Razboi politic pentru gunoaiele din BN!
Licitatia pentru concesionarea serviciului de salubritate, amanata la nesfarsit
Proiectul depozitului ecologica de la Tarpiu este deocamdata in stand-by, din cauza neintelegerilor dintre administratia judeteana si administratiile locale, mai ales cele care au primari USL.
In luna noiembrie a anului trecut, Liviu Rusu, presedintele Consiliului Judetean Bistrita-Nasaud dadea asigurari ca, odata finalizat depozitul propriu zis si statia de compostare a deseurilor, foarte curând va incepe colectarea gunoaielor de pe raza judetului. Nici la aceasta data licitatia nu este lansata pe SEAP.
In cazul proiectului gropii ecologice de la Tarpiu, zicala „socoteala de acasa nu se potriveste cu din târg” se muleaza perfect pe situatia existenta.
Dupa ce ani la rând autoritatile s-au zbatut fiecare in felul lor de a transpune in realitate un depozit ecologic pentru deseuri menajere, dupa finalizarea acestuia a mai ramas un hop care s-a dovedit a fi greu de trecut. Este vorba de desemnarea operatorului care va colecta deseurile de pe raza judetului, modul de colectare si periodicitatea, dar si preturile care se vor practica. Membrii Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara (ADI), recte primarii, s-au aratat nemultumiti de aceste aspecte inca de la prima intrunire care a avut loc la inceputul acestui an, in luna ianuarie.
Tarifele propuse, marul discordiei
Multe dintre prevederile din caietul de sarcini au iscat multe nemultumiri printre primarii bistriteni. Una dintre acestea, care se referea la pretul de colectare al deseurilor menajere, pret diferentiat in mediul urban de cel rural, au aprins cel mai mult spiritele. La acea vreme, edilii bistriteni, indiferent ca reprezentau partidul aflat la putere sau ai opozitiei, s-au aratat indignati de cifrele avansate.
O alta nemultumire a fost legata si de modul de colectare a deseurilor. Daca la primele intâlniri ale primarilor s-a acceptat ca gunoiul sa fie colectat „din poarta in poarta”, la sedinta din ianuarie edilii au fost instiintati ca, potrivit proiectului, colectarea va fi efectuata mult mai rar. Mai precis, proiectul prevedea colectarea deseurilor de la rampele intermediare, dispuse din 300 in 300 de metri, vara de trei ori pe saptamâna si de doua ori pe saptamâna iarna in mediul urban, iar in mediul rural o data la doua saptamâni.
Drept urmare, primarii au cerut schimbari urgente ale acestor prevederi – colectarea deseurilor sa fie efectuata o data pe saptamâna in zona caselor, de doua ori pe saptamâna in zona blocurilor (in comune) si zilnic la orase. De asemenea si reducerea pretului pe care operatorul l-ar practica pentru colectarea deseurilor a fost solicitata de primarii bistriteni, dar si ca operatorul sa fie acela care incheie contractele cu populatia si cu agentii economici, nu administratiile locale in numele operatorului.
Daca toate aceste nemultumiri aratate pâna acum au fost comune tuturor edililor indiferent de culoarea lor politica, cei ai USL au solicitat sa nu fie doar un singur operator, ci câte unul pentru fiecare statie de transfer, adica cinci. Totodata, primarii USL au mai cerut ca perioada de concesionare a serviciului de salubritate sa fie pe o perioada de cinci ani, cu posibilitate de prelungire pentru inca doi ani si jumatate, si nu pe opt ani cu posibilitate de prelungire pentru alti patru.
Primarii USL vor mai multi operatori
La ultima sedinta ADI au fost puse pe tapet toate aceste probleme, insa situatia nu a fost rezolvata suta la suta. Daca preturile de la care se va porni licitatia si modul de colectare s-au mai „reparat” intru câtva, nu asa s-a intâmplat si in ceea ce priveste numarul operatorilor care ar putea concesiona serviciul de salubrizare, adica cinci, câte unul pentru fiecare statia de transfer, si nici cu durata de concesionare a serviciului.
