Compania Nationala de Autostrazi si Drumrui Nationale din Romania(CNADNR) va scoate, cel mai probabil, saptamana viitoare la licitatie sectiunea dintre Gilau si Nadaselu la un cost de circa 4,8 milioane de euro pe kilometru, potrivit informațiilor obtinute de capital.ro. Oficialii de la Autoritatea Nationala de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP) au primit deja documentele aferente licitatiei.

Autostrada Transilvania s-a scumpit pe zi ce trece. Daca initial contractul a fost semnat in asa fel incat pentru toti cei 415 kilometri dintre Brasov si Bors sa se plateasca suma de 2,2 miliarde euro, pretul autostrazii a crescut progresiv, de la 5,3 milioane euro pentru un kilometru in 2004, la 7 milioane de euro in 2008, iar anul trecut statul a platit 13 milioane de euro pentru fiecare km de autostrada de pe segmentul dintre Campia-Turzii si Gilau.

Reactualizarea proiectului de constructie a sectiunii dintre Gilau si Nadaselu in lungime de 8,7 kilometri, parte a tronsonului Gilau-Mihaesti (22,5 kilometri), a avut loc in septembrie. Potrivit reprezentanților Companiei Naționale de Autostrazi și Drumuri Naționale din Romania (CNADNR), revizuirea soluțiilor tehnice la toate structurile de arta a determinat reducerea costurilor cu circa 25%. Pe acest tronson de mai putin de noua kilometri se afla un nod rutier la Nadaselu, care va face legatura cu DN1F, zece poduri, viaducte si pasaje, fara a lua in calcul si podetele.

CNADNR estimeaza ca lucrarile de realizare a celor 8,7 kilometri de autostrada vor costa circa 42,4 milioane de euro. Astfel, fiecare kilometru va costa aproximativ 4,8 milioane de euro. Potrivit standardelor de cost adoptate de Ministerul Transporturilor la finalul anului trecut, costul unui kilometru de autostrada poate varia intre 3,8 milioane euro și 5,99 milioane de euro.

Campia-Turzii-Iernut la sfarsitul anului

Pana la finalul anului va fi scoasa la licitație și secțiunea Campia Turzii-Iernut (parte din Targu Mures-Campia Turzii cu o lungime de 37,191 kilometri, n.r), urmand ca in prima parte a anului 2012 sa fie demarate proceduri de achizitie a lucrarilor și pe secțiunea Iernut-Targu Mures.

Fonduri UE si concesionare

Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, Comisia Europeana a decis revizuirea rețelei europene TEN-T și a acceptat ca tronsoane din Autostrada Transilvania, care nu mai fac obiectul contractului cu firma americana Bechtel și pentru care statul nu și-a facut inca planuri, sa poata fi construite folosind fondurile europene care vor fi alocate Romaniei in urmatorul exercițiu bugetar, 2014-2020. Este vorba despre 202 kilometri din cei 415, cați are intreaga autostrada, respectiv despre tronsoanele Fagaraș-Sighișoara (52 km), Sighișoara-Targu Mures (58 km), Mihaești-Suplau de Barcau (75,5 km) și Nadașelu-Mihaești (16,8 km, parte a tronsonului Gilau-Mahaești).

Daca pe aceste tronsoane,CNADNR a optat pentru organizarea de licitatii si finantarea lucrarilor cu bani de la bugetul de stat, pentru sectiunea cuprinsa intre Brasov si Fagaras (48,4 kilometri) se doreste concesionarea la pachet cu autostrada Comarnic-Brasov. In urma modificarii contractului, americanii de la Bechtel vor continua sa lucreze doar pe sectiunile deja incepute, respectiv pe Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors, reprezentand 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrazii, la un cost de 6,9 milioane euro/km.

De asemenea, americanii s-au angajat sa dea in folosința 18 kilometri de autostrada in vara anului viitor, urmand ca, in 2013, sa se incheie lucrarile la intregul tronson. Timp de sapte ani, Bechtel a finalizat doar circa 54 de kilometri de autostrada pe tronsonul Campia Turzii – Cluj Vest (Gilau).

Cum a inceput autostrada?

Proiectul Autostrada Transilvania reprezinta o autostrada cu patru benzi, cu o lungime de 415 km, ce porneste din centrul Romaniei, de la nord-vest de Brasov, ajungand la Oradea, la granita cu Ungaria.

