Bugetul general al municipiului Bistriţa pe anul 2010 este pus pe hârtie şi suspus dezbaterilor publice. Din prezentarea iniţială a proiectului de buget, aproape 50% din bani vor merge anul acesta spre învăţământul bistriţean, respectiv salarii şi investiţii.
Ca o măsură de reducere a cheltuielilor de personal, executivul a hotărât reducerea a 20 de posturi din aparatul propriu al Primăriei Bistriţa, posturi care sunt… vacante.
Pe lista de proiecte ce vor primi fonduri se află şi modernizarea ştrandului municipal şi realizarea pârtiei de schi din Wonderland.
După dezbaterile din această perioadă, bugetul Bistriţei va fi supus aprobării în şedinţa extraordinară a Consiliului Local care va avea loc pe data de 2 martie.

Săptămâna trecută, edilul Bistriţei, Ovidiu Teodor Creţu a făcut o primă prezentare a bugetului general de venituri şi cheltuieli al municipiului Bistriţa pe anul 2010. Potrivit executivului, pe anul în curs, sunt definitorii trei elemente care influenţează decisiv bugetul: finanţările obţinute din proiectele depuse pe Programul Operaţional Regional (POR), investiţiile şi finanţarea învăţământului, care reprezintă aproape jumătate din bugetul municipiului Bistriţa.  
Din proiectul iniţial, veniturile totale ale municipiului nostru depăşesc 161 de milioane de lei, iar cheltuielile sunt estimate la circa 166 de milioane de lei, deficitul estimat fiind de circa 5 milioane de lei. Cheltuielile de personal, inclusiv a celui din învăţământ reprezintă aproximativ 47% din totalul bugetului pe 2010. Anul acesta, executivul şi-a propus alocarea de fonduri şi pentru continuarea unor obiective începute anul trecut sau demararea altora noi. Pe listă se află şi modernizarea ştrandului municipal şi amenajarea pârtiei de schi din Complexul Sportiv Wonderland.
În această perioadă, proiectul de buget este suspus dezbaterilor, urmând ca în 2 martie să intre în şedinţa extraordinară a Consiliului Local Bistriţa.

49% din bugetul municipal, destinat învăţământului

Potrivit precizărilor primarului Ovidiu Creţu, pentru anul 2010 cei trei factori importanţi în realizarea bugetului sunt finanţările pe proiectele depuse, investiţiile şi finanţarea învăţământului. „Mai întâi, sunt finanţările pe care le-am obţinut din proiectele depuse pe Programul Operaţional Regional, situaţie în care, la ora actuală, influenţa este de 10.500.000 de lei, dar în vară, cel târziu în iulie vom avea rezultatele. Apoi investiţiile. Am alocat în acest an pentru investiţii 37.800.000 de lei. Este o sumă mult mai mare decât ce s-a alocat oricând pentru investiţii, influenţată bineînţeles şi de banii care ne vin pe proiectele cu finanţare nerambursabilă. Cel de-al treilea element definitoriu este finanţarea învăţământului, care ocupă aproape jumătate din bugetul municipiului. 49% din bugetul municipal este destinat învăţământului”, a precizat edilul Bistriţei.
Conform proiectului de buget, cheltuielile de personal au scăzut anul acesta faţă de anul trecut, cu aproximativ 15%, de la 91 de milioane la circa 77 de milioane, din care aproape 50 de milioane se îndreaptă spre învăţământ. Totalul veniturilor este de 161.834.000 de lei, şi se mai aşteaptă o sumă de peste 6 milioane de lei care vin ca transferuri pentru locuinţe sociale şi reabilitări tehnice în principal. Cheltuielile totale estimate sunt de 166.500.000 de lei.

Economie la buget ?… 20 de posturi vacante din Primărie vor fi blocate!

