Proiecte întocmite în doru’ lelii, cum se spune, la Primăria Năsăud! În urmă cu circa două săptămâni, primarul Mircea Romocea a convocat de urgenţă o întrunire a aleşilor locali pentru adoptarea câtorva proiecte de hotărâre, printre care s-a numărat şi adoptarea unui studiu de fezabilitate care face referire la amenajarea unei parcări în cartierul de blocuri a oraşului. Numai că respectiva documentaţie este întocmită în pripă, cu greşeli. Erorile respective nu au fost observate de majoritatea aleşilor locali, astfel că proiectul a fost votat… pe încredere.
Contractul pentru întocmirea documentaţiei cu privire la amenajarea unei parcări auto în cartierul de blocuri, respectiv studiu de fezabilitate (SF) proiect tehnic (PT) şi detalii de execuţie (DDE), a fost atribuit pe data de 18 august unei firme din comuna Feldru, SC Cons-Vascoliv SRL. Valoarea contractului se ridică la 15.000 lei.
Termenul în care firma de proiectare a trebuit să finalizeze documentaţia a fost unul extrem de scurt având în vedere că pe data de 25 august aceasta a ajuns pe masa consilierilor locali năsăudeni. Aceştia ar fi trebuit să dea OK-ul pentru SF-ul întocmit de Cons-Vascoliv SRL, în cadrul şedinţei extraordinare convocată în data respectivă de primarul Mircea Romocea. Cum însă în ziua cu pricina nu a avut cvorumul necesar, şedinţa a fost amânată pentru data de 29 august.
Culmea este că, deşi au avut practic câteva zile la dispoziţie pentru a studia materialele de şedinţă, niciunul dintre aleşii locali nu s-a arătat interesat, fiindcă altfel ar fi sesizat neregulile.
Milioane în loc de sute de mii
La jumătatea lunii iulie, administraţia locală a luat taurul de coarne şi a decis ca o parte dintre magaziile/garajele construite de locatarii din carterul de blocuri, mai precis cele construite pe terenul cuprins între blocurile C1-C7 şi D1, să fie demolate. Astfel, zona capătă o altă faţă, una mult mai estetică, urbană, plus că odată degajat terenul se poate rezolva problema locurilor de parcare a maşinilor riveranilor.
Toate bune şi frumoase până la întocmirea documentaţiei, care practic a fost fuşărită.
Dar să vedem unde sunt mai exact greşelile proiectantului din SF-ul aprobat de aleşii locali năsăudeni, luna trecută.
Una dintre acestea, şi foarte importantă fiindcă se referă la suma de bani estimată a fi necesară investiţiei, este cea care ne arată principalii indicatori tehnico-economici. Astfel, în documentul întocmit de Cons-Vascoliv SRL din Feldru valorile sunt precizate în mii lei, adică fără acele zerouri care practic indică suma întreagă. Proiectantul însă scrie suma care de fapt este estimată a fi investită, întreagă, la care obligatoriu mai trebuie adăugate zerourile lipsă. Prin urmare, rezultatul este unul fabulos, fiindcă ne duce la nişte costuri extraordinar de mari pentru o parcare care se vrea realizată pe o suprafaţă de 2.628 metri pătraţi, adică pe circa 26 de ari de teren.
Astfel, conform datelor aflăm că în final parcarea cu pricina ar costa nu mai puţin de 578684,0 mii lei (cu TVA inclus), adică peste 578 milioane lei. Şi măcar dacă menţinea ar fi fost făcută măcar o dată am fi putu spune că este o scăpare însă nu este deloc aşa.
Date şi calcule aiurea
În afara acestei greşeli referitoare la valoarea estimată a investiţiei, proiectantul mai comite şi altele. O a doua este depistată la câteva pagini distanţă unde este expus graficul fizic de desfăşurare al execuţiei, adică perioada în care se vor derula lucrările pentru realizarea parcării auto.
Astfel, în capul tabelului stă precizată o dată foarte ciudată, care ne spune că lucrarea se derulează în perioada 31 august 2015(???!!!) şi 28 noiembrie 2015 (???!!!). Adică anul trecut! Şi asta nu e tot, fiindcă uitându-ne în rubricile care apar mai jos, vedem că de fapt primele lucrări, respectiv desfacere de betoane, sunt planificate a avea loc pe data de … 30 septembrie 2016.
De aici toate menţiunile cu referire la datele de desfăşurare a lucrărilor sunt normale, putem spune, până când ajungem la partea de lucrări care se referă la realizarea canalizării. Conform documentelor, aflăm că aceste lucrări se vor derula în luna decembrie, după ce toate celelalte lucrări de amenajare vor fi gata.
Cât despre eşalonarea costurilor coroborate cu graficul de realizare a investiţiei, calculele făcute de proiectant arată că aritmetica e tare grea. Astfel, 161.660,67 lei x 3+925 lei= 484.982 lei, în loc de 485.907 lei.