Primarii USL au fost foarte nemultumiti si au acuzat conducerea Consiliului Judetean ca ar avea gânduri ascunse. Primarul comunei Lechinta, Romeo Florian, a declarat intr-o conferinta de presa ca nici macar nu li s-a prezentat membrilor ADI caietul de sarcini pentru care, la ultima sedinta, acestia ar fi trebuit sa isi dea acordul de principiu.
,,La ultima sedinta ADI, la capitolul diverse ni s-a cerut un aviz de principiu asupra documentatiei de atribuire. Cum sa votam ceea ce nu am vazut? Dorim ca atunci când vor avea loc licitatiile, cetatenii din comunele noastre sa beneficieze de servicii foarte bune la preturi la fel de bune. (…) Tot acest ADI functioneaza dupa bunul plac al unui personaj (n. r. – referire la Liviu Rusu, presedintele CJ BN) care este o eroare electorala, un om care este depasit de anvergura functiei, nu are suficienta ratiune”, a spus Florian.
In schimb, unul dintre primarii Puterii, democrat-liberalul Gheorghe Balajan, este de parere ca actiunea colegilor primari ai USL este mai mult de natura politica.
„Legat de preturi trebuie sa decida Consiliile locale, daca sunt majoritare se accepta, daca nu, nu. Dar ati vazut ca ei (n. r. – primarii USL) refuza. Ei intentionat fac asta. Totul e politic, nu are rost sa vorbim. Dar o sa ajunga sa plateasca amenzi. Nu e obligatoriu sa fie cu noi, o sa mergem cu câti suntem. Oricum sunt sigur ca tariful va scadea cu cel putin 30% la licitatie fiindca vor participa multe firme la licitatie. Dar daca vor fi amendati de cei de la Garda de Mediu, tot noi (n. r. – PDL) vom fi acuzati, fiindca vor spune ca noi i-am trimis. Dar vine primavara si gunoaiele trebuie adunate si fiecare zi conteaza. Din pacate vom ajunge cu licitatia undeva in toamna. Eu voi propune ca serviciul sa fie dat in administrare pâna una alta la o firma specializata de la noi din judet pâna se va termina licitatia. Asta insa va trebui sa hotarasca guvernul”, a spus primarul comunei Dumitra, Gheorghe Balajan.
Va fi si o licitatie… cândva
La ultima sedinta ADI, primarii nu au ajuns la o intelegere cu conducerea CJ BN si nici cu cei de la unitatea de implementare a proiectului.
Din cauza acestor neintelegeri, licitatia pentru concesionarea serviciului de salubrizare nu va avea loc la termenul prevazut, luna aprilie.
In toamna anului trecut, când executia primei celule de colectare a deseurilor si statia de compostare de la Tarpiu au fost finalizate, Liviu Rusu se arata extrem de optimist si afirma ca centrul va incepe sa functioneze in maxim 10 zile. In ceea ce priveste operatorul economic care se va ocupa de colectarea si prelucrarea deseurilor, era in viziunea lui Rusu SC Iridex, constructorul, evident ca o solutie temporara pâna la finalizarea licitatiei pentru concesionarea serviciului. Numai ca in scurt timp, Rusu a aflat ca solutia temporara nu este si legala.
In plus, nu doar impotrivirea primarilor USL l-au impiedicat pe Liviu Rusu si al sau Consiliu Judetean sa posteze la timp anuntul pe SEAP, ci si faptul ca trebuia aduse modificari la unele documente, astfel incât Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice sa-si dea acceptul pentru demararea procedurii de achizitii publice in vederea delegarii gestiunii Serviciului Public de Management si Operare a Centrului de Management Integrat al Deseurilor Tarpiu.
Astfel, in acest moment, deseurile sunt colectate ca si pâna acum, fiecare primarie cu utilajele si oamenii proprii, si depozitate in gropile ramase disponibile – adica Bistrita, Beclean si Sângeorz-Bai.
