Strabag, preferata CNADNR, castiga milioane bune si in BN
Licitatia pentru reabilitarea strazilor din Centrul istoric, organizata de Primaria Bistrita, a fost adjudecata de SC Strabag din Bucuresti cu peste sase milioane de lei. In luna august, aceeasi firma a castigat o alta lucrare scoasa la licitatie de municipalitate – Amenajare si modernizare strazi in zonele noi de locuinte, contract adjudecat cu aproximativ 3,66 milioane lei.
In judetul Bistrita-Nasaud, Strabag a mai castigat lucrari de reabilitare si modernizare a drumurilor din orasul Sangeorz-Bai – proiect derulat prin Programul Operational Regional, Axa prioritara 5 – „Dezvoltarea durabila si promovarea turismului, dar si contractul de reabilitare a DN 15A Reghin-Saratel, licitatie organizata de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
Firma Strabag pare sa fie una dintre firmele rasfatate de CNADNR pentru lucrarile scoase de compania statului scoase la licitatie in ultima perioada. De altfel, reprezentantii Strabag declarau public la un moment dat ca au de gand sa modernizeze toate drumurile din Romania. Pe langa contractele castigate de la CNADNR, Strabag a reusit sa adjudece contracte scoase la licitatii si de unele autoritati locale.
La Sangeorz-Bai unii carcotesc, primarul spune ca e totul in regula
In judetul nostru, Strabag a reusit sa intre pe piata lucrarilor de reabilitare si modernizare a drumurilor la Sangeorz-Bai si Bistrita.
Lucrarile de la Sangeorz-Bai fac parte dintr-un proiect mai amplu, „Lucrari de reabilitare si modernizare strazi in municipiul Turda si orasul Sangeorz Bai”, a carui valoare totala este 22.908.917 lei. Strict pentru Sangeorz-Bai, valoarea lucrarilor ajunge la circa 16 milioane de lei, pentru aproximativ cinci kilometri de drum, in cauza fiind vorba de 11 strazi.
Odata cu inceperea executiei lucrarilor din orasul de pe Somes, in vara acestui an a izbucnit si un scandal legat de modul in care se desfasoara acestea. Pe facebook.com au fost postate o serie de fotografii, de catre un locuitor din Sangeorz-Bai din care reies o serie de prestatii cel putin ciudate ale celor care lucreaza la drumurile din oras.
Un exemplu este strada Lacrimioarelor unde asfaltul s-a turnat direct peste stratul de pamant netasat, terenul nefiind deloc pregatit pentru o astfel de lucrare. Pe acelasi profil de pe facebook unde sunt prezentate mai multe momente din timpul lucrarilor in perioada iunie – octombrie apar si alte ciudatenii. Cu toate acestea, Roland Venig, primarul orasului Sangeorz-Bai, sustine ca totul este in regula, iar in ceea ce priveste strada Lacrimioarelor, aceasta nu face parte din proiect.
„Strada respectiva nu face parte din proiect, acolo au facut pe cheltuiala lor. Noi i-am rugat fiindca ne-am gandit ca vin ploile sa puna niste asfalt din ceea ce le-a ramas in plus, ca sa nu ne alunece terenul in jos. Acolo si rigolele arata urat, sunt rupte, dar vom remedia problema la primavara, pentru ca acuma nu se mai poate turna beton. Dar repet, strada aceea nu face parte din lucrarea propriu-zisa”, a declarat Venig.
„In rest, lucrarile sunt supravegheate. Se lucreaza de calitate si dau garantie cinci ani. Dar sunt si lucrari de detaliu care trebuie remediate. Acum lucrarile sunt stopate, pentru ca la minus cateva grade nu se mai pot face lucrari de calitate”, a mai adaugat primarul.
La Bistrita reabiliteaza strazi vechi si noi
Un alt contract pe care Strabag l-a castigat in judetul nostru, mai precis in municipiul Bistrita, vizeaza amenajarea si modernizarea unor strazi din zonele noi de locuinte, castigat in luna august anul acesta. Valoarea contractului castigat la licitatie este de 3.657.804 lei, fara TVA, cu circa 42.000 de lei mai putin decat valoarea estimata.
Zilele trecute, Strabag a castigat un al doilea contract in Bistrita, care vizeaza reabilitarea si modernizarea strazilor din Centrul istoric al municipiului. Licitatia a fost castigata cu suma de 6.372.080 lei, valoarea estimata a contractului fiind de 8.955.308 lei. In acest caz este vorba de reabilitarea carosabilului, modernizarea trotuarelor si crearea de locuri noi de parcare pe strazile Dornei, Piata Unirii, Piata Petru Rares, Piata Centrala si Liviu Rebreanu.
Preferata CNADNR
Strabag a castigat anul acesta si licitatia pentru reabilitarea DN 15 si DN 15A, in acest caz fiind vorba de 71,4 kilometri de drum. Pe raza judetului nostru Strabag va reabilita 46 de kilometri de sosea intre Reghin – Saratel. Valoarea contractului este de 162.956.675 lei, fara TVA, iar finantarea este asigurata tot de Banca Europeana de Investitii, licitatia fiind organizata de CNADNR.
Tot anul acesta Strabag a mai castigat si alte contracte de la CNADNR. Astfel, unul dintre cele patru loturi, pe o portiune de 24 de kilometri, pentru lucrarile pentru autostrada Orastie-Sibiu, ce are o lungime totala de82 kilometri, a fost castigat de aceasta firma, cu o oferta de 551,04 milioane lei. Un al doilea lot, de circa 20 de kilometri a fost castigat de companiile Straco Grup din Romania si Studio Corona SRL Civil Engineering din Italia 377,78 milioane lei. Insa, Straco face parte din acelasi consortiu cu Strabag.
De asemenea, Strabag a mai semnat anul acesta cu CNADNR un contract de 325,8 milioane lei, fara TVA, pentru modernizarea DN 14 Sibiu – Medias – Sighisoara, in lungime de 79 de kilometri.
Exemplele mai pot continua, fiindca lista lucrarilor castigate prin licitatie de Strabag este una foarte lunga, atat de la CNADNR, dar si de la autoritati locale din tara.
Strabag face parte din concernul Strabag AG Austria Romania, iar unul dintre partenerii acestei firme este Antrepriza de Reparatii si Lucrari (ARL) Cluj, care se pare ca ii da ajutor si la lucrarile care se executa la Sangeorz Bai. Partea cea mai interesanta este ca printre persoanele juridice asociate ale ARL Cluj se afla nimeni altul decat Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, care are in subordine CNADNR.
(Va continua)
Liana Muresan
redactie@gazetadebistrita.ro