În urma unui control efectuat anul acesta de inspectorii de la Curtea de Conturi la Primăria Bistriţa au fost depistate o serie de abateri de la legalitate şi regularitate a căror valoare cumulată depăşeşte suma de 6,7 milioane lei. Majoritatea neregulilor au fost depistate la Direcţia de Servicii Publice (DSP) din cadrul Primăriei Bistriţa.
În urma auditării de către echipa de audit a fondurilor publice de care a beneficiat ordonatorul terţiar de credite din subordinea UATM Bistriţa: Direcţia de Servicii Publice, au fost constatate abateri de la legalitate şi regularitate, se precizează în raportul Curţii de Conturi.
DSP, probleme la contracte
Astfel, potrivit documentului citat, funcţionarii DSP nu au calculat şi nu au aplicat sancţiunile prevăzute într-un contract de execuţie de lucrări încheiat de administraţia locală şi executant.
Mai precis este vorba de un contrat de lucrări de reabilitări de străzi şi trotuare din municipiu încheiat între Primăria Bistriţa şi SC Widia SRL, o companie din judeţul Prahova, care nu şi-a dus la îndeplinire obligaţiile contractuale. Oficialii DSP însă nu au sancţionat firma executantă.
„DSP Bistriţa nu a pus în aplicare art.12 „sancţiuni pentru neîndeplinirea culpabilă a obligaţiilor” şi art. 22 „Rezilierea contractului”, în sensul că nu a calculat, nu a pretins executantului SC Widia SRL penalităţi şi daune interese, prevăzute de art. 2.1, 12.3 şi 22.1 din contract.
Aceasta cu toate că nerealizarea obligaţiilor contractuale asumate de SC Widia SRL se dovedeşte păguboasă pentru bugetul UATM Bistriţa, valoarea lucrărilor recontractate cu alţi executanţi fiind mai mare în raport cu valoarea contractată şi neexecutată se SC Widia SRl pentru aceleaşi obiective (străzi-trotuare), cu o valoare estimată de auditorii publici externi la 1.109.252 lei”, se arată în documentul citat.
Valoarea abaterii a fost cuantificată de auditorii Curţii de Conturi la 21.422,10 lei.
„Abaterea s-a produs ca urmare a funcţionării defectuoase a sistemului de control intern al entităţii şi neurmăririi clauzelor contractuale”, se mai precizează în raport.
Decontări nejustificate a subvenţiilor pentru transportul local
O altă deficienţă, şi mare de tot a fost identificată pe palierul decontării subvenţiilor pentru transportul de persoane. Astfel, auditorii au ajuns la concluzia că în perioada 2012-2014, s-au decontat subvenţii pentru transportul public de persoane „fără a urmări dacă modul de justificare a sumelor solicitate de operatorul de transport respectă prevederile legale impuse de cadrul legalspecific”.
„Suma plătită a fost mai mare decât cea cuvenită legal prin calcularea de profit la subvenţii şi prin includerea în deconturile lunare a unor cheltuieli nejustificate cu dobânzi şi comisioane bancare. Valoarea abaterilor constatate pentru perioada 2012-2014, respectiv subvenţia acordată necuvenit,este estimată la suma de 1.438.885,17 lei.Cauzele care au dus la aceste abateri se datorează faptului că nu s-a făcut o analiză a cheltuielilor incluse în deconturi, nu s-au avut în vedere clauzele contractuale şi prevederile actelor normative în materie şi nu au fost solicitate documente justificative pentru cheltuieli financiare. O altă cauză este lipsa unor controale interne adecvate la Primăria Bistriţa privind urmărirea modului de decontare a subvenţiilor aferente transportului public local”, se arată în raportul auditorilor Camerei de Conturi Bistriţa-Năsăud.
Şi în acest caz, s-a constatat că abaterea s-a produs „ca urmare a funcţionării defectuoase a sistemului de control intern şi audit intern al unităţii”.
