Controversatul simbol al Bistritei, strutul cu potcoava in cioc, care a starnit numeroase polemici printre bistriteni, a renuntat la gipsul colorat in fel si chip si a adoptat o tinuta mai rafinata, din fibra de sticla.

Consilierii locali au aprobat in cadrul unei sedinte ordinare, ce a avut loc in luna iulie, alocarea sumei de 42.000 de lei pentru achizitionarea de ornamente stradale pentru sarbatorile de iarna si pentru fibra de sticla, din care sa fie confectionati nu mai putin de 10 astfel de struti.
In urma unui concurs de idei, s-a stabilit ca sloganul orasului sa fie „Bistrita, poarta Transilvaniei", sigla sa reprezinte turnul Bisericii Evanghelice stilizat si o serie de arcade, in timp ce ca mascota a fost ales strutul cu potcoava in cioc.
Toate acestea fac parte din cadrul proiectului intitulat Promovare Turistica a Cetatii Medievale Bistrita, a carui valoare se ridica la aproape un milion de lei.

Strutii au impanzit orasul

In prezenta a mii de bistriteni, cu ocazia Zilelor Bistritei, primarul Ovidiu Cretu a prezentat pentru prima data mascota orasului. Daca unii dintre spectatori au fost incantati de strutul de gips, altii nu l-au privit cu ochi buni, considerandu-l de-a dreptul hidos.
Strutul a fost amplasat ulterior pe pietonalul Liviu Rebreanu, astfel ca toti cei care doresc sa il admire sau sa se pozeze cu el sa o poata face in voie.
De curand, municipalitatea a confectionat alte zece astfel de mascote, insa de aceasta data din fibra de sticla. Ele au fost amplasate in mai multe zone ale orasului pentru a putea fi observate atat de locuitorii Bistritei, cat si de turistii care vin aici. Strutii au ocupat locuri de cinste in zone ca pietonalul Liviu Rebreanu, Piata Centrala sau Piata Petru Rares.
Pentru achizitionarea fibrei de sticla si a unor ornamente stradale de iarna municipalitatea a alocat suma de 42.000 de lei.

Simbol al familiei de Anjou

Desi multi bistriteni considera ca aceasta pasare nu are nimic de-a face cu orasul nostru, istoricii sunt de alta parere. Strutul cu potcoava in cioc a fost prezent pe stema veche a Bistritei mai bine de 400 de ani si este un simbol al orasului inca din trecut.
Istoricul Vasile Duda sustine ca pasarea era simbol al familiei de Anjou. Regii de Anjou, provenind de pe filiera franceza, au intrat in conflict cu nobilimea maghiara si au sustinut puternic dezvoltarea oraselor. La acea vreme, strutul era considerat o pasare puternica, ce poate digera fier. De aici provine si simbolistica strutului cu potcoava in cioc, sugerand suprematia asupra nobilimii maghiare.
Ca si sigla a fost aleasa o reprezentare grafica stilizata ce prezinta pasajele si turnul Bisericii Evanghelice. Propunerea ii apartine istoricului Vasile Duda, care a colaborat cu mai multi profesori ai Liceului Corneliu Baba. In ceea ce priveste sloganul orasului a fost ales „Bistrita, poarta Transilvaniei”, propus de Bogdan Danila.
Toate aceste elemente compun brandul de Promovare Turistica a Cetatii Medievale Bistrita.

Proiect de un milion de lei

Valoarea totala a proiectului Promovare Turistica a Cetatii Medievale Bistrita este de 995.968 lei, din care 782.200 lei reprezinta valoarea totala eligibila, iar 15.644 lei reprezinta contributia municipalitatii in calitate de beneficiar. 187.728 lei reprezinta valoarea TVA aferenta cheltuielilor eligibile si 26.040 lei reprezinta valoarea neeligibila, inclusiv TVA, aferenta acesteia.
Reprezentantii municipalitatii spun ca in data de 29 decembrie 2010 a fost semnat contractul, iar durata de implementare a acestuia este de un an.
Proiectul este finantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Regional, Axa prioritara 5 – „Dezvoltarea durabila si promovarea turismului”, Domeniul major de interventie 5.3 – „Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica”.
Obiectivele specifice ale demersului sunt urmatoarele: crearea unui brand turistic pentru promovarea Municipiului Bistrita, si anume Cetatea Medievala Bistrita; organizarea de evenimente tematice in vederea includerii Cetatii Medievale Bistrita in circuite turistice locale, judetene, regionale si nationale si promovarea brandului turistic nou creat prin metode specifice de marketing.

Promovare ca la carte

La capitolul promovare, vor fi publicate 1.000 de ghiduri turistice, 500 albume foto, 5.000 ilustrate , 500 calendare, 1.000 mape, 1.000 afise, 3.000 de bannere, 1.000 de agende, 300 de pixuri, 300 de brelocuri, 200 de tocuri stilou, 100 de ceasuri birou, 200 seturi accesorii vin, 200 portofele, 300 post-card-uri, 300 mouse pad-uri, 200 lanterne, 200 cutii lemn/metal pentru sticle, 300 obiecte ceramica (cesti/farfurioare ornamentale, etc.) 1.000 magneti, 300 plachete, 500 insigne, 500 ecusoane, 500 mascote, 500 semne distinctive (potcoava si omega), 500 CD/DVD-uri promovare, 50 indicatoare, 5 panouri cu harti, 100 placi pentru marcare monumente si trasee, 10 panouri pentru expozitii publice si o pagina web.
Potrivit documentatiei, site-ul trebuie sa fie in mai multe limbi (romana,engleza,germana), dinamic, usor de navigat si focusat pe aspecte relevante ale Cetatii Medievale Bistrita.
Totodata, se va realiza o harta 3D a Cetatii Medievale Bistrita si vor fi amplasate doua camere video care vor filma in permanenta, iar imaginile vor fi difuzate live, prin internet. De asemenea, se va realiza un film documentar de prezentare, un spot audio difuzat la nivel local, regional si national si un spot video difuzat la nivel local, regional si national. Cu aceasta ocazie se vor folosi imagini sugestive ale produsului turistic complex, care sa transmita un mesaj adecvat de promovare.

Targ de promovare a Cetatii Medievale Bistrita

Municipalitatea a organizat la finele saptamanii trecute un targ de promovare a Cetatii Medievale Bistrita.
Deschiderea oficiala a Targului Turistic Medieval a avut loc vineri, fiind marcata de o conferinta de presa, urmata de un tur organizat in centrul istoric vechi al orasului, adresat atat turistilor, cat si bistritenilor. Bistritenii au putut asista la o reprezentatie de teatru pentru copii, un concurs de sculptat dovleci pentru elevi si animatii stradale.
In ziua a doua organizatorii au pregatit un concurs culinar si multe animatii stradale interesante, precum si un Carnaval costumat.
Ultima zi de targ a adus bistritenilor o serie de competitii sportive medievale intre licee, jonglerii cu foc, precum si un maraton de caricatura pentru stabilirea unui record mondial realizat de caricaturistul Stefan Popa Popas si Popas Academy. Targul a costat municipalitatea circa 40.000 de euro.

Iulia Bartha
iulia@gazetadebistrita.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.