Registrul Auto Român (RAR) a verificat 81.702 de vehicule în perioada 5 ianuarie-31 decembrie 2015, iar 4.535 dintre acestea (5,55%) prezentau pericol iminent de accident, în special din cauza defecţiunilor majore la sistemul de frânare şi la direcţie.
În aceste situaţii una dintre măsurile luate a fost reţinerea certificatului de înmatriculare, care poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecţii tehnice la reprezentanţele Registrului Auto Român, anunță Mediafax.ro.
Directorul general al RAR, George-Adrian Dincă, susţine că rezultatele controalelor desfaşurate în trafic nu reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR – Poliţie opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecţiuni.
„Prin controalele tehnice pe care le facem zilnic, eliminăm de pe şosele vehiculele care pun în pericol siguranţa participanţilor la trafic. Este contribuţia noastră substanţială la a avea un parc auto cât mai sigur în România”, a declarat Dincă într-un comunicat.
În urma controalelor mixte desfăşurate la nivel naţional de Registrul Auto Român şi Poliţia Rutieră, pe parcursul anului 2015 au fost aplicate 29.864 sancţiuni, au fost reţinute 772 de permise de conducere şi 22.817 de certificate de înmatriculare şi au fost imobilizate 180 de autovehicule. Când vehiculul este imobilizat de poliţie ca urmare a defecţiunilor constatate, inspectorii RAR procedează la anularea inspecţiei tehnice periodice. Această măsură a fost luată în cazul a 73 dintre vehiculele verificate.
Din totalul autoturismelor, autoutilitarelor, motocicletelor şi remorcilor oprite, 53,85% (43.995) au prezentat diferite probleme tehnice sau legate de acte iar 32.694 (40%) au fost respinse pentru că au fost considerate neconforme din punct de vedere al securităţii rutiere (inspectorii RAR au constatat proasta funcţionare a instalaţiei electrice de iluminare şi semnalizare, defecţiuni ale sistemului de frânare, starea necorespunzătoare a şasiului, caroseriei sau pneurilor, jocuri anormale în mecanismul de direcţie sau în articulaţiile punţilor faţă şi spate).
Din totalul vehiculelor verificate, 2.332 (2,8%) au fost neconforme din punct de vedere al dovezii de efectuare a inspecţiei tehnice periodice (dovada de efectuare a ITP expirată, dovezi de efectuare a ITP false).
În urma analizei emisiilor poluante, la 17.962 (21,98%) dintre autovehiculele oprite, inspectorii RAR au constatat depăşirea nivelului maxim admis la 27,03%, respectiv 4.856 vehicule.
Din totalul vehiculelor controlate în trafic de inspectorii RAR anul trecut, aproximativ 27% dintre ele au fost mai vechi de 15 ani, 32,35% aveau între 11 şi 15 ani, iar 12,34% aveau între 9 şi 10 ani. Au fost oprite şi vehicule mai noi: 4,74% aveau între 1 şi 3 ani şi 24,04% între 4 şi 8 ani.
Procentajul de respingere în funcţie de vechime arată că 63,07% dintre vehiculele mai vechi de 15 ani au prezentat diferite neconformităţi, faţă de 48,01% dintre cele cu vârsta cuprinsă între 6 şi 8 ani sau 28,47% la cele mai noi de trei ani.