În România a apărut o altă afacere de tip MLM (Multi Level Marketing) numită sugestiv Lyoness. Dacă de unii este considerată o țeapă de proporțiile Caritasului, cei înregimentați în acest sistem spun că banii vin pe bandă rulantă. În linii mari, după ce investești câteva mii de lei într-un card trebuie să aștepți să câștigi banii din comisioanele comisioanelor altora. Cu alte cuvinte, un sistem piramidal în toată puterea cuvântului. Nu poate face obiectul unui dosar penal, dar cei care “mușcă” au de așteptat până se chivernisesc.

În România a apărut de ceva vreme un nou tip de sistem MLM numit sugestiv Lyoness. Dacă “leoaica” piramidală este sau nu țeapă, o pot decide doar procurorii în cazul în care cineva care se simte prejudiciat depune o plângere. Concret, în sistemul Lyoness ești încurajat să înscrii cât mai multe persoane pentru a primi reduceri de la diferite magazine de unde faci cumpărături. Însă, lucrurile pot merge mai departe dacă investești câteva mii de lei în speranța că afacerea ți se va întoarce înmiit.
Pe lângă persoanele încântate de acest sistem MLM au apărut și o serie de nemulțumiți care atrag atenția că sistemul piramidal ar putea fi o înșelătorie.
“Din păcate sunt și eu membru în acest sistem, înscris de un bun prieten. La început totul a părut frumos și bun. Făceam cumpărături la Carrefour, am plătit 80 de lei pentru a înscrie prieteni în sistem, am reușit să înscriu chiar 3. Când m-am înscris știam că pot înscrie membri online cu 1 euro, chiar au această opțiune pe site. Problema a început când au schimbat această regulă și trebuiai să îi pui să semneze, asta după ce le luai toate datele. În acel moment am contactat ''help-lineul" lor să le cer banii înapoi, bani care erau pentru înscrieri online și nu aveam chef să mă duc personal prin toată țara să iau hârtia cu semnătura de la fiecare membru. Ei au motivat această regulă pentru a limita numărul de fraude care au avut loc în sistem. Fraudele oricum or să fie, că dacă ai datele la un om poți să îi faci pe hârtie o semnătură și tot să fraudezi sistemul liniștit ! Surpriză … tocmai firma care are sloganul "Banii înapoi la fiecare cumpărătură" refuză să îmi dea banii înapoi. Foarte ciudat. Mi-au spus că bani din contul de cumpărături se pot folosi numai în sistemul Lyoness și că nu se pot retrage. Ideea e că nimic nu e scris niciunde și orice problemă ai te pune să contactez superiorul tău. Eu nu am de gând să mă cert cu prietenul meu din cauza Afacerii Lyoness. Ei au schimbat regulile în timpul jocului și sponsorul meu nu are nici o vină. Oricum nu pot să înțeleg cum pot să tragă ei de acești 70 de lei în loc să mi-i vireze în cont și să îngropăm securea războiului!”, spune unul dintre cei nemulțumiți de acest sistem.

“Leoaica” s-a înscris în RODSA

Acesta nu este singurul nemulțumit, cei de la Asociația de Vânzări Directe din România (RODSA) primind mai multe sesizări în legătură cu Afacerea Lyoness. Însă, în urma investigațiilor membrii asociației au declarat că totul este în regulă. “Conform informaţiilor primite de la conducerea Lyoness din România, cu ocazia întâlnirii de la sediul asociaţiei dintre Preşedintele RODSA şi delegaţia formată din: dl. Tiberiu Vicsay (managing director), doamna Natalia Vicsay (marketing director) şi dl.Florin Păsat (trainer), au fost elucidate procedurile incriminate anterior, find eliminate toate bănuielile că activitatea firmei ar de natură îndoielnică. Au fost analizate şi prezentate următoarele: Lyoness se încadrează în principiile fundamentale ale sistemelor MLM / Network Marketing, aplicând legal procedurile de administrare a reţelei şi de plată a comisioanelor, respectând codul etic de conduită. Sistem de comisioane, bonusuri şi extrabonusuri: Toate câştigurile membrilor Lyoness provin din discounturile acordate de firmele furnizoare de bunuri de consum, partenere cu Lyoness. Din aceste sume se repartizează comisioanele, bonusurile şi extracomisioanele membrilor reţelei, pe baza celor 3 sisteme ale planului de marketing, în funcţie de performanţele individuale sau de grup personal. Promovarea pe treptele carierei se face pe baza performanţelor personale şi de grup personal. (Nu se acordă comisioane pentru recrutarea noilor clienţi!). În concluzie, firma Lyoness România SRL a depus cerere de afiliere ca membru asociat la RODSA, în urma căreia a primit recomandarea de admitere a cererii. Confirmarea admiterii se va face de către CD RODSA în cursul lunii Mai 2009”, arată un proces verbal al RODSA.

