Florin Sandu Simionca este primar al comunei Budacu de Jos, începând din anul 2005. În primii ani în fruntea administraţiei locale a reuşit să întocmească o serie de proiecte, iar în aprtea a doua a avut bucuria ca acestea să devină realitate.
Cu ce se confruntă un primar în condiţiile actuale, mai multe citiţi în interviul de mai jos, acordat în exclusivitate de Florin Simionca Gazetei de Bistriţa.

Gazeta de Bistriţa: Domnule primar, sunteţi spre finalul celui de-al doilea mandat în fruntea comunei Budacu de Jos, chiar dacă primul nu a fost unul complet, fiindcă aţi devenit primar în 2005. Care din cele două vi se pare că a adus satisfacţii mai mari şi de ce?

Florin Sandu Simionca: Primul mandat a fost unul de acomodare, dacă pot să spun aşa, în care am reuşit să pun la cale nişte proiecte. Noi degeaba tot explicăm oamenilor că vom face, vom drege. Omul doar atunci crede în momentul în care vede că lucrează utilajele, când vede ceva concret, palpabil. Ca să îi spui unui om că trebuie să faci studii de fezabilitate, să îi explici ce înseamnă un proiect, ce înseamnă susţinerea proiectului … e destul de greu. Oamenii nu vor poveşti, oamenii vor să vadă lucrurile. Ei, în primul mandat am pregătit aceste proiecte, care o parte dintre ele au intrat în finanţare în acest prim mandat, iar cele mai mult cu finanţare sunt în mandatul al doilea. Din punct de vedere al realizărilor pot spune că al doilea mandat mi-a adus cele mai mari satisfacţii.

Gazeta de Bistriţa: Aţi făcut un calcul să vedeţi ce sumă de bani, cu aproximaţie, aţi reuşit să aduceţi în comuna dvs. pe proiectele fondurile europene?

Florin Sandu Simionca: Pe fonduri europene am adus circa un milion de euro, care este pe un proiect eligibil pe măsura 1.2.5 drumuri agricole, şi acuma avem încă un proiect de circa o sută de mii de euro, pentru un Centru de informare turistică, şi de curând ni s-a comunicat că este eligibil.

Gazeta de Bistriţa: Care sunt cele mai importante obiective pe care aţi reuşit să le atingeţi şi să le finalizaţi în cele două mandate?

Florin Sandu Simionca: Dacă vorbim de învăţământ, este vorba de şcoala din Budacu de Jos, construcţia este gata, apoi reabilitarea şcolii din Buduş, care este aproape de final, aducţiunea de apă în localitatea Jelna. Mai pot aminti de un proiect în care am fost foarte implicat şi eu şi primăria, şi mă refer aici la Biserica ortodoxă din Jelna, care este aproape de finalizare, iar anul viitor sper că vom reuşi să îl finalizăm. În acest caz a contribuit şi primăria, dar nu cu o sumă foarte mare, destul de mică în comparaţie cu lucrarea care se desfăşoară acolo, iar restul Biserica.

Gazeta de Bistriţa: Pentru ceea ce aţi enumerat până acum aţi alocat şi fonduri de la bugetul local?

Florin Sandu Simionca: Noi de la bugetul local nu am avut ce să alocăm. Dacă facem o analiză, dacă adunăm toţi banii de la contribuabili, nu o să putem plăti întreţinerea, şi aici mă refer la salarizare plus costurile de întreţinere. Nu mai vorbesc de iluminatul public în comună… Primăria budacu de Jos nu se poate practic autofinanţa, aici este o problemă.

Gazeta de Bistriţa: Ce proiecte aveţi acum în derulare şi ce pregătiţi pentru viitor

Florin Sandu Simionca: Avem un proiect pe ordonanţa 577, în valoare de 1,5 milioane lei noi, care se va finaliza până la venirea anotimpului rece şi vom face recepţia. Pe Ordonanţa 7, Budac – Buduş, apă în Budacu de Jos şi Buduş, în valoare de 1,7 milioane de lei noi, şi avem un drum care leagă comuna Budacu de Jos de comuna Cetate, DC 7B, tot pe Ordonanţa 577, proiect în valoare de circa 1,1 milioane lei, care e început de doi ani şi anul acesta vom turna mixtura de covor asfaltic. Sper să reuşesc aducţiunea de apă Monor – Simioneşti – Budac – Buduş şi primul strat de covor asfaltic pe DC 7B. Pe urmă mai avem de făcut o grădiniţă nouă la Jelna, dar licitaţia este la Ministerul Dezvoltării, şi din câte am înţeles până cel târziu anul viitor va fi gata. Apoi mai avem de realizat 21 case sociale în comună – 14 în Budac şi şapte în Jelna – la care este foarte posibil să începem lucrările în această toamnă, acestea sunt tot prin Ministerul Dezvoltării. Casele sunt destinate cetăţenilor din comună cu probleme sociale.

