Monitorul Oficial canadian a publicat un nou set de instructiuni ministeriale care introduc 29 de ocupatii de acordare a rezidentei permanenta. Sunt cu 9 ocupatii mai putin decat in 2008.

400.000 de cereri sunt in continuare nerezolvate.

AIM publica noua lista, cea in vigoare de la 26 iunie 2010.  In continuare, cei mai cautati sunt managerii din domeniul IT.

 

 

Departamentul Imigratiei introduce noi Instructiuni Ministeriale. Se stie ca, spre deosebire de sistemul de selectie al provinciei Quebec, cel federal are la baza o lista de ocupatii care dau dreptul celor ce le exercita de a depune cereri de rezidenta permanenta in categoria Federal Skilled Workers.

Pe 26 iunie 2010, Ministerul federal al Cetateniei si Imigratiei (CIC,Citizenship and Immigration Canada) a publicat in monitorul oficial canadian un set nou de Instructiuni Ministeriale care introduc o lista revizuita, de 29 de ocupatii, mai redusa cu 9 si substantial diferita in raport cu cea in vigoare incepand din noiembrie 2008

Candidatii care nu beneficiaza de o oferta permanenta de lucru confirmata de Guvern (arranged employment) trebuie sa dovedeasca, pentru a li se accepta dosarele, ca au acumulat cel putin 1 an de experienta de-a lungul ultimilor 10, intr-una din cele 29 de ocupatii. In plus fata de Instructiunile din 2008, cele de acum, care au intrat in vigoare la data publicarii, impun obligatia pentru candidat de a include de la bun inceput in dosar si rezultatul unui test de lb. engleza) (IELTS ori CELPIP) sau de lb. franceza (TEF, precum si intreaga documentatie suport. Pana la 26 iunie a.c. era suficient ca dosarul sa se inregistreze prin completarea unui prim set de formulare si plata taxei de procesare, fara sa fie nevoie sa se depuna vreo documentatie suplimentara, astfel ca era timp suficient (cel putin 4 luni, care se adaugau la cele cca. 2 luni ce se scurgeau pana sa apara aprobarea de principiu) pentru ca respectivul candidat sa se pregateasca si sa treaca testul de cunostinte lingvistice mai inainte de expirarea termenului pana la care trebuia depus la Ambasada dosarul cu documentatia suport.

Asadar, noua procedura impune depunerea de la inceput nu numai a formularelor si a rezultatelor de la teste, dar si a intregii documentatii pe care o cer ambasadele prin ghidurile specifice pentru zona respectiva, documentatie ce trebuie de regula legalizata si tradusa in prealabil. Procedand astfel, Guvernul isi asigura o perioada de ’’respiro’’, in care este sigur ca va primi foarte putine dosare, deoarece nimeni nu a fost pregatit pentru aceasta modificare, iar centrele de testare se pregatesc de vacanta. Se spera ca in acest fel sa se reduca in continuare inventarul de dosare acumulat inainte de 2008, dintre care au ramas inca nerezolvate aproape 400.000, in pofida listei restrictive introduse acum 2 ani (ceea ce explica si de ce noua lista este inca si mai scurta).

Cele 29 de ocupatii difera in mare masura de cele din lista existenta pana acum. Au fost eliminate 20 de ocupatii (din totalul de 38), au fost adaugate 11 noi, iar 18 au ramas in continuare si nu vor disparea probabil pentru inca un an de zile. Mentionam ca pentru a fi acceptat in principiu, candidatul trebuie sa dovedeasca nu numai ca ocupatia exercitata suna la fel sau apropiat de cea din Nomenclatorul canadian (NOC, National Occupational Classification), dar mai ales ca atributiile exercitate coincid cu cele din Canada; exemplul clasic care ilustreaza acest aspect cu privire la ocupatiile din Romania il constituie functia de economist, care de cele mai multe ori se regaseste in NOC nu la ’’economist’’, ci la ’’accountant’’. Lipsa de informatie privind modul in care trebuie descrise atributiile in formulare poate duce, chiar si pentru candidatul de perfecta buna-credinta, la respingerea dosarului inca din prima faza a procedurii (care se desfasoara in Canada), chiar mai inainte de a fi trimis la ambasada din tara de rezidenta a respectivului. Pericolul este cu atat mai mare cu cat in prima faza a procedurii dosarele sunt examinate de functionari cu o pregatire limitata si lipsiti de intelegerea particularitatilor fiecarei tari in parte.

