Conform reprezentanţilor CNADNR, pe sectiunea 2B (Campia Turzii- Cluj Vest) în lungime de 54 kilometri exproprierile au fost realizate în proporţie de 94,2%.
Reprezentanţii Bechtel declară că proprietarii a 640 de imobile care au fost deja expropriate nu şi-au primit despăgubirile în valoare de 53.942.565 lei până în momentul de faţă.
Bechtel “înghite” 442.000.000 euro în 2008
Bugetul aprobat pentru proiectul Autostrada Transilvania la 30 iunie a fost de 246.231.142 euro. Pentru firma Bechtel, conform acordului de modificare la contractul încheiat, necesarul pentru 2008 se ridică la suma de 442.000.000 euro. Firmei i-au fost plătiţi până în prezent, pentru anul în curs, de către CNADNR peste 194 milioane euro, iar pentru restul activităţilor necesare proiectului (exproprieri, deminări, descărcare arheologică, mutare şi protejare utilităţi) au fost plătită suma de 16.669.051 euro. Potrivit reprezentanţilor CNADNR, sumele achitate pentru Autostrada Transilvania presupun facturile către firma Bechtel pentru lucrările realizate de către aceasta, dar şi alte lucrări incluse în proiect, respectiv plata proiectantului, plata consultantului, plata serviciilor juridice (consultanţa dar şi întocmirea documentaţiei cadastrale necesare exproprierilor), deminări, descărcare arheologică, mutare şi protejare utilităţi.
Conform Business Standard, autostrada Bucureşti-Braşov aduce pierderi directe în economie de minimum 200 milioane de euro pe an, la care se adaugă pierderile indirecte, care constau în oportunităţi ratate (avertizează membrii grupului de lucru – format din antreprenori, manageri şi consultanţi care contribuie la secţiunea infrastructură în cadrul proiectului Business Standard Guvernul Privat – care au propus ca rezolvare un master-plan pe termen de două cicluri electorale, asumat politic de Parlament).
Contractul pentru ceea ce se doreşte a fi cea mai lungă autostradă din România a fost semnat la sfârşitul anului 2003. În vara anului 2004, fostul premier, Adrian Năstase, a inaugurat lucrările, dar deoarece opoziţia de atunci a considerat că investiţia este prea mare, lucrările au fost sistate pentru renegocierea contractului. Astfel, preţul a crescut de la 2,4 miliarde de euro la peste 5 de miliarde de euro. În vara anului 2006 lucrările au fost reluate, iar până la sfârşitul acestui an compania Bechtel – în urma presiunilor făcute de guvern – s-a angajat în terminarea primilor 25 de kilometri de autostradă, în sectorul clujean 2B. Conform proiectului, Autostrada Transilvania (415 km) parcurge ruta de la nord-vest de la Braşov până la Oradea, la graniţa cu Ungaria şi va trece prin Braşov, Făgăraş, Sighişoara, Târgu Mureş, Cluj Napoca şi Oradea. Contractul de proiectare şi execuţie a lucrărilor a fost semnat în decembrie 2003 între Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi Bechtel International (USA). În februarie 2006, în urma renegocierii contractului, a fost prelungit termenul de finalizare din decembrie 2012 pentru decembrie 2013. Proiectul este împărtit în opt tronsoane. În iunie 2004 lucrările au fost demarate simultan pe două dintre acestea – 2B Câmpia Turzii – Cluj Vest (Gilău) şi 3C Suplacu de Barcău – Borş.
Adina Fartuşnic