Greii constructiilor iau 500 mil de euro

Firme cunoscute administratiei clujene si in special politicienilor portocalii au semnat cu CFR contracte de executie a unor lucrari de modernizare la tronsoane de cale ferata sau gari, in valoare totala de 479 de milioane de euro, chiar in ajunul plecarii Ancai Boagiu de la Ministerul Transporturilor. Gazeta de Cluj va prezinta cine sunt Euroconstruct, Alpine Bau sau Concefa, precum si cati bani (mai) primesc pentru lucrari publice.

Inainte de a parasi functia de ministru al Transporturilor, Anca Boagiu a semnat contracte din fonduri europene in valoare de aproape 500 de milioane de euro. Astfel, CFR SA a semnat, la 7 februarie, un numar de 6 contracte, in valoare totala de aproximativ 479 milioane euro, din fonduri europene nerambursabile. Doua contracte sunt referitoare la lucrari de modernizare a infrastructurii pe Coridorul IV paneuropean, iar patru la modernizarea de gari.
Primul contract dintre cele 6 semnate la sediul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) se refera la Tronsonul 1 – Frontiera – Curtici – Arad-Km 614. Contractul a fost castigat de consortiul Alstom Transport S.A – Swietelsky Baugesellsachaft mbH – Astaldi s.p.a – Euroconstruct Trading’98 S.R.L – Dafora S.A. Valoarea totala a contractului este de 1,08 miliarde de lei fara TVA, aproximativ 248 de milioane de euro. Termenul de executie a lucrarilor este de 2 ani si 3 de luni calendaristice, la care se adauga perioada de garantie de 2 ani, de la finalizarea lucrarilor.

Echipa portocalie de succes

Swietelsky si Euroconstruct au mai participat impreuna la licitatii, chiar in judetul Cluj. Consortiul format din Swietelsky Baugesellschaft mbH – Astalrom – Euroconstruct – Transferoviar Grup, cu o oferta de 104.022.863,41 lei, a castigat licitatia pentru reabilitarea liniei de tramvai, fondurile fiind asigurate in mare parte din bani europeni. SC Euroconstruct este detinuta de Dan Besciu si Sorin Vulpescu, iar firma nu este “straina” de bani publici. Ultimul contract gros a fost cel de mutare a deseurilor de pe aliniamentul Autostrazii Transilvania de 16 milioane de euro. Actionarii acestei firme detin localul bucurestean Golden Blitz, locul de intalnire si relaxare al presedintelui Basescu cu Gigi Becali sau alte persoane apropiate. Potrivit Grupului de Investigatii Politice, in 2005, in primul an de guvernare al Aliantei DA, Euroconstruct Trading 98 SRL a primit de la Ministerul Transporturilor noua contracte in valoare totala de peste 510 miliarde lei vechi (14 milioane euro).
Dan Besciu mai este asociat cu Dorin Cocos (sotul Elenei Udrea) si cu Ion Petre, ultimul, un intermediar al lui Alexandru Bittner in firma “West Tour 98”. Besciu, Cocos si Bittner au fost asociati la societatea “Casa de Pensii Private Concordia Romana” si la “Grupul Roman de Investitii” SA. Pe langa contractele cu municipalitatea, de zeci de milioane de euro, dupa preluarea Ministerului Transporturilor de catre reprezentantii PD, Euroconstruct a devenit una dintre principalele beneficiare ale contractelor cu bani de la buget. Reabilitarea Autostrazii Bucuresti-Pitesti, construirea Autostrazii Bucuresti-Brasov, plus multiple contracte de deszapezire sunt doar cateva exemple in acest sens.
Cel de-al doilea contract prevede executia de lucrari de constructii si instalatii (exclusiv ERTMS, GSM-R, centralizarea electronica) pe tronsonul Sighisoara – Atel (23,3 Km). Contractul a fost semnat cu consortiul FCC Construccion SA – Alpine Bau GmbH – Azvi SA. Valoarea contractului este de 872,6 mil. lei (208 milioane euro), fara TVA, iar termenul de executie a lucrarilor este de 3 ani, la care se adauga perioada de garantie de 2 ani, de la terminarea lucrarilor.