Inainte de inchiderea editiei, managerul de proiect al depozitului ecologic de deseuri de la Tarpiu, a declarat ca de la Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara documentatia necesara.
„Acuma am primit documentatia finala de la Asociatia de Dezvoltare Comunitara. Eu sper ca primarii sa inteleaga ca aceasta lucrare este extrem de necesara si utila. Stam cu proiectele facute, cu lucrarile executate, fara sa poata fi utilizate”, a spus Vasile Moldovan, adaugând ca un termen exact pentru demararea procedurilor de licitatie in ceea ce priveste concesionarea serviciului de salubritate pentru colectarea deseurilor din judet, este foarte greu de precizat, intrucât totul depinde de acordul pe care il vor da membri ADI.
Proiectul a scârtâit de la bun inceput
Una peste alta, proiectul depozitului ecologic de la Tarpiu pare sa fie unul care a scârtâit de la bun inceput. Daca initial acesta a fost prevazut a fi construit in Bistrita, pe Valea Boilor, ulterior s-a ajuns la Tarpiu. Partea hilara a acestei secvente a viitorului proiect este faptul ca la acea vreme, Vasile Moldovan, primarul de atunci al Bistritei, acum managerul de proiect al depozitului ecologic, punea la dispozitie cu bratele deschise terenul de pe Valea Boilor, ca dupa un an sa isi schimbe optiunea. Ca prin minune a aparut solutia salvatoare, aceasta fiind prezentata de colegul de partid al lui Vasile Moldovan, primarul democrat-liberal al comunei Dumitra – Gheorghe Balajan.
La acea vreme, edilul de Dumitra se arata foarte bucuros sa poata pune la dispozitie terenul cu pricina de la Tarpiu, mai ales ca prevedea un viitor luminos pentru dezvoltarea comunei dar si crearea de locuri de munca pentru concetatenii pe care ii pastorea. Ca partea cu dezvoltarea si locurile de munca este reala, este una, insa surse ale Gazetei de Bistrita au afirmat ca in zona apropiata de locul unde s-a construit depozitul ecologic, au detinut suprafete de teren câteva personaje importante din politica româneasca, care, culmea, le-au achizitionat nu cu mult timp inainte ca proiectul sa primeasca OK-ul. Urmarea nu este una greu de ghicit – pe lânga terenul pe care administratia locala din Dumitra l-a pus la dispozitie pentru proiect, cum a mai fost nevoie de o suprafata mult mai mare, vecinii au avut „amabilitatea” de a vinde.
Contract aditional, semnat dupa efectuarea lucrarilor
In ceea ce priveste licitatia pentru executia lucrarilor de la depozitul ecologic, aceasta a fost adjudecata de SC Iridex Group Constructii SRL, firma care are ca asociati, persoane juridice, pe Valentin Feodorov, Cristian Nicolaescu si Teodorescu Virginia, dar si o persoana juridica – Iridex Group Import Export SRL.
Valoarea contractului adjudecat pentru lucrarile de la Tarpiu este de peste 155 milioane lei, iar termenul de finalizare era 18 decembrie 2010, termen care a fost cu mult depasit. Teoretic, lucrarile au fost finalizate in decembrie anul trecut, insa mai sunt de pus la punct o serie de aspecte.
In plus, in luna februarie, Consiliul Judetean Bistrita-Nasaud a parafat un contract aditional cu Iridex Group Constructii SRL pentru niste lucrari suplimentare la cele cinci statii de transfer din judet. Valoarea contractului suplimentar este de 2.563.438 lei (fara TVA), suma care potrivit unor declaratii date in presa locala de managerul de proiect, Vasile Moldovan, se incadreaza in valoarea initiala a contractului, de 155 de milioane lei.
In anuntul de atribuire de pe SEAP se precizeaza ca este vorba despre o „Situatie de urgenta extrema survenita in urma unor evenimente care nu puteau fi prevazute de autoritatea contractanta, in conformitate cu conditiile stricte stabilite in directiva”.