Iata noua lista (cu indicarea codului NOC):
0631: Manageri de restaurante si alte unitati de alimentatie publica
0811: Manageri de productie primara: forestiera, miniera, cariere, petrol si gaze (exceptand agricultura)
1122: Consultanti si analisti oferind servicii de business conducerii diferitelor firme si institutii
1233: Examinatori si evaluatori din domeniul asigurarilor
2121: Biologi si alte ocupatii asociate (anatomisti, histologi, geneticieni, farmacologi etc.)
2151: Arhitecti
3111: Medici specialisti
3112: Medici generalisti si de familie
3113: Dentisti
3131: Farmacisti
3142: Fizioterapeuti
3152: Asistenti medicali inregistrati
3215: Tehnologi radioterapie medicala
3222: Igienisti si Terapeuti dentari
3233: Infirmieri autorizati
4151: Psihologi
4152: Asistenti/agenti de servicii sociale (social workers)
6241: Bucatari sefi
6242: Bucatari
7215: Maistri si contractori in domeniul dulgheritului
7216: Maistri si contractori in domeniul mecanicii (echipamente industriale, aeronave, auto, sisteme de incalzire, materiale feroviare, tipografii etc.)
7241: Electricieni
7242: Electricieni industriali
7251: Instalatori
7265: Sudori
7312: Mecanici echipamente grele
7371: Macaragii
7372: Artificieri constructii, cariere si mine de suprafata
8222: Maistri/sefi echipa sonde petrol si gaze.

Au aparut asadar ocupatii noi (in special dentistii, biologii, arhitectii, farmacistii si psihologii), altele s-au mentinut (doctorii, asistentii medicali, electricienii, macaragii, bucatarii etc.), dar au disparut numeroase altele, printre care amintim: managerii din domeniul IT, contabilii (economistii), managerii financiari, profesorii universitari si de colegii, geologii, inginerii de orice fel (in lista veche mai figurau inca inginerii de mine, geologi si petrolisti), logopezii s.a. De remarcat ca unele din ocupatiile de pe noua lista au caracter generic, incluzand numeroase sub-categorii de functii care nu intotdeauna sunt evocate de simpla denumire ce apare pe lista. Astfel, ca sa dam numai un exemplu, ocupatia cu numarul de cod NOC 1122 (denumirea in engleza este Professional Occupations in Business Services to Management), include profesii cum ar fi consultant publicitate, analist costuri, analist metode industriale si comerciale, consultant management, responsabil arhiva, coordonator standarde, responsabil punct de vanzare etc, cu un total de 33 de titluri. Este evident ca multi oritori de imigratie pot pur si simplu sa ignore ca au vocatia de a depune dosare daca se bizuie numai pe propriile cunostinte sau pe o sumara autoevaluare on-line.

In plus fata de reducerea cu cca. 35% a listei de ocupatii, instructiunile introduc doua deosebit de severe restrictii, care vor genera o adevarata cursa contra cronometru intre candidati:
a) un plafon de maximum 20.000 de dosare acceptate in fiecare an (incepand cu data de 26 iunie 2010), iar in cadrul fiecareia din cele 29 de ocupatii
b) o limita maxima de 1.000 de dosare acceptate in acelasi interval.

Asadar, dupa ce s-au acumulat 20.000 de dosare in anul respectiv, se inchide robinetul chiar daca nu s-au acumulat cate 1.000 de dosare pentru fiecare ocupatie (altminteri plafonul ar fi fost de 29.000); va rezulta o competitie nu numai intre candidati luati individual, ci si intre grupurile de candidati care exercita ocupatii similare, cu rezultatul ca nu in toate ocupatiile se vor accepta cate 1.000 de dosare la sfarsitul anului respectiv (incepand cu 2011 punctul de plecare va fi data de 1 iulie – Canada Day).
Plafoanele sus-amintite nu se aplica celor cu arranged employment si nici altor clase de imigranti economici, cum ar fi Canadian Experience Class, despre care am mai scris la aceasta rubrica. Dar si pentru acestia devine de acum inainte obligatoriu sa depuna odata cu dosarul si rezultatul unuia din testele de cunostinte lingvistice numite mai sus. Pentru toate categoriile de imigranti economici devine astfel obligatorie dovedirea nivelului de cunostinte lingvistice exclusiv prin testele acceptate de Departamentul Imigratiei, eliminandu-se astfel posibilitatea existenta in trecut, pentru cei ce se pretind fluenti in limba respectiva, de a recurge la alt gen de documente (other written evidence); acesta posibilitate era si pana acum rezervata in mod exceptional celor ce traiesc, studiaza sau muncesc intr-o tara de limba engleza sau franceza. Dar de acum inainte chiar si englezii sau francezii din nastere vor trebui sa dea testul pentru a-si demonstra cunostintele lingvistice.
Dupa cum se vede, nu este vorba de simple ajustari ’’cosmetice’’, ci de modificari radicale, pe care Departamentul Imigratiei nu ar fi putut sa le introduca fara aprobarea Parlamentului daca Guvernul conservator nu ar fi recurs, in urma cu 2 ani, la manevra destul de nedemocratica de a-si aroga puteri exceptionale in domeniul Imigratiei, strecurand prevederile respective in legea bugetului; daca Opozitia ar fi fost impotriva lor (si era, dar n-a avut ce face) trebuia sa fi votat impotriva intregului buget, provocand automat noi alegeri pe care stia ca le va pierde.

