Drumul judetean 170, ce leaga Negrilestiul de Breaza, este in vizorul autoritatilor din 1990, necesitand asfaltarea sau, in cel mai rau caz, modernizarea. Cu toate acestea, pe o distanta de aproximativ 6 kilometri este ,,patria gropilor“, un veritabil traseu pentru cei pasionati de cursele pe macadam.
Primarul comunei, ing. Ioan Pugna sustine ca a solicitat Consiliului Judetean Bistrita-Nasaud alocarea de fonduri pentru a remedia aceasta situatie, dar ca din anul 2008 nu s-a mai lucrat la acest drum, drept pentru care este intr-o stare de nedescris. In plus, acesta afirma ca fiind un drum judetean nu poate interveni, aceste atributii cazand in sarcina CJ BN.
Atunci cand Valer Dorneanu, fostul presedinte al Camerei Deputatilor si-a pus semnatura pe Legea Nr. 530 din 23 septembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial Nr. 720 din 3 octombrie 2002, cu siguranta nu s-a gandit ca drumul ce leaga Negrilestiul de celelalte sate componente va ramane tot un banal ,,drum de tara”, plin de gropi, fiind spaima soferilor care se incumeta sa treaca prin zona. De mentionat este faptul ca acest drum judetean, cu o lungime totala pe raza comunei de 14 kilometri, face legatura cu Maramuresul. Cu toate acestea de ani buni de zile drumul nu a beneficiat de reparatii majore, motiv pentru care accesul dinspre Negrilesti spre Purcarete si Breaza reprezinta o provocare pentru amatorii de senzatii tari.
Ultima modernizare drumului judetean 170 s-a realizat in 2008
In urma cu patru ani, prin anuntul de atribuire numarul 12252/02.08.2007, Societatea Comerciala pentru Lucrari de Drumuri si Poduri SA, cu punctul de lucru in Bistrita, se angaja sa modernizeze DJ 170, km 9+800 – 13+500 prin executarea unei imbracaminti bituminoase, in doua starturi. Valoarea totala a contractului a fost 2.210.235 RON. De atunci, anii au trecut, iar DJ 170 a ramas la fel. Contractele trec, gropile raman!
Ioan Pugna: ,,Mi-e rusine de oameni!”
Edilul spune ca majoritatea oamenilor cu varste cuprinse intre 20 si 50 de ani, care au domiciliul in localitatatea Breaza, aferenta comunei, lucreaza in Italia sau Spania. ,,Ei isi platesc cu regularitate impozitele la unitatea noastra administrativa. De obicei vin vara in concediu si atunci isi achita si datoria pe care o au fata de stat. Nu stiu ce sa le raspund atunci cand imi sesizeaza starea precara, de fapt jalnica a drumului judetean ce uneste centrul de comuna cu localitatile Purcarete si Breaza. Personal mi-e rusine de acei oameni! Ce pot sa le spun este doar faptul ca intretinerea si modernizarea acestuia este in sarcina altor institutii abilitate.”
Asfalt tango
Brezenii si-au cam luat gandul de la asfaltul pe care toti politicienii il promit ,,cu drag si spor“ in campaniile electorale. Proverbiala a ramas atitudinea unui locuitor al comunei, care la o manifestare electorala, atunci cand un anume politician ,,asfalta din cuvinte” drumul judetean 170, a replicat: ,,Unde Dumnezeu om pune atata asfalt, ca in ultimele zile vreo douazeci de politicieni ne-au promis ca si ei asfaltaeza?! Sa nu cumva sa depasiti granitele judetului!” Situatia cea mai dificila este iarna, cand masina destinata transportului elevilor ajunge cu greu in Purcarete, prin drumurile desfundate. De altfel prima masina, un ,,celebru” ARO galben, zace in curtea din spatele primariei. Asta deoarece in doi ani de zile a ajuns un vehicul numai bun de dat la fier vechi. Motivul: starea dezastruoasa a drumului Negrilesti-Breaza. ,,Masina veche este rupta in doua. In doi ani a ajuns un morman de fiare. Nici nu e de mirare, la cum arata acest drum! Noroc ca am primit un nou microbus, dar si cu acesta cheltuim foarte multi bani din bugetul local de venituri si cheltuieli pentru intretinere. Tot la o luna trebuie sa-l ducem la un service pentru reparatii curente”, afirma Pugna.
,,Noua ne-ar trebui un elicopter!”
