Aproximativ un milion de euro per kilometru de drum judeţean este costul estimat de Consiliul Judeţean Bistriţa Năsăud a fi necesar pentru reabilitarea DJ 170 între Negrileşti şi Breaza. În speţă discutăm despre modernizarea a 11 km de drum judeţean, lucrări estimate la aproape 46,9 milioane lei (circa 10,4 milioane de euro). La această sumă se mai adaugă peste 1,2 milioane lei pentru întocmirea proiectului tehnic, iar peste 2,34 milioane lei sunt rezervaţi pentru cheltuieli diverse şi neprevăzute. Costul estimat al investiţiei de bază este foarte mare în raport cu complexitatea lucrărilor care se vor derula pe acest sector de drum, cu atât mai mult cu cât chiar şi în studiul geotehnic se precizează că terenul din zona respectivă este încadrat în categoria cu risc redus.
Administraţia judeţeană demonstrează din nou că sare iar calul când vine vorba de costurile unor investiţii pe care intenţionează să le deruleze în sectorul reabilitării sau modernizărilor de drumuri din judeţul Bistriţa-Năsăud.
Săptămâna trecută, Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a scos la licitaţie contractul cu privire la modernizarea DJ 170 – km 13+450 – 24+450 Negrileşti – Breaza – limită cu judeţul Maramureş. Suma totală estimată a fi necesară acestei investiţii este de peste 50,4 milioane lei, total în care sunt incluse şi serviciile de proiectare.
Peste 11 milioane de euro scoşi la bătaie de CJ BN
Mai precis discutăm despre suma de 50.446.793 lei, din care 1.210.526 leieste suma destinată contractului pentru serviciile de proiectare, în timp ce costul lucrărilor de execuţie sunt estimate la 46.888.497 lei, din care 45.744.875 lei reprezintă cheltuieli cu investiţia de bază, iar 1.143.622 lei este suma estimată că ar fi necesară pentru organizarea de şantier aferentă lucrărilor de construcţii. La aceste sume se mai adaugă 2.347.770 lei, bani care reprezintă „diverse şi neprevăzute”.
Odată contractul atribuit, lucrările ar trebui finalizate în termen de 24 de luni.
Criteriile de eligibilitate impuse pentru acest contract sunt destul de dure. Astfel, ofertanţii nu trebui să fie datori la bugetul de stat „la nivelul lunii anterioare celei în care este prevăzut termenul limită de depunere a ofertelor”, dar nici la bugetul local. De asemenea, media cifrei globale de afaceri în ultimii trei ani (2012,2013,2014) trebuie să fie valoare de minim 70 milioane lei, sumă dovedită prin bilanţurile contabile, să prezinte o listă a principalelor servicii prestate în ultimii trei ani, a căror valoare cumulată să fie de minim 800.000 lei fără TVA, la nivelul a maxim 3 contracte, dar şi o listă a lucrărilor executate în ultimii cinci ani, din care să rezulte că a executat lucrări similare contractului ce urmează a fi atribuit, a căror valoare cumulată a fost de minim 40.000.000 lei fără TVA la nivelul a maxim 3 contracte.
De trei ori costul standard
Conform studiului de fezabilitate, DJ 170 are o lungime totală de 24,5 km, şi porneşte din Reteag traversând localităţile Ciceu Giurgeşti – Negrileşti – Purcărete – Breaza până la limita cu judeţul Maramureş.
Între Reteag şi Negrileşti, pe o lungime de 13 km, drumul este asfaltat, după care urmează o porţiune de circa un kilometru care este deja în proces de modernizare. Restul drumului, circa 10 km, până la limita cu judeţul Maramureş este, potrivit documentaţiei citate, unul pietruit.
„În decursul anilor, pe sectoare, în funcţie de starea şi tipul îmbrăcăminţii, au fost executate diverse tipuri de lucrări de întreţinere curentă. Cu toate acestea, nu se pot asigura condiţii pentru desfăşurarea unui trafic în condiţii de siguranţă şi confort mai ales pe sectorul 14+470 – 24+500”, se precizează în studiul de fezabilitate.
De precizat că acest drum judeţean este încadrat în categoria a IV-a, pentru care costurile standard se ridică la aproximativ 350.000 de euro/km.
Potrivit studiului de fezabilitate, pe sectorul de drum încă nemodernizat, deci cu îmbrăcăminte de balast, suprafaţa de rulare este în mare parte degradată cu gropi şi făgaşe, drumul având pe alocuri aspectul unui drum de pământ cu urme de pietriş, în timp ce evacuarea apei de pe carosabil nu este asigurată datorită lipse pantelor transversale ale carosabilului. În acelaşi timp nu sunt amenajate nici pante longitudinale, astfel încât apa de pe carosabil pătrunde în corpul drumului, aspect care duce la o degradare şi mai accentuată a sectorului de drum vizat. Totodată, podeţele tubulare şi dalate existente sunt colmatate.
Prin studiul de fezabilitate se propun două variante de modernizare ale drumului vizat, care diferă doar la partea care face referire la platforma drumului.
În aceeaşi documentaţie se precizează că acostamentele se vor realiza din piatră spartă şi umplutură de balast, scurgerea apei va fi asigurată prin pante longitudinale şi transversale şi şanţuri şi rigole, în timp ce şanţurile existente vor fi decolmatate, iar acolo unde situaţia o impune vor fi amenajate unele noi. De asemenea, podeţele, 31 la număr, vor fi şi ele decolmatate şi reparate, iar dacă este cazul acestea vor fi înlocuite. Pe sectoarele de drum unde este necesară consolidarea platformei pentru asigurarea lăţimii drumului „se vor adopta pe cât posibil soluţii de consolidare care să fie cât mai eficiente din punct de vedere economic – ziduri de sprijin din beton, beton armat, gabioane, pământ armat”.
Platforma drumului va avea o lăţime de 8 m, iar partea carosabilă va fi de 6 m cu două benzi de circulaţie.
În documentaţie se mai precizează că pe două sectoare ale drumului, unul în lungime de 160 m, iar cel de-al doilea cu o lungime de 255 m, este prevăzută amenajarea albiei râului din zonă pe ambele maluri cu ziduri de sprijin.
Lucrările de execuţie se vor derula pe parcursul a circa doi ani (22 luni) de la data semnării contractului.
Costurile de bază ale investiţiei, deci care se referă strict la lucrările de execuţie se ridică la 45.744.875 lei, adică 10.165.528 euro pentru 10 km de drum. Adică aproximativ UN MILION de euro per kilometru de drum modernizat. Dacă mai adăugăm şi organizarea de şantier dar şi suma prevăzută la „diverse şi neprevăzute”, preţul unui kilometru de drum modernizat în zona Negrileşti – limita cu judeţul Maramureş este unul foarte piperat.