Realizarea unui parc industrial în Bistriţa ar trebui să aducă un plus de valoare, din punct de vedere economic, municipiului. Mai sunt multe de făcut pentru a finaliza proiectul PARC INDUSTRIAL BISTRITA SUD demarat de municipalitatea bistriţeană, dar, până una alta, de la bugetul local se cheltuiesc de vreo trei ani încoace sute de mii de lei anual pentru activitatea SC Business Park Bistriţa Sud SRL. Iulius Dumitru, managerul SC Business Park Bistriţa Sud SRL, a calculat că anul acesta bugetul de cheltuieli necesar societăţii pe care o conduce se ridică la 660.000 lei, din care doar cheltuielile cu salariile sunt în cuantum de 120.000 lei.

 

Valoarea totală a proiectului este de 35.170.442,56 lei, din care: 12.953.779,08 lei – valoarea eligibilă nerambursabilă din FEDR (50%); 12.953.779,08 lei – contribuţie proprie (50%); 6.217.813,96 lei – valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile; 3.045.070,43 lei – valoarea neeligibilă estimată.

Suma care apare drept „contribuţie proprie”, sunt banii pe care Primăria Bistriţa trebuie să îi cheltuiască de la bugetul local pentru acest proiect. Numai că, cei aproape 13 milioane lei sunt o parte din suma pe care municipalitatea bistriţeană a împrumutat-o de la bancă, anul trecut, respectiv 40 milioane lei.

Obiectul general al proiectului sună foarte bine teoretic, acesta fiind revigorarea şi dezvoltarea economiei locale şi regionale şi creşterea nivelului de trai prin atragerea investiţiilor şi crearea de noi locuri de muncă în municipiul Bistriţa. Doar pentru întocmirea documentaţiilor până ca proiectul să primească aprobare pentru finanţare, Primăria Bistriţa a cheltuit aproximativ 330.000 lei.

 

Necesar de peste 100.000 de euro

Iulius Dumitru susţine că anul acesta are nevoie de un buget pentru cheltuieli care se ridică la nu mai puţin de 606.250 de lei. Din această sumă scădem însă 56.250 lei, bani pe care managerul SC Business Park Bistriţa Sud SRL preconizează că vor intra în bugetul societăţii, deci venituri. Dar să vedem pe ce intenţionează Iulius Dumitru să cheltuiască anul acesta bani.

În primul rând discutăm de suma 120.000 de lei, bani necesari pentru a acoperi salariile a trei angajaţi, fiecare primind câte 4.000 lei lunar (aproape 1.000 de euro). La acest moment, oficial singurul angajat al societăţii din subordinea municipalităţii este doar Iulius Dumitru, însă acesta pregăteşte angajarea a încă două persoane, culmea tot pe funcţii de conducere – un director executiv şi un director tehnic. Cele două posturi au însă nevoie de aprobarea consilierilor locali, foarte probabil asta se va întâmpla în şedinţa ordinară care va fi programată spre finele acestei luni, şi abia apoi vor fi scoase la concurs.

Pe lângă sumele necesare pentru salarii, Iulius Dumitru preconizează şi alte cheltuieli anul acesta. Astfel discutăm despre suma de 36.000 lei, care ar fi necesară pentru participarea la opt evenimente specifice – forumuri de investiţii, târguri, expoziţii şi congrese -, 4.500 lei taxă de participare/ eveniment. Evident e nevoie de bani şi pentru deplasări, astfel că se mai adaugă alţi 32.000 lei – 4.000 lei/ eveniment (bilete de avion, taxe aeroport, transport alte mijloace de transport). Pentru alte deplasări în ţară (motorină, bilete de tren sau avion), destinaţiile precise fiind Centrul Român pentru Promovarea Comerţului şi Investiţiilor Străine, dar şi la ambasade şi Camere de comerţ bilaterale, au fost bugetaţi fix 10.000 lei.

