Consilierii judeţeni bistriţeni au aprobat recent două proiecte de hotărârea care vizează modernizarea unor drumuri judeţene, care, potrivit documentelor au costuri foarte mari. Pentru modernizarea a 1,3 km de drum judeţean în comuna Negrileşti, pe DJ 170, conform proiectului tehnic şi al indicatorilor tehnic-economici aprobaţi, costul este estimat la 2,1 milioane lei, în timp ce pentru modernizarea a circa 3 km de drum pe DK 172 Beclean – Figa, CJ BN ar putea cheltui 5,7 milioane lei.
În ultima şedinţă ordinară a Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud, aleşii judeţului au aprobat, printre altele, două proiecte de hotărâre care trag atenţia în mod deosebit. Este vorba de aprobarea Studiului de fezabilitate şi a indicatorilor tehnico-economici aferenţi obiectivului „Modernizare DJ 170, km 13+130 – 14+470 în localitatea Negrileşti”, deci 1,34 km de drum, şi aprobarea Documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie şi a indicatorilor tehnico-economici aferenţi obiectivului „Modernizare DJ 172, km 3+080 – 5+870, Beclean – Figa”, iar în acest caz vorbim de 2,79 km de drum.
La Negrileşti, un km de drum este estimat la 2,11 milioane lei
În cazul porţiunii de drum de pe DJ 170 de la Negrileşti, de 1,34 km, conform datelor tehnice şi a devizului general, costul total al investiţiei se ridică la 2.118.852 lei – adică 476.146 euro – din care C+M este de 1.918.743 lei. Aici trebuie să menţionăm că pentru DJ 170 a existat încă din 2005 un proiect întocmit de SC Drum Proiect SRL, documentaţie care cuprinde şi acest sector de drum de 1,34 km. Potrivit documentaţiei CJ BN, pe DJ 170 s-a lucrat până în 2012, până la km 13+130.
„Din cauza perioadei prelungite de execuţie şi a modificărilor survenite în teren, s-a dispus întocmirea unui proiect nou, care să redea situaţia reală în teren şi să dea soluţii în consecinţă pentru toată zona intravilană a localităţii Negrileşti. Astfel, după efectuarea unor măsurători topo noi, a studiului geo, a vizitării amplasamentului, s-au proiectat lucrările necesare pentru amenajarea acestui tronson de drum, care să finalizeze, la cerinţele actuale, lucrările neefectuate”, se precizează în documentaţia tehnică. Ce prevede noul proiect întocmit tot de SC Drum Proiect SRL, vă prezentăm mai jos. Astfel, potrivit documentaţiei, partea carosabilă va avea o lăţime de 6 m şi două acostamente de câte o jumătate de metru fiecare.
„Pentru a nu intra în terenuri particulare s-a convenit cu beneficiarul (n. r. – Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud) să se renunţa la supralărgiri, pentru a se putea executa sau monta construcţiile adiacente drumului: şanţuri ranfort, parapeţi de siguranţă, podeţe. A fost necesar să se aleagă o viteză de proiectare minimă pentru a ne putea încadra în zona drumului. Drumurile laterale se vor asfalta pe o lungime de 10 m şi o lăţime de 4 m. Şanţurile laterale se vor decolmata pe toată lungimea tronsonului, pentru a conduce apa spre podeţele de descărcare”, mai scrie în documentul în care sunt descrise datele tehnice generale. Potrivit aceloraşi date tehnice a fost prevăzut următorul sistem rutier, ţinându-se cont evident de traficul din zonă: umpluturi de balast, în grosime de 20 cm, şi piatră spartă, în grosime de 15 cm; un strat de beton asfaltic (binder) BADPC 25 cu o grosime de 6 cm şi un strat de uzură de 4 cm folosindu-se un alt tip de beton asfaltic, BA 16.
„Acostamentele se vor pietrui cu un strat de 10 cm piatră spartă, diferenţa necesară la umpluturi făcându-se cu balast. Pe zonele unde platforma drumului proiectat se lăţeşte li nu există zestre din piatră, se va executa suplimentar o casetă din balast, cu lăţimea de 3 cm şi grosimea de 20 cm, conform detaliilor din profilele transversale”, se mai precizează în documentaţie. Pe lungimea tronsonului există patru podeţe, care la acest moment, conform proiectantului sunt subdimensionate şi vor fi înlocuite cu altele noi din polipropilenă, polietilenă de înaltă densitate sau alte materiale potrivite unei astfel de destinaţii.
De asemenea, pe o lungime de 355 m vor fi executate şanţuri ranfort din beton, iar pentru siguranţa circulaţiei în anumite zone vor fi montate parapete deformabile de siguranţă, pe o lungime totală de 525 m. Suma totală a investiţiei pentru tronsonul de drum judeţean în lungime de 1,34 km se ridică la 2.118.852 lei, rezultând astfel că un kilometru de drum ar costa aproape 1,6 milioane lei, adică peste 355.000 de euro. Asta în condiţiile în care costul standard este de 270.000 de euro, şi în condiţiile în care pe tronsonul de drum în lungime de 1,34 km de pe DJ 170 nu discutăm de execuţia unor lucrări de artă care să ridice preţul.
Între Beclean şi Figa: 2,3 milioane lei/km de drum judeţean
În aceeaşi şedinţă ordinară, consilierii judeţeni au aprobat şi documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţie şi indicatorii tehnico-economici pentru 2,79 km de drum de pe DJ 172 Beclean – Figa. Porţiunea drum în discuţie este deja pietruită, însă investiţia se ridică la 5.726.000 lei (1.285.786 euro), la care se adaugă şi TVA-ul aferent de 1.201.404 lei. Deci rezultă un total de 6.927.404 lei pentru acest obiectiv, costul pentru un kilometru de drum ridicându-se la peste 2,3 milioane lei per kilometru, adică la aproximativ 520.000 de euro, dublu faţă de costul standard. Pentru acest tronson de drum dintre Beclean şi Figa sunt propuse două variante de modernizare. Una dintre ele prevede modernizarea cu îmbrăcăminţi asfaltice, iar cea de a doua cu beton de ciment rutier.
Potrivit datelor tehnice, platforma drumului este de 7 – 8 metri, partea carosabilă de 6 m (vor fi două benzi de circulaţie de câte 2 m), iar acostamentele – pe ambele părţi ale drumului – vor avea o lăţime de jumătate de metru. Trebui să reţinem că, spre deosebire de modernizarea tronsonului de drum de la Negrileşti unde este prevăzut ca drumurile laterale să fie asfaltate pe o lungime de doar 10 metri, în acest caz drumurile laterale vor fi asfaltate pe o lungime de 30 de metri. Potrivit proiectului, nu intră în discuţie realizarea unor lucrări de artă, iar podeţele existente nu vor fi înlocuite decât dacă sunt deteriorate şi în plus vor fi montate unele noi acolo unde va fi nevoie.