Reporterul Gazetei de Bistrita a dialogat cu oamenii din zona si a aflat ca iarna autobuzul care circula pe relatia Bistrita-Breaza nu poate ajunge in centrul satului, soferul fiind nevoit sa parcheze la intrarea in localitate. Badea Vasile spunea cu naduf: ,,Domnul meu, aici, cand se strica vremea, doar cu elicopterul putem ajunge! Sa se mai gandeasca cei de la judet si la noi. Ca suntem vai si amar de capul nostru. De pe vremea lui Ceausescu tot asfalteaza drumul asta! Din patru in patru ani tot vin si ne promit ca asfalteaza, dar din `90 incoace, toti cei care au fost la putere nu au facut nimic! Batar amu`!” Pop Danut, un locuitor din Breaza este suparat ca ,,am copii la scoala la Negrilesti. Se trezesc la 6 dimineata, pentru ca masina scolii face pe acest drum de 12 kilometri aproape o ora. Cand vine iarna trebuie sa se trezeasca mai devreme si sa mearga la marginea satului, caci microbusul nu poate veni pana in centru. E chin pentru ei, dar… asta e! Putem noi face ceva?” Din nefericire, indignarea cetatenilor nu rezolva mare lucru. De fapt, nu rezolva nimic, atat timp cat autoritatile nu iau masurile ce se impun.
In asteptarea bugetului
Pugna Ioan, in calitate de ordonator principal de credite, spera ca cei care vor imparti bugetul judetului sa tina cont de realitatile din teritoriu, in special de situatia drumului judetean 170. ,, Este jenant ca o comuna de rangul Negrilestiului este traversata de un drum judetean plin de gropi, de multe ori fiind impracticabil. Toamna, cand ploua, drumul se transforma intr-o multime de mici lacuri, iar accesul inspre Breaza cu un automobil este aproape imposibil”, precizeaza edilul.
Starea drumurilor judetene – un labirint de gropi, santuri si namol
De altfel, Bistrita-Nasaud nu face rabat de la starea generala a drumurilor judetene din Romania. Situatia cea mai grea este iarna, cand acestea se transforma in adevarate patinoare. De mentionat ca in judet drumurile judetene se intind pe o distanta de 650 de kilometri. Consiliul Judetean a ,,impartit” Bistrita-Nasaud in cinci tronsoane: Bistrita, Sieu, Beclean, Nasaud si Lechinta. Patru firme au castigat licitatia pentru dezapezirea drumurilor judetene, valoarea totala a conntractelor ridicandu-se la circa 19 miliarde de lei vechi. Din pacate, pe ruta Negrilesti-Breaza nu s-a prea putut face mare lucru, deoarece acest drum trebuie modernizat si apoi dezapezit. Altfel, e…vanare de vant!
Raimond Petrut
ceea ce nu se scrie in articol este ca primarul comunei negrilesti a cumperat balastru pt.reconditionarea drumurilor comunale(in 2010)la pret de 800 lei masina de 16 tone cand putea cumpara 35 tone la acelasi pret.si asta numai pt.ca asa a avut el chef si ca legea ii permite.economie,nu?
stiam demult ca gazeta este un ziar al puterii,dar sa-i pupi pe PSD-isti undeva,nu se face.Acum nu au luat nimic de la buget.Este normal sau nu?Ne-o poate spune doar liviu rusu care se pare ca isi va cauta un nou drum in pdl
Poate ma insel eu, dar din cate stiu casa primarului e cat Scoala din Negrilesti, fiind cea mai mare constructie din comuna:D
iar Aro-ul ala galben s-a stricat din cauza faptului ca a fost folosit pentru aproape oricealtceva, in timp ce profesorii, daca vroiau sa duca copii la concursuri scolare in Beclean sau Bistrita erau refuzati.
In alte sate, retineti, sate, primarul a adunat bani de la oameni, personal, si a cumparat utilaje de asfaltat la mana a 16-ea. Insa ca peste tot cumparatul voturilor cu tuica si amenintari, duce la situatii de genul asta:)
cel mai misto sattt:d:))
Pacat ca nu putem pune poze sa vedeti cum arata acum…
e bine ca exista drum fara gropi acolo unde merg ei la chefuri si pescarii…acolo sunttonele de piatra marunta…la alegerile trecute dnul pugna nici nu sa prea stresat…na avut contracandidati de seama….
cel mai slab sat dezvoltat in prvinta drumului….din judet
Toata vina ie a Primarului 🙁 Il doare in cur de toti Brezani :)) Cel mai prost primar posibil
Toata vina ie a Primarului 🙁 Il doare in cur de toti Brezani :)) Cel mai prost primar posibil