Primăria Năsăud: Vom corecta
Oficialii Primăriei Năsăud spun că vor corecta aceste erori, pe care de altfel nu le-au observat la momentul oportun, ci abia după ce redactorul Gazetei de Bistriţa le-a adus la cunoştinţa acestora.
„Le vom corecta şi vom mai supune o dată documentaţia spre aprobare. Oricum peste câteva zile intenţionăm să convocăm o nouă şedinţă extraordinară, fiindcă avem şi alte modificări la acest proiect în ceea ce priveşte costurile investiţiei. Fiindcă dorim să putem finaliza investiţia cât se poate de repede,practic costurile au fost reduse, astfel încât suma finală să ajungă sub 100.000 de euro, aşa încât să ne putem permite să atribuim contractul direct. Dacă recurgem la procedura normală de atribuire a contractului de lucrări, adică prin licitaţie, riscăm ca lucrările să fie efectuate abia la anul, ca să nu mai punem la socoteală că pot fi depuse şi contestaţii. Deci ne-am lungi nepermis de mult, iar noi vrem să terminăm cât mai repede această investiţie, fiindcă oamenii din zonă au nevoie de locuri de parcare”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, viceprimarul oraşului Năsăud, Dorin Vlaşin.
Analiza cost-beneficiu, nevăzută de nimeni
Pe lângă toate erorile expuse de Gazeta de Bistriţa mai sus, în documentaţie se face referire şi la o anexă nr. 4 în care ar fi trebuit să apară menţiuni cu privire la analiza cost-beneficiu a acestei investiţii. Ar fi trebuit, însă această anexă nu a mai fost pusă la dispoziţia aleşilor locali. Cu toate acestea, consilierii locali prezenţi la şedinţă au votat PENTRUadoptarea SF-ului cu privire la amenajarea parcării din cartierul de blocuri.
Şi alte documentaţii, la fel
SF-ul întocmit de SC Cons-Vascoliv nu este singurul document cu scăpări adoptat de aleşii locali năsăudeni. Un al doilea, adoptat înainte cu o lună de SF-ul pentru parcare, face referire la o analiză cost-beneficiu a proiectului care face referire la complexul sportiv multifuncţional pe care primarul Mircea Romocea l-a promis năsăudenilor în urmă cu 4 ani înainte de a fi ales în funcţie, în primul mandat. Însă despre aceste subiect vom reveni în numărul următor.
[…] Proiecte făcute pe genunchi la Primăria Năsăud! Erori în documentaţia pentru realizarea unei p… apare prima dată în Stiri Bistrita – Ziare Bistrita – Gazeta de Bistrita -Stiri […]
Din declaratia domnului Vlasin se poate observa foarte clar fapul primaria nasaud incalca legislatia achizitilor publice. 1. Suma de 100000 euro la care face referire, reprezinta lucrarile de pe un an intreg nu pentru un contract cum era in legislatia trecuta.
2. Contractul de proiectare a fost atribuit ilegal, deoarece conform noi legislatii pentru lucrarile care nu sunt finantate din fonduri europene la stabilirea procedurii de atribuiere pentru proiectare se ia in calcul valoarea totala a investitie, deci valoare totala depaseste pragul achizitie directe.
Daca tot a-ti intrebat la primarie era bine sa fi intrebat si aceste aspecte. Poate stiti pentru data viitoare.
Cred ca sunteti în eroare!
1. Suma la care face referire dl Vlasin reprezinta valoarea estimata a contractului de lucrari, nu a tuturor lucrarilor de pe un an intreg. As vrea sa vad primaria care are lucrari estimate la doar 100.000 de euro. Inseamna ca acea administratie locala nu mai face nimic.
2. Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice,
art.7, alin. 5
„Autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât 132.519 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziţiei, fără TVA, este mai mică decât 441.730 lei”.
3. In articol nu este vorba despre proiectare, ci despre studiul de fezabilitate, care se intocmeste anterior proiectului propriu-zis.
4. Cât despre partea de legalitate sau ilegalitate, daca ar fi asa cum sustineti, atunci inseamna ca TOATE administratiile locale din judet sunt demne de legat.
5. Ar fi demn de interes sa ne indicati si normele legislative care stau la baza afirmatiilor dvs. Asta asa, ca sa ne dam seama daca am gresit noi sau nu.
1. Ar bine daca a-ti citi si normele de aplicare la legea 98, art. 17 din HG 395 din 2016, pragul valoric de 441.730 lei se refera la valoarea estimată a tuturor achiziţiilor cu acelaşi cpv din cursul unui an bugetar pe care autoritatea contractantă intenţionează să le atribuie.
2. Puteti solicita lamuriri de la anap, prin helpdesk
3. La inceputul articolului precizati SF, PT, DDE nu doar SF. Pana la urma a fost atribuita si faza PT si DDE firmei in august sau nu? Din articol se intelege ca da?
4. Daca gresesc intentionat modalitatea achizitiei nu ii leaga nimeni, vedeti legea 101/2016