La toate acestea se mai adaugă 48.000 lei (6.000 lei/eveniment) – diurne pentru deplasări externe, şi 10.000 lei – diurne deplasări interne. Cheltuielile SC Business Park Bistriţa Sud SRL nu se opresc însă aici fiindcă Iulius Dumitru consideră că are nevoie şi de un abonament la o revistă de specialitate care costă lunar 375 lei, astfel că pentru 12 luni are nevoie de 4.500 lei. Şi de consultanţă juridică este nevoie astfel că 20.000 lei sunt rezervaţi acestui segment – 200 de lei ora, în medie 8 ore pe lună.

 

Iată şi care sunt restul cheltuielilor bugetate pentru acest an

  • Promovare multimedia, inclusiv crearea identității vizuale şi audio – 20.000 de lei
  • Emisiuni radio/TV/adevertoriale, apariții în presa centrală, regională și locală – 25. 000 de lei
  • Evenimente locale de promovare – 15.000 de lei (3.000 de lei/eveniment)
  • Contabilitate – 12.000 lei (1.000 le/lună)
  • Control de gestiune/audit – 2.500 de lei x 9 luni – total: 22.500 de lei
  • – Comisioane bancare: 300 lei x 12 luni – total: 3.600 de lei
  • Cheltuieli curente: închiriere/comodat autoturism, combustibil, energie, gaz, apă la sediul social şi sediul administrativ – 20.000 lei
  • – Proiect tehnic pentru realizarea incubatorului de afaceri – 30. 000 de lei
  • – Servicii externalizare pază parc industrial – 45.000 de lei
  • – Servicii curățenie, deszăpezire, întreținere spațiu verde –25. 000 de lei
  • – Iluminat public și stradal în parc – 30000 de lei.
  • – Închiriere/ achiziţie laptop, imprimantă – 6.000 de lei
  • Birotică – 2.350 lei
  • Protocol: 500 de lei x 10 luni – 5.000 de lei
  • Hosting: 1.000 de lei /lună x 12 luni – 12.000 lei
  • Inserţie în Catalogul Parcurilor din România 2015 – 10.000 lei
  • Abonament telefon mobil – 1 abonament x 275 lei/lună x 12 luni – 3.300 lei.

 

Investitorii încă se lasă aşteptaţi

Potrivit oficialilor Primăriei Bistriţa, proiectul va genera 150-200 de locuri de muncă. Acest număr însă va deveni real doar în condiţiile în care în parcul industrial vor apărea noi investitori nu şi dacă anumiţi agenţi economici existenţi deja pe raza municipiului Bistriţa îşi vor reloca activitatea în perimetrul Business Park, având în vedere facilităţile promise de conducere.

Mai precis discutăm despre:

  • Scutire de la plata impozitului pe clădiri;
  • Scutire de la plata impozitului pe teren (valabilă în cazul în care se dorește achiziționarea terenului);
  • Stimulente și facilități adiționale pentru promovarea investițiilor directe cu influență semnificative asupra economiei: posibilitatea de a folosi amortizarea accelerată, reportarea pierderilor fiscale pe parcursul următorilor 5 ani din profitul impozabil, scutire pe profitul reinvestit.
  • Terenurile dispun de certificat de urbanism cu avizele aferente, acord de mediu, studii topo și geo etc, care pot fi puse la dispoziția investitorilor;
  • Furnizarea suportului complet de infrastructură pentru activitățile industriale (drumuri de acces, alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu curent electric, alimentare cu gaze, comunicații, iluminat public, încălzire, aer condiționat);
  • Societatea administrator va face lobby pe lângă Consiliul Local Bistrița pentru obținerea/prelungirea facilităților;
  • Societatea administrator va asista investitorii în relația cu autoritățile locale, inclusiv fiscul, în sensul că va face toate demersurile ca aceste relații să se desfășoare normal;
  • Societatea administrator va sprijini investitorii în obținerea de ajutoare de stat, la nivel local și central;

macheta parc industrial

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.