Gazeta de Bistriţa: Ştiu că sunteţi pasionat de sport şi mai ales de fotbal. Cum aţi sprijinit tinerii din comună în acest sens sau să promovaţi alte activităţi dedicate lor?

Florin Sandu Simionca: Personal nu sunt un mare fan al fotbalului, nu sunt un microbist înrăit, dar îmi place ca tineretului din comună să le creăm o alternativă la baruri. Dacă ne uităm peste tot în jur, sunt o mulţime de baruri. Întrebarea este: care este alternativa? Nu avem o altă alternativă, şi atunci sigur că am făcut câteva investiţii, minime din punctul meu de vedere, în terenurile de fotbal. Avem patru terenuri de fotbal la nivelul comunei, nu sunt cele mai frumoase, dar nu sunt nici cele mai slabe. Aici, chiar copiii de la şcoala generală, de la clasele V-VIII, joacă fotbal la juniori, iar ceilalţi la seniori. Este un mod de a atrage cetăţenii de a fi mai uniţi după-amiaza sau duminica.

Gazeta de Bistriţa: Aveţi dintre copii sau tineri, unii care să fie foarte buni şi să promită mult în acest sport?

Florin Sandu Simionca: Nu avem jucători de Liga I. Pentru aceasta copiii trebuie duşi de mici la antrenamente ori noi deocamdată nu ne permitem să ne putem ocupa de copii aşa de mici. Dacă un copil are înclinaţie şi părinţii au posibilitate, ei sunt duşi la Bistriţa. Şi chiar avem câţiva copii de aici din comună care au fost duşi de părinţi la Bistriţa şi fac parte din lotul de copii al Gloriei Bistriţa. Cine ştie dacă nu în câţiva ani vom avea acolo la echipă chiar jucători de la noi din Jelna. Acum câţiva ani când am preluat mandatul de primar aş fi putu să spun că o fată de la noi va câştiga la Miss World România (n. r. – este vorba de Loredana Salanţa)? Asta ca să facem o paralelă.

Gazeta de Bistriţa: Cum staţi la capitolul asistenţei sociale, cu atât mai mult cu cât foarte mulţi colegi primari ai dumneavoastră din judeţ au întâmpinat dificultăţi pentru plata asistenţilor sociali şi a însoţitorilor persoanelor cu handicap.

Florin Sandu Simionca: Este singura mare problemă pe care o am, adică e foarte mare şi de urgenţă maximă. Anul trecut nu am reuşit să îi plătim timp de două, trei luni, dar spre final de an am plătit tot, inclusiv concedii, toate drepturile salariale. Anul acesta ne confruntăm cu aceeaşi situaţie. De trei luni de zile nu am mai reuşit să le mai achităm drepturile salariale. V-am spus mai devreme că nu avem posibilitate de autofinanţare. Dacă am fi avut, acesta era primul capitol, să finanţăm la asistenţii sociali. Banii aceştia însă vin de la Ministerul Finanţelor, ca şi la profesori, şi au destinaţie specială. Nu pot să îi iau şi să îi dau, de exemplu, la echipa de fotbal sau pe orice altă reparaţie. Deci este exclus, şi eu tot asta le explic oamenilor. Am făcut toate demersurile şi avem promisiunea că vom primi banii, dar eu nu pot să garantez că asta se va întâmpla într-o săptămână, două sau într-o lună, ci doar că ne vom primi banii. Acum cinci ani de zile sau şase, când am preluat mandatul, erau opt persoane cu handicap cu asistenţi personali, astăzi am 50, plus încă câţiva pe lista de aşteptare. Eu nu pot să contest diagnosticul unui medic şi nici drepturile unui om, din moment ce el are o expertiză medicală şi vine cu certificatul medical în mână. Am eu voie să contest munca medicului sau a comisiei respective? Nu sunt în măsură. Din momentul ce oamenii au aceste documente înseamnă că este un drept cuvenit. Dar este foarte greu de explicat la 50 de oameni, fiindcă nu vine persoana asistată, căci vine însoţitorul care este angajat la primărie. Eu am rugat să dăm îndemnizaţie acestor persoane, dar nici nu vor să audă, fiindcă vor să fie angajaţi cu carte de muncă. Evident că la îndemnizaţie este un anumit salariu, pe când unui angajat trebuie să îi plăteşti şi celelalte drepturi salariale şi în acest caz cresc costurile şi e normal să ne confruntăm cu aceleaşi probleme. La fel de adevărat este că avem şi cazuri foarte foarte grave, oameni care sunt în cărucior cu rotile. Cum să nu le dai oamenilor ăstora salariu? Mi se rupe inima când îi văd. Sper că până în octombrie să vină banii, eu în fiecare săptămână sun la Finanţe.