Din nou Alpine Bau

Alpine Bau se numara printre firmele care au ridicat caietul de sarcini pentru noua pista a Aeroportului International din Cluj-Napoca. Ioan Tautu si Laszlo Szabo, directorii a doua firme “abonate” la banii publici, Inocsa Ingeneria SL Madrid si Alpine Bau GmbH, sunt cercetati de procurorii Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) pentru luare si, respectiv, dare de mita. Cele doua firme nu sunt straine de afacerile din judetul Cluj, ele primind mai multe contracte pentru diverse lucrari care s-au derulat in Cluj. Alpine Bau a participat la licitatia pentru constructia stadionului “Ion Moina” si a primit contractul pentru construirea unuia dintre parcurile industriale Tetarom. Firma lui Ioan Tautu s-a aratat interesata si de licitatiile anterioare pentru construirea stadionului “Ion Moina” care au avut loc pe vremea cand presedintele CJ Cluj era liberalul Marius Nicoara. La acea data, de numele Alpine Bau s-au legat o serie de probleme, intrucat societatea a licitat alaturi de o firma spaniola FCC Construction, ulterior “Gazeta de Cluj” dezvaluind faptul ca cele doua societati fac parte din acelasi grup si concurau intre ele. FCC Construction si Alpine Mayreder au castigat pana acum un important proiect de infrastructura rutiera din Romania, centura de ocolire a Bucurestiului. Pentru aceasta lucrare, statul va plati consortiului FCC peste 30 milioane de euro. Alpine a castigat un proiect important in Romania, si anume construirea unui nou sediu al companiei Petrom, pentru care va primi 85 milioane euro. Alpine Bucuresti a fost infiintata in 1999, este detinuta integral de Alpine Mayreder, care a avut in 2009 o cifra de afaceri de 3,5 miliarde de euro.
Restul de patru contracte semnate se refera la proiectele de modernizare a patru statii de cale ferata Zalau, Botosani, Bistrita si Ramnicu Valcea. Astfel, pentru modernizarea garii Zalau, contractul a fost atribuit asocierii de firme Sociedad Anonima – De Obras Y Servicios – Copasa – SC Labracom Construct SRL Oradea. Valoarea totala a contractului este de 26,8 mil. lei, fara TVA (6,3 mil euro, fara TVA). Perioada de executie a lucrarilor este de 1 an si 5 luni, de la data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor.
Pentru modernizarea garii Bistrita, contractul a fost atribuit asocierii de firme Copisa Constructora Pirenaica SA – Puentes Y Calzadas Infraestrcturas SLU – SC 2 Invest SRL. Valoarea totala a contractului este de 36,8 mil. lei fara TVA ( 8,5 mil euro, fara TVA), suma care reprezinta jumatate din estimarile Ministerului Transportului pentru costul proiectului. Perioada de executie a lucrarilor este de 1 an si 5 luni, de la data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor.
O mare parte din actuala gara va disparea, iar in locul acesteia vor fi construite cladiri noi. Partea de cladire in care se afla toaletele si postul de politie TF, dar si sala de asteptare clasa a II-a va fi daramata. Toaletele si salile de asteptare vor fi modernizate si dotate cu aparatura de ultima generatie. Liniile si peroanele vor fi de asemenea modernizate. Gara din Bistrita a fost finalizata in 1896 si data in folosinta odata cu linia ferata Bistrita-Beclean.

Omniprezenta Concefa

Pentru modernizarea garii Botosani, contractul a fost atribuit asocierii de firme SC Compania
Constructii Feroviare S.A. – SC Conplast S.A. – S.C. West Star S.R.L.- S.C. Constructii Erbasu S.A.. Valoarea totala a contractului este 13,6 mil lei fara TVA (3,2 mil euro, fara TVA). Perioada de executie a lucrarilor este de 2 ani, de la data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor.
Pentru modernizarea garii Ramnicu Valcea, contractul a fost atribuit firmei Concefa SA Sibiu. Valoarea totala a contractului este 20,8 mil lei fara TVA ( 4,9 mil euro, fara TVA). Perioada de executie a lucrarilor este de 2 ani, de la data emiterii ordinului de incepere a lucrarilor. La fiecare din cele patru contracte de modernizare a statiilor de cale ferata se adauga perioada de garantie de 2 ani, dupa finalizarea lucrarilor.
Compania Concefa, cea care a realizat consolidarea statuii lui Matei Corvin are licitatii castigate in intreaga tara. Compania de constructii Concefa Sibiu (COFI), controlata de omul de afaceri Cercel Horatiu, a mai semnat recent cu CFR un contract in valoare de aproape 17,1 milioane de lei pentru reparatii la infrastructura podului peste Dunare dintre Giurgiu si Ruse. De asemenea, a semnat cu Primaria Municipiului Alba un contract in valoare de 8,5 milioane de lei, fara TVA, pentru executarea unui pasaj pe DN1 la nivelul trecerii de cale ferata din Alba Iulia. Compania a mai lucrat in Cluj-Napoca la reconstruirea podului Napoca de peste Somes. Firma lui Cercel a castigat constant licitatii organizate de stat. La doua saptamani de la intrarea lui Cercel in PD, Concefa SA a primit lucrarea de degajare a drumurilor de pe Valea Oltului in urma unor caderi masive de stanci. Acest angajament a fost un esec total al firmei, care s-a vazut in imposibilitatea de a finaliza lucrarea. Inainte de a intra in PD, Cercel era social-democrat, astfel ca in urma unor licitatii organizate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Concefa a primit lucrari in cadrul programului guvernamental “Sali de sport” initiat de Adrian Nastase. In mai 2003, Primaria Sibiu a atribuit prin licitatie contractul privind reabilitarea sediului institutiei pentru 37 de miliarde de lei
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu a anuntat ca „in zilele urmatoare se vor mai semna contracte in valoare de 532 milioane euro pentru executarea lucrarilor de constructii si instalatii pe sectiunea Atel – Micasasa si 300 milioane euro pentru tronsonul Vintu de Jos – Simeria”.
„De asemenea, Comisia Europeana a aprobat suma 930 milioane euro ca sursa de finantare pentru alte proiecte de cale ferata din Romania”, a mai precizat ministrul Anca Boagiu.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.