MLM-urile la limita legii

Multi Level Marketing (Marketing multi-nivel) este o altă denumire pentru sistemele de vânzări de tip piramidal. Există un inițiator al unei astfel de scheme, care își face propria echipă. Fiecare membru al echipei încearcă, la rândul său, să-și facă propria echipă. Sistemul se repetă atâta cât permite piața. Firește, cel care inițiază sistemul este avantajat. El percepe comisioane și supra-comisioane de la toți cei care se află sub nivelul său în piramida de vânzări.
FTC din SUA a emis o decizie, In re Amway Corp., în 1979 în care indica faptul că marketingul multi-nivel nu era ilegal per se în SUA. Totuși, Amway a fost găsită vinovată de fixarea prețurilor (prin a cere în mod efectiv distribuitorilor „independenți” să vândă toți la același preț fix) și pentru a emite pretenții exagerate referitoare la câștiguri. FTC a emis recomandarea ca organizațiile de marketing multi-nivel care au stimulentele de recrutare mai mari decât stimulentele de vânzări să fie privite cu scepticism. FTC avertizează de asemenea asupra practicii de a obține comisioane pentru recrutarea de noi membri, care este ilegală în cele mai multe state americane, sub numele de „piramidale”. În aprilie 2006, ea a propus o Regulă de Oportunități de Afaceri menită să ceară ca toți vânzătorii de oportunități de afaceri — inclusiv schemele MLM — să ofere suficiente informații pentru a permite potențialilor cumpărători să facă decizii informate asupra posibilităților lor de a câștiga bani. În martie 2008, FTC a exclus companiile de marketing multi-level (MLM) din Regula de Oportunități de Afaceri propusă:
Propunerea revizuită, nu se va referi totuși la companiile de marketing multi-level sau la unele companii care s-ar fi putut strecura în mod accidental sub aplicarea propunerii din aprilie 2006.
Walter J. Carl a afirmat într-un articol din 2004 din Western Journal of Communication că „organizațiile MLM au fost descrise de unii drept secte (Butterfield, 1985), scheme piramidale (Fitzpatrick & Reynolds, 1997), sau organizații pline de dezinformare, amăgiri și comportament imoral (Carter, 1999), cum ar fi folosirea discutabilă a discursului evanghelic pentru a promova afaceri (Hopfl & Maddrell, 1996) și drept exploatarea relațiilor personale în scop de câștig financiar (Fitzpatrick & Reynolds, 1997).” În China, voluntarii care lucrau pentru a salva oamenii căzuți pradă unor astfel de scheme au fost atacați corporal.
Unele companii, multe dintre ele membre ale Direct Selling Association, cer distribuitorilor lor să facă un minim de cumpărături („pay to play”) pentru a fi eligibili pentru comisioane și pentru promovarea lor în afacere. De exemplu, Nefful a stipulat ca obligatorii un minim de „volum de vânzări personale” în fiecare lună de 20,00 USD pentru a putea obține comisioane. Astfel de „stimulente” sunt un „semn de avertizare” conform Consumer Awareness Institute. WatchForScams.com previne de asemenea despre condițiile care obligă vânzătorii să fie „dedicați unui volum minim de vânzări pe lună” ele fiind un semn distinctiv al potențialelor escrocherii. Adesea, astfel de „vânzări” nu sunt vânzări reale ci mai degrabă „vânzătorul” cumpără cantitatea minimă cerută pentru ca să satisfacă cerințele de recompensare. De fapt Codul Etic al Direct Selling Association stabilește că vânzările cerute pot fi „bazate pe vânzări către vânzătorii direcți în mod individual pentru folosul lor propriu sau propriu lor consum. ”Scrisoarea de sfătuire a personalului din 2004 a Federal Trade Commission către Direct Selling Association observă că acest minim de vânzări poate fi folosit pentru „a ascunde acele plăți care apar ca și cum ar fi fondate pe vânzarea de bunuri sau servicii” — prin urmare o companie de vânzări directe evită în acest mod să fie etichetată drept schemă piramidală în baza unui detaliu legislativ care stipulează că scheme piramidale sunt doar cele care nu fac vânzări, în conformitate cu decizia In re Amway Corp.

Ștefan Trandafir

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.