Autostrada va traversa intreaga Transilvanie de la sud-est la nord-vest, trecand pe langa urmatoarele orase: Brasov, Fagaras, Sighisoara, Targu Mures, Cluj-Napoca, Zalau si Oradea. Aliniamentul va incepe de langa Brasov, oras cu o altitudine de aproape 600 de metri, va parcurge podisul Transilvaniei la o altitudine de 300-400 de metri, dupa care va ocoli pe la nord Carpatii Apuseni, pentru ca in final sa coboare in campia Crisanei la o altitudine de aproximativ 130 de metri.
Autostrada este construita de catre compania americana Bechtel International, Inc. impreuna cu partenerul sau din regiune, compania Enka Insaat ve Sanayi A.S din Turcia. Cele doua companii au o colaborare de peste 20 de ani si si-au castigat reputatia unui parteneriat de prima clasa cu experienta in constructia de autostrazi. Autostrada Transilvania este cel de-al patrulea proiect derulat de catre Bechtel si Enka.
Autostrada Transilvania este in acest moment cel mai mare proiect de infrastructura din Europa. La finalizarea lucrarilor, aceasta va reprezenta un tronson important in cadrul sistemului national de autostrazi din Romania. Constructia autostrazii prezinta o importanta deosebita pentru integrarea Romaniei in economia europeana si va realiza legatura dintre pietele din Europa si cele din Asia Centrala. Atat pe durata lucrarilor cat si la finalizarea acestora, planificata pentru 2013, autostrada va aduce Romaniei beneficii economice semnificative, in contextul aderarii la Uniunea Europeana de la 1 ianuarie 2007.

Ilegalitatea contractului

Gazeta de Cluj v-a prezentat in repetate randuri ilegalitatea contractului cu Bechtel pentru care nu s-a facut licitatie. Un caz tipic de ghinion romanesc si mai ales unul care seamana extrem de mult cu un caz de coruptie la nivel inalt este cel al Autostrazii Transilvania. Autostrada inceputa in 2003, in urma negocierilor purtate, fara licitatie, intre statul roman si colosul american Bechtel ar fi trebuit sa fie finalizata in 2013. Totusi, in momentul de fata niciun kilometru din respectivul drum nu este finalizat. Mai mult, contractul dintre societatea americana si statul roman este in asa fel conceput incat Romania va beneficia, la un moment dat, de cea mai scumpa autostrada din istoria umanitatii. Pentru simplul motiv ca cei care au fost platiti pentru a veghea ca bugetul Romaniei sa nu fie „secat” nu si-au facut datoria. Saptamana aceasta are loc primul termen al procesului in care Simona Neagu, fostul avocat al CNADNR este acuzata ca ar fi incasat peste sase milioane de euro din bani publici pentru a redacta contractul pentru realizarea autostrazii. Totusi, ea nu a scris un rand. Mai mult decat atat, ea nu a respectat nicio prevedere a contractului dintre ea si CNADNR, chiar si asa, a incasat milioanele. Si ca cercul sa fie complet, in momentul de fata ea reprezinta colosul Bechtel. Totusi, din pricina avocatei este posibil ca Bechtel sa paraseasca Romania in cel mai scurt timp. Pentru a recupera banii cheltuiti pe „serviciile” avocatei Neagu, CNADNR a actionat-o in instanta.  Avocatul Ioan Baras, cel care reprezinta compania de autostrazi in procesul dintre CNADNR si Neagu a acceptat sa vorbeasca explicand care sunt „hibele” din acest dosar, mentionand totodata si faptul ca in momentul de fata nu se doreste ca acest proces sa fie castigat.

Cheltuielile cu Autostrada Transilvania
Exproprieri si relocari de utilitati    492,36 milioane lei
Constructie (Bechtel si Enka)    1, 047 miliarde euro + TVA de 601,08 milioane lei
Penalitati    10,28 milioane euro
Proiectare    69,23 milioane lei
Consultanta si supervizare lucrari        174 milioane lei
Cost final    5,585 miliarde lei (transformarea in euro este dificila deoarece acești bani au fost platiți la cursuri diferite leu-euro in cei șapte ani de contract).
 

Tiberiu Hrihorciuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.