Comisarii din cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bistriţa – Năsăud au desfăşurat acţiuni de control conform tematicilor naționale și regionale, la operatori economici de pe raza judeţului.
Aceste acțiuni au avut loc în perioada 01.07. – 31.07.2015.
Obiectivele au fost următoarele:
„Verificarea respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor la comercializarea brichetelor
Principalele abateri constatate au fost:
– existența la comercializare a brichetelor care nu prezintă caracteristici de siguranță pentru copii
– comercializarea de brichete fără informații de securitate (instrucțiuni sau avertismente) necesare informării consumatorilor.Verificarea modului de respectare a conformități calității, condițiilor de comercializare și etichetare a alimentelor comercializate în chioșcurile și unitățile de alimentație publică din incinta ștrandurilor, piscinelor, bazinelor de înot, precum și în zonele de agrement, parcuri de distracție, debarcadere, etc.
Principalele abateri constatate au fost:
-existența la comercializare a produselor cu data durabilității minimale depășită;
-lipsa existenței aparatelor de măsurare verificate metrologic în unitate;
-neafișarea în mod vizibil a prețurilor de vânzare și a preșurilor pe unitatea de măsură, precum și lipsa afișării cantității nete a unor preparate servite consumatorilor.Verificarea modului de respectare a prevederilor legale la prestarea serviciilor în incinta ștrandurilor, piscinelor, bazinelor de înot, precum și în zonele de agrement, parcuri de distracție, debarcadere, etc.
Principalele abateri constatate au fost:
-neafișarea autorizației de funcționare și a certificatului de înregistrare cu codul
CAEN și a denumirii unității;
-lipsa apei calde la grupurile sociale și dușurile din incinta ștrandurilor, gresia de la grupurile sociale deteriorată pe alocuri, necesitând înlocuirea, lipsa săpun și prosoape de hârtie la grupurile sociale;
-neprezentarea registrului unic de control pentru consemnarea controlului.Verificarea respectării prevederilor legale privind modul de comercializare și etichetare al fructelor și legumelor proaspete și a pastei de tomate
Principalele abateri constatate au fost:
-existența la comercializare a fructelor și legumelor pentru care consumatorii nu sunt informați complet cu privire la elementele de identificare a producătorului, sau ambalatorului, a denumirii soiului produsului, a țării de proveniență și clasei de calitate;
-informațiile privind condițiile de păstrare sunt incorect traduse de pe ambalajul original, în sensul că nu se menționează durata de utilizare după deschiderea ambalajului.Verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind calitatea serviciilor prestate în unitățile de alimentație publică din gări
Principalele abateri constatate au fost:
-lipsa afișării prețurilor de vânzare, precum și a prețurilor pe unitatea de măsură a produselor expuse la comercializare;
-starea salonului de consumație și a treasei aferente necorespunzătoare în sensul că mobilierul existent este detriorat, podeaua de pe terasă pe alocuri ruptă, conditiile de igiena din incinta salonului de consumatie necorespunzatoare, peretii necesitand igienizare.
-nu este declarată destinația spațiului Fumători sau Nefumători, deși în unitate la momentul controlului s-a constatat că se fumează.Verificarea serviciilor prestate în unitățile de cazare și unitățile de alimentație publică din cadrul acestora
Principalele abateri constatate au fost:
-nerespectarea vecinaătății produselor și depozitarea în mod aglomerat în același spațiu a materiilor prime și produselor servite consumatorilor;
-verificarea metrologică cântarelor existente în bucătării nu este efectuată la zi;
-existența de materii prime și produse care nu sunt însoțite de eticheta cu elementele de identificare-caracterizare;
-nerespectarea temperaturilor de păstrare a produselor indicate pe eticheta de producător, fiind identificate produse păstrate în stare congelată deși pe etichetă este indicată temeperatura de refrigerare;
-existența în unitățile verificate de materii prime și produse cu data durabilității minimale depășită;
-consumatorii nu sunt informați cu privire la servciile gratuite, precum și serviciile cu plata prestate în funcție de categoria de clasificare a unitățăii de cazare;
-neafișarea în mod vizibil și într-o formă echivocă a tarifelor aferente serviciilor prestate în unitățile de cazare”, informează Comisarii din cadrul Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bistriţa – Năsăud .
Produsele controlate care au fost depistate cu deficiente, au fost eliminate definitiv sau temporar de la comercializare și au fost întocmite un număr de 34 procese verbale prin care s-au aplicat amenzi în valoare de aproximativ 73 000 lei.