Toţi conducătorii de state -nu numai cei pe care istoria i-a dovedit a fi nişte dictatori odioşi!- au un anume “fix”, aproape un fetiş, în ceea ce priveşte maşinile de lux. Pentru că o cere “eticheta sau protocolul”, dar şi pentru că, astfel, îşi afirmă înaltul statut social. Dincolo de preţul plătit pentru luxul acestor limuzine, acesta se dublează sau chiar se triplează datorită sistemelor de protecţie şi siguranţă înglobate, fiind de notorietate frica acestora de a nu cădea în capcana unor atentate.
Nicolae Ceauşescu – Mercedes-Benz 600 Pullman Presidential
Deşi nu se poate spune că Nicolae Ceauşescu ar fi fost un împătimit al maşinilor de lux, totuşi, el deţinea câteva limuzine cu adevărat deosebite. Cea mai interesantă “piesă” a dictatorului a fost un Mercedes-Benz 600 Pullman Presidential care, în prezent, se află expus în saloanele Castelului Montjalin din regiunea franceză Burgundia, alături de alte 30 de automobile ale altor şefi de stat ai acelori timpuri.
Mercedes-Benz 600 Pullman Presidential era dotat la bord cu un sistem video-vhs şi un monitor tv. color pentru ca Ceauşescu să poată urmări filme în timpul deplasărilor. Limuzina avea şi 3 seifuri, unul în faţă, lângă volan, şi două sub bancheta spate. În 1978, un Mercedes-Benz 600 costa aproximativ 165.000 de mărci germane şi era în competiţie directă cu Rolls-Royce, Bentley, Cadillac Fleetwood 75 sau Lincoln. Motorul cu 8 cilindri în V genera 250 CP, iar viteza maximă era de 200 km/h.
Printre alte celebrităţi care au avut Mercedes-Benz 600 se numără Coco Chanel, Elizabeth Taylor, John Lennon, George Harrison, Jack Nicholson, Elvis Presley, Rowan Atkinson, Jeremy Clarkson, dar şi dictatorii Josip Broz-Tito, Fidel Castro, Pol Pot, Leonid Brejnev, Kim Il-Sung, Idi Amin Dada sau Saddam Hussein.
Kim Jong Il – Mercedes-Benz S500
Dictatorul nord-coreean Kim Jong-Il este un adevărat colecţionar de maşini de lux. Cu toate că 99% dintre cetăţenii Coreei de Nord trăiesc sub limita subzistenţei, Kim Jong-Il a cheltuit, recent, peste 20 de milioane de dolari pentru a importa 200 de limuzine Mercedes-Benz S500.
Astfel, numărul limuzinelor Mercedes-Benz deţinute, până în prezent, de “autorităţile” nord-coreene, depăşeşte cifra de 7.000 de unităţi.
Mercedes Benz S500 este propulsat de un motor de 5,5 litri şi dezvoltă 388 CP. Viteza maximă este limitată la 250 km/h.
Saddam Hussein – Mercedes-Benz de colecţie
Saddam Hussein Abd al-Majid al-Tikriti, conducătorul Irakului între 1979 şi 2003, avea o colecţie de peste 60 de maşini ascunse într-un garaj subteran.
În urma bombardamentelor asupra Bagdadului, cel puţin 45 dintre ele au fost distruse sau avariate. Din colecţia lui Saddam Hussein au făcut parte modele precum un Mercedes-Benz din 1917, un Mercedes-Benz 600, un Packard decapotabil din 1930, un Cadillac Fleetwood blindat din 1970, un Chevrolet Bel Air de culoare roz (!?!) din 1955, un Rolls-Royce Silver Shadow din 1960, dar şi câteva taxiuri londoneze autentice.
Automobilele din garajul lui Saddam Hussein aveau rezervoarele goale şi doar 1.500 km la bord.
Regele Abdullah – Mercedes-Benz Clasa S
Regele Abdullah al Arabiei Saudite, aşa cum îi stă bine unui şeic al petrolului, are mai multe maşini Mercedes-Benz, însă cel mai mult îi place să călătorească cu noua limuzina din Clasa S.
Pasionat de maşini, regele Abdullah şi-a dorit să aibă propria marcă, astfel că în luna iunie a anului trecut, acesta a dezvăluit un SUV, prima maşină produsă de o ţară arabă, cu o productie estimată la 20.000 de unităţi pe an.
SUV-ul se numeşte Ghazal 1 şi este rezultatul muncii inginerilor de la Univeristatea “King Saud” din Ryad. Ghazal 1 are 4,8 metri lungime şi 1,9 metri lăţime şi motorizare Mercedes. Arabii au dezvoltat maşina în mai puţin de doi ani cu ajutorul companiilor Motorola, Mercedes şi Canada Magna.
Adolf Hitler – Mercedes-Benz 770K
Maşina preferată a lui Adolf Hitler, liderul Partidului Muncitoresc Naţional-Socialist German, Fuhrer-ul Germaniei naziste, a fost un Mercedes-Benz 770K, model de lux la acea vreme, cunoscut şi sub numele de Mercedes Großer. Modelul a fost fabricat între anii 1930-1943. Motorul dispunea de 8 cilindri în linie, avea o capacitate cilindrică de 7,6 litri şi dezvolta de la 150 de CP până la 200 CP. Mercedes-Benz 770K putea atinge viteza maximă de 160 km/h.
Cristian Bara