DIN NOU treaba ADI Deşeuri? Vă las pe voi să găsiţi răspunsul corect!”, a scris Diana Morar.
Stelian Dolha: Tot ce face ADI Deşeuri e pe dos!
O recţie rapidă a avut şi deputatul liberal Stelian Dolha, tot pe Facebook, care consideră că afacerea gunoaielor din Bistriţa-Năsăud e din lac în puţ, fiindcă tot ce face ADI Deşeuri e pe dos.
„Negociere directă să fie, dar s-o știe toată lumea. Afacerea gunoaielor în BN e din lac în puț. O să ajungă ADI-ul ăsta un fel de Dorel al Agențiilor de Dezvoltare din toată țara. Tot ce fac e pe dos. După un contract reziliat de protejații de la Vitalia, care i-a lăsat ca la dentist, o negociere care a transformat primăriile în agenți comerciali pentru salubrizare și pe orășeni i-a lăsat de trei ori mai taxați decât locuitorii satelor, aflăm acum că trebuie să o ia de la capăt. Pentru că așa de tare s-au grăbit să servească pe tavă contractul cuiva, încât au omis un detaliu esențial: la masa negocierilor trebuia chemată toată lumea.
Că e lipsit de transparență ce au făcut, am spus-o și eu și colegii mei . Au răspuns că e politicianism și și-au văzut de treabă. Acum ni se confirmă și ceea ce am bănuit: că din cauza asta, a lipsei de transparență e și ilegal. Iar instituția aceea pusă sa soluționeze contestațiile le-a dat peste nas și le cere acum să refacă procedura, după ce o altă firmă a sesizat. Adică anunț clar, toți cei care întrunesc condițiile la masa negocierilor și oferta cea mai bună câștigă. Iar în Consiliul Județean sunt juriști, dacă nu, avem și noi specialiști chiar și consilieri județeni, și haideți să faceți ca lucrurile să funcționeze, că e prea de tot”, a scris Stelian Dolha.
Ioan Turc: PNL cere publicarea tuturor datelor juridice şi financiare care au stat la baza încheierii acestui contract
Preşedintele organizaţiei municipale PNL Bistriţa, Ioan Turc, cere ADI Deşeuri publicarea tuturor datelor juridice şi financiare care au stat la baza încheierii acestui contract.
„Din păcate, iată, am avut dreptate. Încep această declaraţie politică în acest fel, deoarece, cu puţin timp în urmă vorbeam despre faptul că tot acest contract dintre Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Integrată a Deşeurilor Municipale în judeţul Bistriţa-Năsăud şi SC Supercom SA se transformă într-o “ţeapă” pentru bistriţeni, pentru toţi cei care locuiesc în acest judeţ. Nu mă mai miră nimic, doar că, jurist fiind, am sperat că la ADI Deşeuri există oameni competenţi care înteleg că nici un document făcut în pripă pe un colţ de masă nu are valoare legală în faţa unor instituţii abilitate să stabilească acest lucru, iar Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor este o asemenea instituţie.
În noua situaţie creată, faptul că „specialistii” de la ADI Deşeuri nu au considerat de cuviinţă să intocmeasca o documentatie care sa reziste testelor de legalitate, demonstrează fie incompetenta, fie promovarea unor interese contrare interesului public. De altfel, cred că, în cele zece zile în care ADI Deşeuri poate formula plângerea contra deciziei CNSC, toţi factorii politici implicaţi în semnarea acestui contract să se gândească serios la ceea ce au de făcut în continuare, fiind evident faptul că minciuna are picioare scurte.
Avem nevoie de soluţii legale la toate aceste probleme, nu de soluţii pompieristice, neavizate de jurişti competenţi. Dacă SC Supercom SA este doar o soluţie politică, atunci situaţia în care ne aflăm este cât se poate de complicată. În acest caz, PNL cere publicarea tuturor datelor juridice şi financiare care au stat la baza încheierii acestui contract„, spune Ioan Turc, într-un comunicat remis redacţiei.