Gazeta de Bistriţa: Câţi agenţi economici aveţi la nivel local şi cum consideraţi că s-a dezvoltat din punct de vedere economic comuna în ultimii ani? V-aţi gândit să atrageţi şi alţi investitori?

Florin Sandu Simionca: Din punct de vedere al investitorilor, chiar dacă Budacu de Jos este limitrofă cu Bistriţa, pot să vă spun că nu este o comună atractivă, fiindcă nu am avut infrastructura. Orice investitor ar veni în comună la noi ar fi interesat în primul rând de căile de comunicaţie, de drumuri de acces. De-abia anul acesta am reuşit să facem intrările dinspre Bistriţa, mă refer de la primărie peste Dealul Budacului, din Jelna spre Bistriţa sau spre Monor, s-au finalizat lucrările. Deja sunt oameni care au venit la primărie să-şi întabuleze terenurile. Pentru că orice investitor va vrea să aibă un teren întabulat. În sensul acest sens noi am demarat un proiect, prin care ajutăm cetăţenii să îşi întabuleze terenurile din comună, tocmai pentru a putea omul cândva să îşi vândă terenul sau să investească. Orice afacere ai vrea să faci, primul lucru se referă la întabulare, altfel nu poţi să depui niciun proiect. Aşa că, am rezolvat problema căilor de comunicaţie, apoi problema apei şi rezolvăm într-un timp scurt canalizarea, electrificarea, dar trebuie să rezolvăm şi problema întabulării terenurilor. Este un proces mai amplu, mai întâi se face un plan parcelar, apoi luate de pe planul respectiv titlurile de proprietate ale cetăţenilor şi văzut cu cât figurează fiecare acolo. Gândiţi-vă că în 1991 s-au împărţit terenurile la ruletă ori acum se lucrează cu GPS. Expertul care a întocmit planul parcelar merge la Oficiul de cadastru, unde se recepţionează lucrarea propriu zisă. Apoi trebuie aduse actele de identitate pe cine figurează titlul de proprietate, iar în cazul moştenirilor se dezbate această problemă, dar acest ultim aspect este strict problema oamenilor. Ideea este că oamenii nu plătesc nimic, sumele sunt suportate de primărie.

Gazeta de Bistriţa: Şi pentru că tot am vorbit de criză, cum v-aţi descurcat cu fondurile pe care le-aţi avut la dispoziţie de la bugetul local în această perioadă critică?

Florin Sandu Simionca: Ca şi într-o familie. Te limitezi la cât ai. Degeaba faci programe pompoase, multe… te limitezi la exact cât poţi, cât ai. Degeaba prevezi în buget o mulţime de lucrări şi tu nu ai bani să le faci şi nu poţi să le faci. Şi atunci te limitezi la cât poţi să produci. Sigur, nu este plăcut. Care primar n-ar vrea să aibă bani la dispoziţie şi să facă de toate? Eu acuma îmi doresc să rezolv problema asistenţilor personali, asta îmi doresc cel mai mult.

Gazeta de Bistriţa: Banii pe care i-aţi primit de la judeţ au fost suficienţi?

Florin Sandu Simionca: Ceea ce am primit de la Consiliul Judeţean pe echilibrarea de buget înseamnă exact cheltuielile curente ca să pot funcţiona, deci cheltuielile de funcţionare, atât. Şi chiar nici acolo nu ne-am încadrat. Iluminatul public îl avem în cinci sate.

Gazeta de Bistriţa: Credeţi că reducerea drastică a cheltuielilor din instituţiile publice, mai ales la cele de la nivel local, şi reducerea salariilor a ajutat statul român să treacă cât de cât bine peste această criză economică şi financiară?

Florin Sandu Simionca: Aici nu sunt eu în măsură să dau răspunsuri, pentru că aici intrăm într-o zonă economică, iar eu aş putea să discut doar din punct de vedere al administraţiei Budacu de Jos, dar nu la nivel naţional.

Gazeta de Bistriţa: Dar la nivelul administraţiei locale, ce impact a avut această criză? S-a îmbunătăţit situaţia?