Potrivit documentului citat, municipalitate a validat şi decontat „fără temei legal” călătorii efectuate de persoane cu handicap şi de însoţitori, de pensionari, persoane persecutate din motive etnice, politice şi luptători în Revoluţie, „în condiţiile în care persoanele beneficiare de facilităţi nu se încadrau în categoriile sociale respective”. Acest lucru a fost descoperit în momentul în care reprezentanţii Curţii de Conturi au folosit un soft pe baza căruia pot fi identificate CNP-urile în bazele de date ale instituţiilor care se ocupă de situaţia persoanelor din categoriile mai sus-numite. Astfel, municipalitatea a decontat aiurea 294.658 de lei, operatorului de transport local, de la bugetul local.
Suprafeţe de teren şi clădiri nedeclarate de contribuabili
O serie de deficienţe au fost depistate şi în cadrul Direcţiei de Venituri, din cauză că unii proprietari de terenuri intravilane şi extravilane au declarat suprafeţe mai mici decât cele pe care le deţin în realitate.
În vederea verificării realităţii suprafeţelor de teren declarate, auditorii Curţii de Conturi au cerut Direcţiei de Venituri baza de date cu menţionarea CNP-urile contribuabililor, adresele lor, dar şi cu menţionarea categoriei de terenuri – intravilan sau extravilan – pe care aceştia le deţin. Auditorii Curţii de Conturi au identificat un număr de 725 de proprietari de terenuri intravilane şi 1.386 de proprietari de terenuri extravilane care nu aveau CNP-ul declarat, existând doar diferite coduri de identificare. Toţi aceştia au fost excluşi din baza de date.
Urmarea suprapunerii bazelor de date de la Direcţia de Venituri cu cele de la Registrul Agricol cu ajutorul unui un soft, auditorii au aflat că există situaţii în care suprafeţele de teren aflate în proprietatea sau administrarea contribuabililor conform Registrului Agricolsunt declarate parţial sau nu sunt declarateîn vederea impunerii. De asemenea, verificarea a relevat faptul că există suprafeţe de teren declarate în vederea impunerii, dar care nu figurează în Registrul Agricol.
Valoarea estimativă a abaterilorde la legalitate, potrivit raportului Curţii de Conturi, este de156.139 de leidin care 114. 252 de lei pentru terenuri intravilane şi 41.887 de lei pentru terenuri extravilane. Cauzele acestor deficienţe sunt neverificarea datelor înscrise în Registrul Agricol în format electronic, neidentificarea operativă a erorilor şiinexistenţa unei proceduri de colaborare între Direcţia Venituri cu Registrul Agricol.
Auditorii Curţii de Conturi au mai descoperit că există cetăţeni care nu au declarat că au două sau mai multe clădiri decât cea de domiciliu în vederea majorării impozitului pe clădiri datorat. Din baza de date a Direcţiei de Venituri a reieşit că, la Bistriţa, au proprietăţi persoane care locuiesc în alte 25 de unităţi administrativ-teritoriale, astfel valoarea estimativă a abaterilor ajungând la 28.529 de leireprezentând impozit pe venit nestabilit şi neîncasat, precum şi majorări de întârziere.
Deficienţa la unităţi de învăţământ
De asemenea, auditorii Curţii de Conturi au efectuat verificări la 10 ordonatori terţiari de credite finanţaţi de la bugetul local – 9 unităţi de învăţământ şi o unitate de asistenţă socială. În urma verificărilor au fost identificate abateri în cuantum de peste 2.000 lei la Grădiniţa cu program prelungit nr. 13, în timp ce la Şcoala Gimnazială nr. 4 abaterile au fost cuantificate la peste 44.300 lei.
La Liceul Forestier au fost depistate alte nereguli, cuantificate la peste 4,1 milioane lei.
Astfel, din cauza unor înregistrări eronate în fondurile bunurilor care alcătuiesc domeniul public al municipalităţii, au fost încălcate o serie de prevederi legale în domeniu, abaterile ridicându-se la 439.743,11 lei.
De asemenea, spun auditorii Curţii de Conturi în raport, nu au fost calculate şi înregistrate în contabilitate amortizări pentru bunuri care nu fac parte din proprietatea publică – 12.600 lei, în timp ce în balanţa-buget local nu există egalitate între fondul bunurilor din domeniul public şi totalul activelor fixe nete – 1.893,82 lei. Alţi circa 38.000 lei reprezintă sume care nu a fost înregistrate şi vărsate în contul bugetului local, care provin din închirierea bunurilor proprietate publică.