Justificarea de fond invocata acum de Departamentul Imigratiei pentru introducerea tuturor acestor restrictii consta in necesitatea de a se pune de acord cerintele pietei muncii cu fluxul de imigranti economici. In comunicatul dat publicitatii concomitent cu intrarea in vigoare a noilor instructiuni, se recunoaste insa si faptul ca Centrul din Sidney Nova Scotia (CIO, Centralized Intake Office), care primeste toate aceste dosare inainte de a le selectiona si a le repartiza la ambasade, este sufocat si nu mai pridideste cu dosarele depuse in special in primele luni din 2010. Comunicatul ofera si o serie de cifre, cum ar fi cele referitoare la faptul ca s-au adunat in inventarul CIO peste 2.300 de dosare de profesori universitari, 3.200 din partea profesorilor de colegii si scoli tehnice, precum si 2.000 de dosare de manageri financiari. Cifrele respective sunt insa semnificative si sub alt aspect: ne lasa sa intrevedem cat de acerba va fi competitia pentru timp, care se declanseaza intre fericitii titulari de ocupatii ramase in noua lista. Intr-adevar, cine nu a apucat sa intre in primii 1.000, va primi dosarul inapoi si va trebui sa astepte pana in anul urmator ca sa il depuna din nou, venind de data aceasta la concurenta cu toti cei aflati in aceeasi situatie, plus cei ce depun dosarele pentru prima data si au avut deja timp destul sa le pregateasca.

Concomitent cu masurile ce afecteaza categoria skilled workers (in care isi depun dosarele majoritatea romanilor), noile Instructiuni introduc si o ’’pauza administrativa’’ ce priveste categoria federala a investitorilor, pentru care nu se vor mai primi nici un fel de dosar de acum inainte, fara a se preciza pentru cat timp anume, dar cu indicatia clara ca pe viitor cine va depune asemenea dosare (de indata ce se va permite una ca asta), va trebui sa dovedeasca o avere personala de cel putin 1,6 milioane de dolari canadieni -din care sa investeasca 800.000 $ intr-un fond administrat de Guvern (pana acum trebuia sa posede 800.000 $ si sa investeasca jumatate din ei).

De mentionat ca noile masuri restrictive nu-i afecteaza pe cei care depun dosare la ambasade ca urmare a obtinerii unui certificat de nominalizare de la diferite provincii ale Canadei, sau un certificat de selectie al provinciei Quebec (CSQ). De asemenea, deoarece nu se aplica retroactiv, nu vor fi afectati de aceste masuri nici clientii nostri si nici toti aceia care au tinut seama de avertismentul pe care l-am publicat la aceasta rubrica inca din luna aprilie 2010 si s-au grabit sa depuna dosarele inainte de 26 iunie (chiar daca le-au depus la posta pana la aceasta data).

Odata cu introducerea plafoanelor pe total si pe ocupatii se declanseaza in mod inevitabil o competitie intre candidati, din care vor iesi invingatori cei care au reusit sa-si asigure ajutor profesional pentru a pregati in mod rapid un dosar complet, accesibil functionarului de la CIO si conform cu toate criteriile de selectie in vigoare. Nu trebuie uitat ca exercitarea unei ocupatii aflate pe noua lista genereaza numai vocatia de a depune dosarul, dar nu garanteaza nici pe departe reusita sa finala, care continua sa depinda de intrunirea conditiilor minime si a criteriilor de selectie introduse inca din anul 2002 prin actuala legislatie a Imigratiei (fonduri minime, studii, varsta, experienta profesionala, cunostinte lingvistice, rude in Canada etc.). Or, odata cu introducerea plafoanelor anuale, este esential pentru fiecare candidat sa fie sigur ca a depus un dosar bine pregatit, care sa-i permita sa-si ia locul la coada, fara riscul de a se trezi cu el inapoi pentru a astepta inca un an ca sa-l redepuna. De altfel, perioada imediat urmatoare este de importanta cruciala pentru cei ce-si vad ocupatiile pe noua lista si doresc sa emigreze in Canada, deoarece masura amintita ne-a luat pe toti prin surprindere; de aceea, nimeni nu are inca formularele si documentatia pregatita, precum si testul de limba dat, pentru a depune dosarul chiar in zilele ce urmeaza: cei ce se vor misca repede, vor beneficia de o sansa unica, ce nu se va mai repeta la anul si nici in ceilalti ani care vor urma cata vreme plafoanele introduse azi se vor mentine.

Spre deosebire de lista introdusa in noiembrie 2008, care s-a aplicat retroactiv afectand toate dosarele depuse dupa 28 februarie 2008, cea noua se aplica numai pentru viitor si nu influenteaza cu nimic soarta dosarelor depuse inainte de 26 iunie 2010, chiar daca se afla in stagiul initial de procesare. De asemenea, dosarelor depuse inainte de 26 iunie a.c. nu li se aplica plafoanele introduse prin noile instructiuni.

Zig-Zag Roman-Canadian

 

FOTO: AIM

(Agentia de Investigatii Media )

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.