Florin Sandu Simionca: Cum să se îmbunătăţească atît timp cât reduci salariul unui om? Cum s-ar putea asta? Nu ai cum. Câtă vreme reduci unui om salariul nu poţi să îmbunătăţeşti, dar decât să ajungem în colaps, mai bine suportăm. Sigur, e greu să explici oamenilor că li se reduce salariul. Dar ce fac bieţii oameni? Pentru că vedeţi foarte mulţi şi-au făcut nişte calcule, şi-au luat nişte credite… trebuie să vedem şi partea cealaltă. Gândiţi-vă cât de greu este să lucrezi cu funcţionarii primăriei din moment ce ne-au plecat câţiva oameni şi nu am mai putu angaja pe nimeni în locul acestora. Şi aşa, cu ei, am fost subdimensionaţi. Să facem doar o comparaţie. Bistriţa, municipiu, are doar câteva sate componente, Sărata, Sigmir, etc., şi au 12 oameni care lucrează numai la cadastru. Câţi oameni are Primăria Budacu de Jos? Unu! Un inginer care lucrează la cadastru pentru cinci sate. Dar acest inginer conduce şi evidenţa registrului agricol, este şi la urbanism…Cum îl pot motiva pe acest om să facă toată munca asta. Am avut doi oameni acolo, iar unul s-a pensionat. Un alt exemplu la social. Am avut şi acolo doi oameni, unul s-a pensionat şi am rămas cu unu. Şi nu am voie să angajez pe altcineva. Şi multe alte cazuri similare am avut în primărie. Ni se spune: trebuie să faceţi proiecte, trebuie să promovaţi proiecte, trebuie să munciţi… Dar cu cine? Salariile s-au diminuat, oamenii au plecat, evident din motive obiective, majoritatea s-au pensionat, sau din motive de sănătate.

Gazeta de Bistriţa: În ultima perioadă se promovează tot mai mult turismul. Ce puteţi oferi dumneavoastră, ce poate oferi comuna din acest punct de vedere?

Florin Sandu Simionca: Comuna Budacu de Jos este într-o zonă foarte frumoasă. Ai ce să vezi. De aceea am obţinut finanţare pentru un Centru de informare turistică. Tocmai pe acest segment. În acest centru o să avem oameni pregătiţi pentru aşa ceva. Şi avem ce să arătăm în comună. Avem de exemplu Turnul evanghelic din Jelna, Biserica din Budacu de Jos, ansamblul de case săseşti care sunt monumente istorice. Aici în apropiere este pădurea de la Orheiul Bistriţei, cu laleaua pestriţă. Sigur, se vor face pensiuni turistice, într-un viitor foarte apropiat. Nu cred că Budacu de Jos va fi o comună lipsită de interes. Să ştiţi că mergem cu paşi mărunţi dar mergem în direcţia care trebuie. Tot în apropiere avem Dealul Negru cu cabana… Oamenii care vor fin în Centru de informare turistică vor promova comuna şi zona limitrofă. În octombrie va fi sesiunea de depunere de proiecte pe pensiuni turistice. Vorbim cu cetăţenii, le explicăm ce înseamnă aceste măsuri, ce însemnă finanţare. Sunt sigur că şi în comună vom găsi trei-patru pensiuni turistice, în următorii ani. Deja am mai discutat cu oamenii şi am observat că sunt interesaţi, fiindcă condiţiile sunt foarte bune. S-a mai schimbat legislaţia, din o sută de mii de euro, 90.000 îi dă Comunitatea europeană, iar 10.000 trebuie să îi pună omul. Sunt convins că în asemenea condiţii vor fi multe pensiuni turistice şi va fi binevenit acel Centru de care vă vorbeam anterior.

Gazeta de Bistriţa: Se apropie cu paşi repezi 2012, anul în care vom avea alegeri? Ce părere aveţi despre comasarea alegerilor locale cu cele parlamentare, vi se pare o idee bună?

Florin Sandu Simionca: Ca orice lucru, are avantaje şi dezavantaje. Din punct de vedere al votului, va trebui să fim puţin mai atenţi să explicăm ce înseamnă, pentru că un cetăţean poate nu are răbdare să descifreze şase, şapte buletine de vot. Asta o să fie o problemă din punctul meu de vedere. Din punct de vedere financiar, noi vom suporta doar costurile de la locale, pentru că la locale primăria plăteşte comisie, buletine, tot.

Gazeta de Bistriţa: Veţi mai candida pentru un nou mandat?

Florin Sandu Simionca: Nu aş putea să vă dau astăzi un răspuns. Vom vedea la momentul potrivit.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.