Primarul Ovidiu Creţu spune că anul acesta vor fi reduse circa 20 de posturi vacante existente în Primăria Bistriţa. El nu a apelat la reducerea personalului activ, întrucât, aşa cum a mai afirmat public, administrarea municipiului nu se poate face cu un telefon şi o secretară:
„Eu am mai spus asta. Administrarea municipiului nu se poate cu un telefon şi o secretară, decât dacă cheltuieşte servicii mai mari decât cele cu personalul. În acest an, bugetul şi investiţiile cresc prin aportul proiectelor care au obţinut finanţare, ori nu este chiar aşa de simplu să derulezi asemenea proiecte, pentru că ai nevoie de oameni calificaţi. (…) Legislaţia nouă apărută în domeniu face o reducere de aproximativ 15%, iar până la 20% sunt reduceri de posturi şi anularea unor sporuri. Nu pot să intru în detaliu cu fiecare leu pe care l-am scos din cheltuielile de personal pentru că acest proiect este la prima citire, şi se va mai discuta pe marginea lui. Avem mai mult de 20 de posturi vacante în conformitate cu schema în cadrul aparatului propriu. Vom bloca 20 de posturi cel puţin o perioadă, şi asta fără să modificăm organigrama. Sigur, că va trebui să vedem derularea acestui buget şi derularea proiectelor. În orice caz, referitor la personal, noi trebuie să facem concursurile pentru posturile care sunt ocupate temporar prin plecarea şefilor de servicii care au fost pensionaţi, şi de asemenea să completăm structurile de la Direcţia de Integrare Europeană şi de la Direcţia Tehnică, unde avem un evident minus de personal”, a explicat edilul.  

Ştrandul municipal şi pârtia de schi din Wonderland, pe listă

În anul 2010, Primăria Bistriţa şi-a propus să continue proiectele începute anul trecut în reabilitările de şcoli la Liceul Corneliu Baba, Grupul Şcolar Grigore Moisil, Şcoala Generală Avram Iancu, Şcoala Generala Nr. 1, proiecte pentru care Ministerul Educaţiei şi Cercetării a sistat finanţarea, din lipsă de fonduri. Tot anul acesta se vrea şi continuarea lucrărilor la blocurile ANL din zona Subcetate, fiind programate trei blocuri cu 120 de apartamente, şi de la Viişoara, respectiv două blocuri cu 60 de apartamente. De asemenea, s-a preconizat şi începerea lucrărilor pentru alte şapte blocuri cu 140 de apartamente. Cât priveşte reabilitarea de străzi, municipalitatea îşi doreşte asfaltarea străzii Turnului, dar şi modernizarea străzilor Ghinzii şi Slătiniţei.
Pe listă se află şi continuarea reabilitării Centrului de Cazare pentru Persoanele Vârstnice, extinderea lucrărilor de apă şi canalizare în zona Subcetate, reabilitarea Căminului Cultural din Sigmir sau amenajarea pasajelor pietonale. Executivul şi-a mai propus în 2010 să se ocupe şi de modernizarea ştrandului municipal şi de amenajarea pârtiei de schi din cadrul Complexului Sportiv Wonderland (evident după aprobarea Planului Urbanistic Zonal).  

În 2 martie, bugetul Bistriţei intră pe masa Consiliului Local

Săptămâna aceasta, proiectul de buget al municipiului Bistriţa va fi supus unor dezbateri publice, urmând ca în 2 martie să intre în şedinţa extraordinară a Consiliului Local. Astfel, luni, 22 februarie, de la ora 12.00 are loc în sala de şedinţe a Primăriei o masă rotundă pentru dezbaterea bugetului local, cu reprezentanţii mediului de afaceri. Au fost invitaţi în mod special primii 20 de contribuabili la bugetul municipiului. În data de 24 februarie, de la ora 18.00, va avea loc dezbaterea publică a proiectului tot în sala de şedinţe al Primăriei. În 1 martie se va desfăşura  întâlnirea Comisiilor reunite iar în data 2 martie, va avea loc şedinţa extraordinară a Consiliului Local Bistriţa pentru dezbaterea bugetului. Potrivit primarului Ovidiu Creţu, bugetul prezentat în forma iniţială poate să sufere modificări, dar nu de esenţă, modificări ce vor rezulta în urma dezbaterilor derulate până la şedinţa comisiilor reunite.

Iulia STUPINEAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.