Partea ciudata este ca la momentul la care Liviu Rusu a facut receptia depozitului ecologic de la Tarpiu, in luna noiembrie a anului trecut, acesta anunta ca cele cinci statii de transfer sunt si ele finalizate. Or atribuirea contractului suplimentar a avut loc dupa acest moment, in februarie anul acesta. O alta afirmatie interesanta a managerului de proiect legata de executia acestor cinci statii de transfer este si faptul ca respectivele lucrari suplimentare au fost constatate in momentul executiei si ca ele nu au fost cuprinse in proiect.
Vasile Moldovan, managerul de proiect, vine insa cu lamuriri.
„Fata de documentatia initiala au aparut situatii pe care nu le puteam prevedea si aceste lucrari au fost executate pentru functionalitatea statiilor de transfer, dar in acelasi timp valoarea a ramas aceeasi pentru ca s-a renuntat la alte lucrari”, a declarat pentru Gazeta de Bistrita, Vasile Moldovan.
Potrivit managerului de proiect, lucrarile suplimentare care nu au fost prevazute in proiect sunt de terasamente, de amenajare a terenului, teren de fundare, schimbare de calitati de betoane. Toate aceste lucrari au fost efectuate la momentul executiei celor cinci statii de transfer, dar contractul aditional a fost incheiat dupa.
„Lucrarile au fost validate prin acest contract, pentru ca de-a lungul executiei s-au dat dispozitii de santier si s-au facut, doar ca fiecare lucrare trebuie sa fie evidentiata printr-un contract”, a explicat Vasile Moldovan, adaugând ca termenul final pentru executia lucrarilor la statiile de transfer a fost finele lunii trecute.
Iridex, data in judecata de Primaria Dumitra
Potrivit portalului instantelor de judecata, SC Iridex Group Constructii SRL a fost actionata in judecata, pe data de 1 februarie 2012, de Primaria comunei Dumitra, din cauza datoriilor pe care firma bucuresteana le are catre administratia locala.
Primarul Gheorghe Balajan a precizat pentru Gazeta de Bistrita ca Iridex datoreaza Primariei Dumitra nu mai putin de 3,2 miliarde de lei vechi. Cu toate ca la finele anului trecut, potrivit lui Balajan, CJ BN a efectuat plati catre societatea bucuresteana in valoarea de circa 30 de miliarde de lei vechi, conducerea Iridex s-a facut ca ploua când a venit vorba sa isi onoreze datoriile catre primaria din Dumitra. Drept urmare, societatea bucuresteana fost data in judecata.
„Sunt niste bani de anul trecut. E vorba de 3,2 miliarde lei vechi, din totalul de cinci. Doua miliarde ne-au platit, dar nu si restul si ne-au cam incurcat. Ne-am speriat un pic ca nu-i semnata nici receptia. Noi am avut cu ei (n. r. – SC Iridex Group Constructii SRL) un contract, au dus pamânt de aici din Dumitra la Tarpiu, pamânt argilos necesar pentru groapa. Au dus multe masini, mii de masini. Noi le-am trimis prin avocat somatie ca sa reusim sa ne recuperam banii. Oricum ei depind de noi, fiindca mai avem de le semnat receptia, mai au de facut unele lucrari aici la groapa. Ei nu spun ca nu dau banii, dar ne tot amânat, desi au primit de la Consiliul Judetean in decembrie vreo 30 de miliarde de lei vechi. Dupa ce s-au vazut cu banii, voie buna! Acu, daca ii voi putea recupera pâna la jumatea anului, e foarte bine”, a declarat pentru Gazeta de Bistrita, primarul Gheorghe Balajan.
Proiectul „Sistem de management integrat al deseurilor solide in judetul Bistrita-Nasaud” este finantat prin POS Mediu, valoarea totala, fara TVA, fiind de 155,083 milioane lei, dintre care doar 2% reprezinta contributia beneficiarului, Consiliul Judetean Bistrita-Nasaud.
Liana Muresan
redactie@gazetadebistrita.ro