Proiectele de reabilitare pentru DN 17 C şi DN 17 D care fac legătura între Bistriţa şi Maramureş dar şi cu Moldova se lasă încă mult aşteptate de locuitorii din Bistriţa-Năsăud. Dacă în 2012 promisiunile oamenilor politici, mai ales ale celor care acum se află la guvernare în frunte cu însuşi actualul premier Victor Ponta, curgeau gârlă, acum se mai face vorbire doar din când în când.
Recent, preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Radu Moldovan, a adus în discuţie mai de voie mai de nevoie, acest subiect, când a răspuns la întrebarea unui conjudeţean, pe Facebook. De data aceasta însă, preşedintele CJ BN s-a ferit să mai dea termene precise.
Peste 7 milioane lei (circa 1,5 milioane euro) au fost puşi la bătaie de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru întocmirea documentaţiilor tehnice care vor sta la baza reabilitării DN 17 C şi DN 17 D, care practic sunt cele mai importante artere din partea de nord a judeţului Bistriţa-Năsăud.
Circa 3 milioane lei, doar pentru SF-uri
Contractul pentru întocmirea documentaţiei care va sta la baza lucrărilor de reabilitare a DN 17 C Bistriţa – Salva – Moisei a fost atribuit asocierii de firme SC NV Construct SRL- SC Cadsil SRL – SC Sodi Constructii SRL –SC Pro Xpert Consulting SRL, pentru 1.393.078 lei (1.123.450 lei fără TVA). Asocierea de firme amintită are şi doi subcontractanţi – SC Rioliv SRL şi SC Civitas Proiectare SRL care vor beneficia de 6% din valoarea contractului. Mai precis, pentru 3,53% din valoarea contractului, Rioliv SRL se va ocupa de realizarea de studii hidrologice, în timp ce SC Civitas Proiectare SRL va realiza documentaţia AFER (n. r. – agremente tehnice feroviare) pentru 2,22% din valoarea contractului.
Cel de-al doilea contract, cel pentru întocmirea documentaţiei aferente tronsonului de drum DN 17 D Beclean Cârlibaba, în lungime de 103,7 km, a fost atribuit unei alte companii clujene, SC DP Consult SA, deţinută în prezent de Maria Doina Raţiu, Silivan Moldovan şi Viorel Baboş. Valoarea finală a contractului este de 1.432.200 lei (1.155.000 lei fără TVA).
Lucrările de reabilitare, scoase la licitaţie până la final de an
Pe 7 august, răspunzând pe Facebook întrebării unui conjudeţean cu privire la reabilitarea DN 17 D, preşedintele CJ BN, Radu Moldovan scrie:„Drumul Năsăud-Beclean și Năsăud-Bistrița țin de COMPANIA NAȚIONALĂ DE AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI NAȚIONALE DIN ROMANIA S.A. și nu de Consiliul Județean. Am vorbit însă cu domnul Slavita de la Drumurile Naționale șim-a informat că săptămâna viitoare vor începe să facă reparații de întreținere curentă, iar la sfârșitul lunii august va fi gata și studiul de fezabilitate și undeva în luna septembrie/noiembrie vor demara și procedurile de licitație pentru aceste două tronsoane”.
Potrivit şefului Secţiei Bistriţa a Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Alexandru Slavita, întocmirea documentaţiei aferente celor două proiecte de reabilitare se apropie de finalizare, astfel că este foarte posibil ca în toamna aceasta contractele pentru lucrările de execuţie să fie scoase la licitaţie de CNADNR.
„Întocmirea studiilor de fezabilitate sunt aproape de final. Sperăm să fie gata la finalul lunii august, astfel încât peste o lună-două să fie demarate procedurile de licitaţie. Deocamdată începem lucrările de reparaţii şi întreţinere ale celor două drumuri”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, Alexandru Slavita.
Potrivit şefului Secţiei Bistriţa DRDP Cluj, lucrările de execuţie propriu-zise ar putea începe anul viitor şi ar putea fi finalizate undeva prin 2018. „Dacă lucrările încep în 2016, ele ar putea fi finalizate cam în doi ani, dar acesta este cel mai optimist termen”, a spus Alexandru Slavita.
