Primăria municipiului Bistrița a lansat invitația către cetățenii municipiului, pe 25 ianuarie 2016, să participe la dezbaterea publică a bugetului pentru anul în curs. Dezbaterea publică este programată pentru data de 28 ianuarie 2016, ora 16.
Dezbaterea publică a bugetului este o condiție legală obligatorie pentru ca să poată fi aprobat prin hotărâre a Consiliului local. Din felul în care este organizată această dezbatere publică reiese, în mod evident, faptul că nu se dorește o dezbatere publică în adevăratul sens al cuvântului (“analiză amănunțită, discutare, deliberare; discuție largă asupra unei probleme de interes general” – conform DEX). Ce analiză amănunțită putem face pe baza materialelor făcute publice până la data convocării simulacrului de dezbatere publică? Adoptarea bugetului este cea mai importantă hotărâre pe care trebuie s-o ia Consiliul local în decursul unui an, iar cetățenii au dreptul să fie informați, în prealabil, și să facă observații și propuneri, de care CL ar trebui să țină cont.
Au fost făcute publice doar informații cu caracter general despre bugetul anului 2016, nu este publicat proiectul Hotărârii Consiliului Local privind aprobarea bugetului pentru anul 2016, ne este public Raportul Primarului, în calitate de ordonator principal de credite, și a Direcției economice. Nici o informație de natură să ne putem face o idee despre construcția bugetului pentru 2016 cu doar două zile înainte de dezbaterea publică și o săptămână înainte de sedința CL. Nu a fost făcută publică lista investițiilor și sumele propuse, nu avem idee despre destinația sumelor propuse la capitolul “cultură” .
În Bistrița “europeană” autoritățile locale înțeleg într-un mod foarte original ce însemnă transparența actului decizional și democrația participativă. Seamănă mai mult cu “democrația” din China, Kazahstan, etc. Probabil că datorită acestor influențe statuia conducătorului înțelept Dengxiaoping era așa de mult dorită la Bistrița.
Adrian Florin Chereji,
Președinte Asociația BISTRIȚA CIVICĂ