Primăria Năsăud a scos la licitaţie contractul pentru serviciile de salubrizare a oraşului, în condiţiile în care în urmă cu doi ani administraţia locală a înfiinţat o societate comercială cu acelaşi obiect de activitate. Valoarea contractului depăşeşte 220.000 lei (circa 50.000 euro), iar câştigătorul va fi cunoscut după data de 6 mai 2015.
Năsăudul nu se poate lăuda că este o localitate foarte curată, chiar dacă din 2013 administraţia locală a înfiinţat o societate comercială – Local Serv Năsăud SRL -care să se ocupe de salubrizare. Cu doar şase angajaţi, firma al cărui acţionar majoritar este Primăria Năsăud, a avut o activitate destul de palidă de la înfiinţare şi până acum. Recent, Primăria Năsăud a scos la licitaţie contractul cu privire la serviciile de salubrizare stradală în oraş, însă nu există nicio certitudine că Năsăudul va fi mai curat decât înainte.
Peste 50.000 euro pentru… măturat
Nu mai puţin de 224.640 lei (circa 50.400 euro) este dispusă administraţia năsăudeană să cheltuiască pentru serviciile de salubrizare a oraşului Năsăud pentru un an. Contractul a fost scos la licitaţie săptămâna trecută, iar după data de 6 mai va fi cunoscut şi câştigătorul, criteriul de bază fiind preţul cel mai scăzut.
Cursa nu va fi una dificilă dacă este să ne luăm după datele postate pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), întrucât condiţiile de participare nu sunt deloc drastice. Astfel, potrivit SEAP, ofertanţii trebuie să depună informaţii privind situaţiilefinanciar-economice aferente ultimilor trei ani – 2012, 2013 şi 2014, fiind vorba mai precis de cifrele medii globale de afaceri, fără însă a fi menţionate nişte valori minime.
De asemenea, ofertanţii vor trebui să prezinte o listă a principalelor servicii similare prestate în ultimii trei ani, însă nici la acest punct autoritatea contractantă nu impune nişte condiţii cu privire la valorile minime ale contractelor. În plus, aceştia vor trebui să depună şi o listă cu privire la utilajele şi echipamentele tehnologice pe care le deţin.
Deocamdată e doar teorie! Până la practică mai este ceva
Potrivit caietului de sarcini, serviciul de salubrizare stradala pe raza oraşului se realizează prin desfăşurarea unor activităţi specifice: măturatul manual, măturatul mecanic, curăţirea rigolelor prin răzuire, întreţinut manual trotuare, alei pietonale, întreţinut mecanic trotuare, alei pietonale, încărcarea, transportul şi descărcarea deşeurilor stradale (deşeuri rezultate din maturarea străzilor, trotuarelor, cailor pietonale şi piaţetelor – deşeuri asimilabile celor menajere, precolectate în coşuri stradale amplasate pe trotuare) la deponeu. Totodată, în perioada 15 noiembrie – 15 martie, se vor executa lucrări de menţinere în stare de circulaţie pietonală a trotuarelor şi căilor pietonale, care constau în curăţat şi îndepărtat zăpada; împrăştiat manual material antiderapant, spart şi îndepărtat gheaţa. În acelaşi document se precizează de câte ori pe săptămână trebuie măturate şi stropite străzile din oraş şi care sunt acestea, dar şi numărul lucrărilor de întreţinere.
Doi ani de activitate… palidă
În martie 2013, consilierii locali năsăudeni au aprobat înfiinţarea societăţi comerciale cu răspundere limitată, de interes public local având ca asociat unic Oraşul Năsăud, prin consiliul local – SC Local Serv Năsăud SRL, iar o lună mai târziu aceasta şi-a început activitatea. Firma primăriei are ca obiect principal de activitate „alte activităţi de curăţenie”, însă are şi câteva obiecte de activitate secundare, printre care se numără şi colectarea deşeurilor nepericuloase, lucrări de instalaţii electrice, comerţ cu ridicata a florilor şi plantelor, activităţi generale de curăţenie a clădirilor sau activităţi de întreţinere peisagistică.
Conform listafirme.ro, SC Local Serv Năsăud avea în 2013, doar şase angajaţi, asta în condiţiile în care potrivit unor surse neoficiale în firmă erau angajaţi 14 măturători stradali.
În ceea ce priveşte bilanţul contabil aferent primului an de activitate, în 2013 Local Serv SRL a avut o cifră de afaceri de peste 61.000 lei şi un profit cu puţin peste 2.000 lei, în timp ce datoriile au depăşit suma de 6.400 lei. Având în vedere condiţiile mai mult decât permisive prevăzute de administraţia năsăudeană în ce priveşte eligibilitatea ofertanţilor, este mai mult ca sigur că firma din subordine va intra în cursa pentru contractul pentru asigurarea serviciilor de salubritate. Singurul punct oarecum sensibil ar fi doar faptul că Local Serv Năsăud SRL nu poate prezenta cifra medie de afaceri pe toţi ultimii trei ani, deci din 2012 inclusiv încoace, întrucât în 2012 aceasta nu exista.
Pe de altă parte, anul trecut activitatea firmei din subordinea primăriei năsăudene a avut oare cumva de suferit în condiţiile în care din cei 14 măturători stradali, jumătate au rămas fără locul de muncă din cauză că şi-a început Vitalia activitatea odată cu implementarea, începând cu data de 15 septembrie 2014 a proiectului „Sistem integrat de gestionare a deşeurilor în judeţul Bistriţa-Năsăud”.
Chiar dacă şi până ca Vitalia să intre pe fir în ceea ce priveşte colectarea deşeurilor de pe raza oraşului activitatea de salubrizare a lăsat mult de dorit, după 15 septembrie oraşul a fost un adevărat dezastru. Şi nu ne referim doar la zonele din preajma aşa numitelor containere ecologice montate în multe puncte din oraş, dar şi la curăţenia străzilor, atât trotuarele cât şi carosabilul, fiindcă nu o dată s-a văzut cu ochiul liber faptul că acestea au rămas… nemăturate.