Evident, asta în cazul în care lucrurile vor merge şnur, şi nu vor apărea contestaţii la licitaţiile pentru lucrările de execuţie, care vor „înghiţi” foarte mult timp până la soluţionarea lor. Contestaţii care nu ar fi exclus să apară având în vedere anvergura şi valoarea foarte mare a investiţiei care depăşeşte, conform estimărilor de până acum, 80 de milioane de euro.
De acum urmează greul
Fiindcă până acum discutăm doar de întocmirea expertizei tehnice, studii teren, proiectare SF, avize şi acorduri, asistenţă tehnică acordată beneficiarului la întocmirea şi susţinerea aplicaţiei de finanţare şi asistenţă tehnică la documentaţia de atribuire a PT+execuţie pentru cele două drumuri naţionale din Bistriţa-Năsăud care urmează să fie reabilitate, în mod normal ar trebui ca în etapa următoare să fie scoase la licitaţie contractele pentru întocmirea proiectelor tehnice aferente. Alexandru Slavita a precizat însă pentru Gazeta de Bistriţa că, în baza prevederilor legale în domeniu, nu vor fi organizate alte licitaţii separate, întrucât atribuirea respectivelor contracte vor fi incluse în licitaţiile care vor avea ca obiect şi atribuirea contractelor de execuţie, astfel că se mai câştigă ceva timp.
CNADNR a depus recent la Agenţia de Mediu Bistriţa-Năsăud o solicitare pentru obţinerea acordului de mediu – etapa de încadrare pentru proiectul „Reabilitare DN 17C, km 0+000-81+295, Bistrița – Salva – Moisei, amplasat:
- – pe raza județului Bistrița-Năsăud: municipiul Bistrița, comuna Dumitra, orașul Năsăud, comunele Salva, Coșbuc, Telciu și Romuli, intravilan și extravilan,
- – pe raza județului Maramureș: comunele Săcel și Moisei, DN17C, intravilan și extravilan”.
Minciuni politice
În toamna lui 2013, oficialii CNADNR se lăudau cot la cot cu preşedintele Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, Radu Moldovan, că până la final de an documentaţia necesară reabilitării şi modernizării celor două tronsoane de drumuri naţionale din Bistriţa-Năsăud va fi gata, astfel încât până cel târziu 31 decembrie 2015 lucrările să fie finalizate.
Iată ce declarau pe 29 octombrie 2013 atât de preşedintele CJ BN, Radu Moldovan, cât şi de oficialii CNADNR prezenţi la Bistriţa.
Radu Moldovan: Am găsit soluţii pentru reabilitarea a două drumuri naţionale care mai sunt pe suprafaţa judeţului Bistriţa-Năsăud, nereabilitate, şi mă refer la DN 17 C, care pleacă din Viişoara pe zona de centură – Dealul Dumitrei – Năsăud – Salva – Valea Sălăuţei – Dealul Ştefăniţei – intersecţia cu DN 18 la PECO la ieşire din Vişeu, şi DN 17 D care pleacă din DN 17 la intrarea de pe pod la Beclean – Salva – Năsăud – Valea Someşului – Pasul Rotunda – intersecţie tot cu DN 18 la Cârlibaba. (…) Pentru sectorul de drum de la Viişoara până la Năsăud, în lungime de 31 km, va începe reabilitarea de anul viitor pe fonduri bugetare, pe fonduri care vor fi suportate de la bugetul României, iar restul tronsonului, de la Năsăud la intersecţia cu DN 18 la Vişeu, pe o lungime de 55 km, va fi introdus pe POS Transport, cu o valoare estimată de aproximativ 30 milioane de euro, cu termen de finalizare31 decembrie 2015. DN 17 D – integral pe POS Transport – cu o lungime de 103 km, la o valoare estimată de aproximativ 49,5 milioane de euro, cu termen de finalizare aceeaşi dată fatidică:31 decembrie 2015.
Narcis Neaga, director general CNADNR: Confirm tot ceea ce a afirmat domnul preşedintele CJ BN, Radu Moldovan.
Marcel Boloş, directorul general IM POS-Transport: Cei 158 de kilometri sunt pentru noi un proiect de importanţă majoră, căruia trebuie să îi acordăm în următoarea perioadă importanţa cuvenită şi trebuie să fim parteneri până la capăt fiindcă termenul de 31 decembrie 2015 trebuie respectat, astfel încât fondurile pe care reuşim să le atragem din POS Transport să le utilizăm în favoarea comunităţii dumneavoastră.
Chelner, 10 km de asfalt ca ma grabesc.